صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آغاز جام جهانی فوتبال زنان از امروز

هجوم ملکه‌ها به اقیانوسیه

امیررضا همایون
خبرنگار

جام جهانی فوتبال زنان در سال 2023 طبق برنامه از پیش اعلام شده از صبح امروز با برگزاری بازی افتتاحیه میان نیوزیلند و نروژ به صورت رسمی آغاز خواهد شد و تا یک ماه دیگر به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزیلند ادامه خواهد داشت. مسابقاتی که برای بسیاری از علاقه مندان به فوتبال در سراسر جهان ناشناخته است اما فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اقداماتی در راستای شناخته شدن این بازی‌ها از جمله افزایش تیم‌های حاضر در رقابت‌ها و همچنین توزیع بلیت رایگان میان افراد کشورهای مختلف برای تماشای بازی‌ها انجام می‌دهد.
 
اولین جام بدون مگان رپینو
مگان رپینو، هافبک تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده که در سالیان اخیر همواره نقش پررنگی در موفقیت‌های این تیم داشته است و تیم امریکا قهرمانی در جام جهانی 2019 فرانسه را مدیون او است، چندی قبل از آغاز رسمی جام جهانی 2023 فوتبال زنان با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. پیامی که باعث شد استرالیا و نیوزیلند 2023 تبدیل به یکی از خاطره انگیز‌ترین دوره‌های جام جهانی زنان شود، زیرا این دوره اولین تورنمنت بدون حضور رپینو است، اتفاقی که بی‌هیچ تردیدی روی عملکرد تیم امریکا در مسابقات تأثیر خواهد گذاشت و باید دید ولاتکو آندونوفسکی چگونه جای خالی او را در ترکیب تیمش پر می‌کند. البته باید گفت الکس مورگان دیگر بازیکن مشهور تیم زنان امریکا در چند دوره اخیر جام جهانی و جزو معدود بازماندگان جام جهانی 2019 فرانسه در تیم فعلی ایالات متحده است. بازیکنی که باید دید به تنهایی می‌تواند یک تیم جوان را در راه کسب موفقیت دوره‌های گذشته رهبری کند یا اینکه این بار پس از چند دوره متوالی امریکایی‌ها در بازی نهایی جام جهانی نخواهند بود.
 
الکسیا پوتیاس
در رؤیای جبران یورو
الکسیا پوتیاس بازیکن تیم زنان بارسلونا و تیم ملی فوتبال اسپانیا تابستان گذشته به علت مصدومیت رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را از دست داد. اتفاقی که باعث شد زنان لاروخا با یک شوک عجیب روبه‌رو شوند و عملکرد همیشگی‌شان را نداشته باشند. پوتیاس اما پس از گذشت یک سال از آن  روزها با تیم کشورش برای حضور در مهمترین تورنمنت فوتبال زنان جهان به قاره اقیانوسیه سفر کرده است و امیدوار است با عملکرد مطلوبی که در روزهای آتی از خودش به نمایش می‌گذارد، غیبتش در یورو 2022 را جبران کند. نکته‌ای که البته رسیدن به آن برای پوتیاس باتوجه به تیم‌های دیگری که در رقابت‌ها حضور دارند، بسیار سخت است.
برزیلی کهنه کار به دنبال تاریخ‌سازی
یکی از معروف‌ترین بازیکن حاضر در جام جهانی 2023 مارتا داسیلوا بازیکن کهنه‌کار برزیلی است. بازیکنی که  در سال 2003 اولین گلش برای برزیل را به ثمر رساند و یکی از باتجربه‌ترین بازیکن سلسائو در این دوره مسابقات محسوب می‌شود. مهاجمی که تقریباً به جز قهرمانی در جام جهانی به تمام افتخارات ممکن در فوتبال رسیده است و به نظر می‌رسد در اندیشه تاریخ‌سازی است. مارتا تا به امروز چهار دوره در جام جهانی حضور داشته است و حضور در رقابت‌های سال 2023 پنجمین حضورش در مهمترین تورنمنت فوتبال زنان جهان را رقم خواهد زد. آماری که او را تبدیل به بازیکنی که بیشترین حضور را در تاریخ جام جهانی فوتبال زنان یعنی از سال 1999 که اولین دوره مسابقات به میزبانی چین برگزار شد، تا به امروز می‌کند. البته به نظر می‌رسد رقابت‌های سال 2023 باتوجه به اینکه او 37 سال سن دارد آخرین تورنمنتش با برزیل باشد. اتفاقی که البته اگر رخ نداد هم به هیچ عنوان جای تعجب ندارد، زیرا این بازیکن کارهای غیرمنتظره زیادی در طول دوران فوتبالش انجام داده است.

سه شیرها در رؤیای هت‌تریک قهرمانی
تیم ملی فوتبال انگلستان با هدایت ساینا ویگمن شرایط فوق العاده‌ای را طی یک سال گذشته سپری کرد. عملکرد مطلوبی که با قهرمانی آنها در یورو 2022 آغاز شد و با پیروزی مقابل برزیل در فینالیسیمای زنان ادامه یافت. پیروزی‌هایی که باعث شد دو جام معتبر پس از سال‌ها به فوتبال ملی انگلستان اضافه شود و ساینا ویگمن هم به عنوان برترین سرمربی سال 2022 فوتبال زنان جهان از سوی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) انتخاب شود. تیم انگلیس حالا با رؤیای کسب جام قهرمانی جام جهانی و رسیدن به هت‌تریک رؤیایی به استرالیا سفر کرده است. اتفاقی که رخ دادن آن می‌تواند شاگردان ویگمن را به یک رکورد جاودانه در تاریخ فوتبال زنان جهان برساند.
 
آمار ویژه رنار
هروه رنار سرمربی تیم ملی فوتبال عربستان در جام جهانی 2022 قطر در ماه مارچ سال 2023 از سوی سران فدراسیون فوتبال فرانسه به عنوان رهبر فنی تیم زنان این کشور در جام جهانی 2023 انتخاب شد. انتخابی که البته سرمربی همیشه عصیانی را پس از جان هردمن سرمربی تیم ملی فوتبال مردان کانادا در جام جهانی قطر تبدیل به دومین سرمربی تاریخ فوتبال جهان که سابقه حضور در هر دو جام جهانی فیفا را دارد، می‌کند. البته رنار کار سختی برای موفقیت با زنان فرانسه در مسابقات پیش رو به علت عدم شناخت از رقبا دارد.
 
پیش‌بینی تیم قهرمان
سایت آماری اوبتا به مانند سایر تورنمنت‌های مهم فوتبال جهان روز دوشنبه احتمال قهرمانی تیم‌های حاضر در جام جهانی را منتشر کرد. براساس پیش‌بینی اوبتا سه تیم امریکا، انگلیس و اسپانیا که بیشترین ستاره را در اختیار دارند به ترتیب با 65/21، 87/16 و 33/11 بیشترین شانس کسب جام قهرمانی در میان سی و دو تیم حاضر در این رقابت‌ها را دارند.
 
توافق برای تقسیم برابر جوایز
در چند سال اخیر دستمزد برابر بازیکن فوتبال زنان و مردان در جهان مورد بحث بسیاری از محافل فوتبالی است و حتی فدراسیون فوتبال آلمان سال گذشته اعلام کرد به سوی دستمزد برابر فوتبالیست‌های زن و مرد این کشور و همچنین تقسیم عادلانه جوایز گام بر می‌دارد. حالا و در آستانه آغاز جام جهانی فدراسیون امریکا هم اعلام کرده است برای تقسیم جوایز برابر بین تیم‌های زنان و مردان این کشور به توافق رسیده است.

ZOOM

گروه بندی مسابقات
به شرح زیر است
گروه A:
نیوزیلند، نروژ، فیلیپین و سوئیس
گروه B:
استرالیا، جمهوری ایرلند، نیجریه و کانادا
گروه C:
اسپانیا، کاستاریکا، زیمبابوه و ژاپن
گروه D:
انگلستان، هائیتی، دانمارک و چین
گروه E:
امریکا، ویتنام، هلند و پرتغال
گروه F:
فرانسه، جامائیکا، برزیل و پاناما
گروه G:
سوئد، آفریقای جنوبی، ایتالیا و آرژانتین
گروهH:
آلمان، مراکش، کلمبیا و کره جنوبی

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی