صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی تعداد بازیکن بزرگسال و خارجی در لیگ‌های معتبر جهان

هیچ‌کس تنها نیست!

امیررضا همایون
خبرنگار
لیگ برتر بیست و سوم از چند روز دیگر به میزبانی شهرهای مختلف کشورمان آغاز می‌شود. یکی از اتفاقاتی که تیم‌های حاضر در مسابقات را برای فعالیت در پنجره تابستانی نقل و انتقالات تحت فشار قرار داده، کاهش سهمیه بازیکنان بزرگسال به 19 نفر بود. قانونی که باعث شد سرمربیان برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید مجبور به خط زدن چند بازیکن بزرگسالان‌شان باشند. سوژه‌ای که بار دیگر و برای هزارمین بار مقابل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران قرار داد و باعث اعتراض‌های زیادی به این دو نهاد تصمیم‌گیر فوتبال ایران شد. تصمیمی که برخی‌ها اعتقاد دارند جز ضربه زدن به فوتبال ایران اثر دیگری نخواهد داشت و شاید هم به مانند هزاران قانون من‌درآوردی‌ای که مدیران فوتبال برای لیگ برتر اتخاذ کرده‌اند، تا چند ماه دیگر لغو شود. به بهانه این اتفاقات سهمیه بازیکنان بزرگسال و خارجی را اول در لیگ‌های حاشیه‌نشین خلیج‌فارس مانند قطر، امارات، عربستان و سایرین بررسی خواهیم کرد و پس از آن به سراغ چگونگی اجرا شدن این قانون در 5 لیگ معتبر فوتبال اروپا خواهیم رفت.

لیگ ستارگان قطر
لیگ‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس طی چند سال گذشته به واسطه کسب امتیاز میزبانی جام جهانی 2022 از سوی قطر، بازیکنان خارجی باکیفیتی را به تیم‌های‌شان آوردند، تصمیمی که نتیجه آن ارتقای فوتبال این کشورها و حضور در صدر فوتبال باشگاهی قاره‌کهن بود.
در لیگ ستارگان قطر تیم‌ها مجوز استفاده از 19 بازیکن بزرگسال را دارند و در این زمینه با لیگ کشورمان برابری می‌کنند. البته باید توجه داشت که سران لیگ ستارگان برای بالا بردن سطح لیگ کشورشان و رسیدن به استاندارد‌های بین‌المللی تعداد بازیکنان خارجی در هر تیم را از 5 بازیکن به 7 افزایش داده‌اند. آنچه نشان می‌دهد میزبانی آنها از برترین تیم‌های ملی جهان به سادگی به دست نیامده و برنامه‌ریزی بسیاری پشت آن بوده است.
 
عربستان
لیگ حرفه‌ای عربستان که همزمان با قطر سعی کرد بازیکنان خارجی را به کشورش بیاورد، برای تیم‌های حاضر در این مسابقات مجوز استفاده از 8 بازیکن خارجی را صادر کرده. مجوزی که شاید مهم‌ترین دلیل حضور پررنگ باشگاه‌های عربستانی در پنجره نقل و انتقالات تابستانی این فصل فوتبال اروپا جهت خرید ستاره‌هایی که در قاره سبز مشتری ندارند، است. البته باید توجه داشت که تیم‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای عربستان تنها حق استفاده از 20 بازیکن بزرگسال در ترکیب‌شان را دارند.
 
امارات
تیم‌های حاضر در فوتبال امارات هم طی چند سال اخیر در حال افزایش قدرت‌شان برای رسیدن به رده نخست لیگ قهرمانان فوتبال آسیا هستند. بر همین اساس فدراسیون فوتبال این کشور سهمیه‌های بازیکن خارجی را به 6 بازیکن در هر تیم افزایش داد. این در حالی است که تیم‌ها حق استفاده از 20 بازیکن بزرگسال را در ترکیب‌شان دارند.
 
عراق
فوتبال باشگاهی در عراق طی چند سال گذشته به علت درگیری‌های نظامی‌ای که در این کشور به وجود آمد، با افت محسوسی مواجه شد. با این حال اما تیم‌های عراقی از جمله الزورا، نیروی هوایی، پلیس و سایر تیم‌های این کشور یکی از رقبای اساسی پیش روی تیم‌های کشورمان که در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا هستند. نکته جالب اینکه فدراسیون فوتبال عراق با وجود پشت سر گذاشتن تمام شرایطی که پیش‌تر به آن اشاره شد، به تیم‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای‌اش مجوز استفاده از 35 بازیکن بزرگسال را می‌دهد. آماری که در نوع خودش جالب توجه است.
 
ترکیه
فوتبال ترکیه هم در چند سال اخیر روند رو به رشد عجیب و غریبی را سپری می‌کند. به گونه‌ای که تیم‌های حاضر در لیگ این کشور در هر فصل حق ثبت‌نام 30 بازیکن بزرگسال را دارند. نکته جالب اینکه از 30 بازیکن هر تیم می‌تواند 14 بازیکن خارجی جذب کند. عددی عجیب و غریب که حتی در عربستان هم بی‌سابقه است. شاید یکی از دلایل آمدن ستاره‌های سابق تیم‌های بزرگ اروپایی به فوتبال ترکیه تصویب مجوز فوق از سوی فدراسیون فوتبال این کشور مبنی بر استفاده از 14 بازیکن خارجی باشد. البته یکی دیگر از دلایلی که می‌توان از آن به عنوان انتخاب فوتبال ترکیه از سوی ستاره‌های سابق اشاره کرد این است که ترکیه جزو قاره اروپا محسوب می‌شود. به همین خاطر بازیکنان اعتقاد دارند با حضور در لیگ ترکیه کماکان در اروپا حضور دارند و شانس حضور در تورنمنت‌های بزرگ فوتبال را از دست نمی‌دهند؛ وجه تمایزی که بسیاری از لیگ‌های حاشیه خلیج‌فارس از جمله قطر، امارات و عربستان از آن برخوردار نیستند.
 
لیگ برتر انگلستان
لیگ برتر انگلستان که به گمان بسیاری برترین لیگ باشگاهی فوتبال در جهان به حساب می‌آید به مانند بسیاری از لیگ‌های فوتبال در اروپا تیم‌های حاضر در آن حق استفاده از 25 بازیکن بزرگسال را دارند. البته باید گفت فصل گذشته مجموعاً 66 درصد بازیکنان حاضر در تیم‌ها خارجی بوده‌اند. آماری که برای کشوری مانند انگلستان که فوتبال‌خیز است، یک رکورد منفی محسوب می‌شود.
 
بوندسلیگا آلمان
بوندسلیگا برای جذب بازیکن قانون‌های سختگیرانه‌ای از جمله 50 به 10 دارد. قانونی که باعث اعتراض بسیاری از تیم‌های حاضر در مهم‌ترین لیگ فوتبال باشگاهی در آلمان شده. بنابراین حق استفاده از 21 تا 23 بازیکن بزرگسال را در لیست‌های خودشان برای هر فصل دارند. طبق آمار‌های منتشر شده در فصل گذشته 292 بازیکن خارجی در 18 تیم حاضر در این مسابقات حضور داشتند.
 
سری آ ایتالیا
لیگ داخلی فوتبال ایتالیا هم در چند سال گذشته دچار افت محسوسی شده. اتفاقی که باعث شده، سران تیم‌ها برای کسب موفقیت در تورنمنت‌های بین‌المللی رو به استفاده از بازیکن خارجی بیاورند. به گونه‌ای که فصل گذشته در هر تیم 25 بازیکن بزرگسال حضور داشته و 307 بازیکن خارجی هم برای تیم‌های حاضر در سری آ ایتالیا به میدان رفته‌اند، آماری که نشان می‌دهد قهرمان جام ملت‌های اروپا در سال 2020 با چه شرایط اسفناکی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
لالیگا اسپانیا
در لالیگا هم هر تیم مجاز به استفاده از 25 بازیکن بزرگسال است. نکته جالب درباره لیگ باشگاهی اسپانیا که زمانی معتبرترین لیگ فوتبال باشگاهی جهان بود، این است که 210 بازیکن خارجی در این لیگ حضور دارند. آماری که از سایر لیگ‌های معتبری که بررسی کردیم، کمتر است.
 
لوشامپیونا فرانسه
لیگ فوتبال فرانسه به لحاظ رتبه‌بندی جزو لیگ‌های ضعیف قاره اروپا نسبت به لالیگا، سری آ و لیگ برتر انگلستان محسوب می‌شود. با این حال تیم‌های حاضر در آن مجاز به استفاده از 23 بازیکن بزرگسال هستند. این لیگ البته از بازیکنان خارجی کمتری نسبت به سایر تیم‌ها برخوردار است اما هر تیم در لوشامپیونا می‌تواند تا سقف 7 بازیکن خارجی برای هر فصل استفاده کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی