صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

فدراسیون باشگاه‌ها را ملزم به ایجاد زیرساخت کند

پول لیگ را برای فوتبال خرج کنید

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان در چند روز آینده شروع خواهد شد و یک دوره از این رقابت‌ها در همین روزهایی که فوتبال چندان حال خوشی ندارد، سپری خواهد شد. موضوعی که تبدیل به یک روزمرگی شده و واقعیت این است که فوتبال این روزها، نمی‌تواند آنطور که باید از ظرفیت‌هایش استفاده کند و معمولاً دارایی‌ها و ظرفیت‌های فوتبال با در حاشیه قرار گرفتن و حاشیه‌سازی از بین می‌رود.
براساس اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال، بخشی از درآمدهای فوتبال بایستی در امور زیرساختی فوتبال استفاده شود و هر ساله ضمن نگهداری از زیرساخت‌های فوتبال، بخشی‌هایی هم به ایجاد زیرساخت‌ها در فوتبال اختصاص یابد که متأسفانه در طول سال‌های گذشته معمولاً این موضوع مورد غفلت قرار گرفته و یا چاله‌هایی که معمولاً برای فوتبال کنده می‌شود، اجازه این کار را نمی‌دهد.
با اینکه حق‌پخش تلویزیونی مهم‌ترین راه درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال است اما در لیگ برتر ایران این پول به باشگاه‌ها نمی‌رسد تا آنها از مهم‌ترین حق‌شان محروم شوند. در حال حاضر سازمان لیگ فوتبال به دنبال شناسایی شرکت‌های متقاضی پخش برخط بازی‌های لیگ برتر است تا با واگذاری این مدل حق‌پخش، بخشی از حق از دست رفته فوتبال را زنده کند.
 در چنین شرایطی تبلیغات محیطی بازی‌های لیگ برتر به مهم‌ترین راه درآمدزایی باشگاه‌های ایرانی تبدیل شده است.
طی سه فصل گذشته، ارزش تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال به ۱۸۰ میلیارد تومان هم رسید اما پس از اینکه استقلال و پرسپولیس سهم‌شان را از سفره تبلیغات محیطی جدا کردند، ارزش تبلیغات محیطی لیگ برتر به ۱۷۰ میلیارد تومان در لیگ بیست و دوم کاهش پیدا کرد. با این حال سازمان لیگ فوتبال برای لیگ بیست و سوم به دنبال اجرای یکپارچه تبلیغات محیطی لیگ برتر است.
در همین راستا بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته، برآورد می‌شود ارزش تبلیغات محیطی لیگ بیست و سوم به بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان می‌رسد و باشگاه‌ها با توجه به رتبه‌ای که در پایان لیگ پیش‌رو قرار می‌گیرند، می‌توانند بخشی از این ۲۳۰ میلیارد تومان را به دست بیاورند.
هر چند تجربه نشان می‌دهد که همه این مبلغ دست باشگاه‌ها را نمی‌گیرد و معمولاً فدراسیون فوتبال بخشی از چاله‌های مالی خود را نیز از این راه پر می‌کند، اما در طول سال‌های گذشته همواره موضوع ایجاد زیرساخت‌ها برای باشگاه‌ها، کاملاً مورد غفلت واقع شده و تقریباً هیچ کدام از باشگاه‌ها در حوزه زیرساختی، کار مثبتی انجام نداده‌اند. به طور مثال با وجود ادعای حرفه‌ای‌گری اغلب باشگاه‌ها در لیگ برتر، آنها ورزشگاه اختصاصی ندارند و یا حتی برنامه‌ای هم برای این موضوع ندارند.
جالب است که با توجه به قوانین کشور و معافیت‌هایی که برای ورزش در نظر گرفته می‌شود، باشگاه‌ها می‌توانند با کمترین هزینه، ورزشگاه اختصاصی برای خود آماده
کنند.
 اما همواره جذب بازیکنان ستاره و یا حتی برخی بازیکنان بی‌کیفیت، درآمدهای باشگاه‌ها را می‌بلعند و مدیران به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، زیرساخت برای باشگاه‌ها است. به طور حتم اگر همچنان این موضوع توسط فدراسیون فوتبال، برنامه‌ریزی و اجبار نشود، باشگاه‌ها هیچ وقت از درآمدهای فوتبال برای فوتبال استفاده نمی‌کنند و همچنان فوتبال کشورمان، ضعف بزرگ در زیرساخت‌ها را خواهد داشت.
 حداقل اقدامی که فدراسیون فوتبال می‌تواند انجام دهد این است که پرداخت بخشی از درآمدهای باشگاه‌ها را منوط به هزینه در زیرساخت‌ها قرار دهد و جلوی به هدر رفتن درآمدهای فوتبال را بگیرد.
هر چند به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در دوره‌های مختلف، قبل از اینکه به این چیزها فکر کند، معمولاً به این موضوع پرداخته است که چطور می‌تواند از این درآمدها، کمتر به باشگاه واگذار کند و معمولاً هم باشگاه‌ها اختلافاتی با فدراسیون فوتبال در این خصوص داشته‌اند. در هر صورت اگر بنا به تکرار روند سال‌های گذشته باشد، افزایش درآمد فوتبال، سودی به خود فوتبال و فوتبال‌دوستان نخواهد رساند.

جستجو
آرشیو تاریخی