صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

سؤال امروز، مثل سؤال چند سال پیش نامربوط است!

رسانه‌ای که تعطیل شد

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی و مدیران رسانه هیأت‌های فوتبال و باشگاه‌های لیگ برتر برگزار شد و این بهانه کافی بود تا رئیس فدراسیون فوتبال حسابی از خجالت رسانه‌ها در بیاید و حرف‌هایی که انگار سال‌ها تلنبار شده بود به زبان بیاورد. مهدی تاج در این نشست می‌گوید:« اهمیت این جلسه خیلی زیاد است. گاهی مواقع رسانه‌ها سؤال‌های نامربوطی از سرمربیان می‌پرسند. نمی‌توان دهان رسانه‌ها را بست اما مدیران رسانه می‌توانند تذکر بدهند که سرمربی باید در مورد بازی صحبت کند. این چیزها در دنیای فوتبال بدیهی است. یا خود سرمربی سراغ مسائل غیربازی می‌رود یا از او سؤال می‌کنند که به سمت حاشیه خواهد رفت‌.»
 قبل از اینکه بخواهم نقدی به صحبت‌های آقای تاج داشته باشم، با این صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال، یاد صحبت‌های رئیس و مدیر رسانه ورزشی سال‌های گذشته برایم زنده شد.
چند سال پیش با وجود اینکه هزینه‌های زندگی اینقدر سرسام‌آور نبود، اما همان موقع هم خبرنگاران برای تأمین زندگی‌شان همیشه مشکل داشتند و حقوق اندک خبرنگاری هیچ وقت آنها را تا سرماه نمی‌رساند.
در مجموعه‌ای با چند نفر از دوستان خبرنگار مشغول کار بودیم و متأسفانه با همان سبک مدیریتی که الان در فوتبال می‌بینم، رسانه‌ای که در آن کار می‌کردیم، مدیریت می‌شد و قریب به 4 ماه بود که حقوقی به هیچ کس پرداخت نشده بود، خلاصه بگویم، کارد به استخوان همه رسیده بود و دیگر کسی میلی به کار در رسانه مذکور نداشت.
یک روز بعد از مدت‌ها موش و گربه بازی، بالاخره مدیر رسانه به تحریریه آمد و با سؤالات متعدد و اعتراض خبرنگاران مواجه
شد.
دغدغه خبرنگاران زیاد بود، از وضعیت بد تحریریه و امکاناتی که وجود نداشت، از مزایایی که هیچ وقت پرداخت نمی‌شد و ... اما همه حرف خبرنگاران این بود که چه زمانی حقوق 4 ماه گذشته پرداخت می‌شود؟
 این از همه مهم‌تر بود، اما مدیر رسانه در کمال آرامش در جواب خبرنگاران گفت چرا سؤالات نامربوط می‌پرسید؟
هر کسی نمی‌خواهد کار کند، برود! این حرف آخر مدیر بود و اتفاقاً عمر رسانه هم چندان طول نکشید و در حالی که حقوق عقب‌افتاده خبرنگاران هیچ وقت پرداخت نشد، رسانه هم با مدیریت عالی!
 همان مدیر برای همیشه تعطیل شد. حالا از نظر رئیس فدراسیون فوتبال، باز هم خبرنگاران و رسانه سؤال نامربوط می‌پرسند، کاش آقای تاج دقیقاً مشخص می‌کرد که چه سؤالاتی نامربوط
است؟
 اینکه خبرنگار از سرمربی سؤال کند بازیکن گران‌قیمتی که به خدمت گرفتی، چرا بازی نمی کند، نامربوط است؟ اینکه سؤال شود هزینه‌ای که برای تیم شده، با نتایجش هیچ تناسبی ندارد، نامربوط است؟
 آقای تاج سؤال خبرنگاران و رسانه‌ها از همین جنس است، اما دغدغه اصلی خبرنگاران و رسانه‌ها، شفاف‌سازی برای مردم و هواداران است و اگر این کار نامربوط است، به نظر شما فلسفه وجودی رسانه‌ها چیست؟
 شما در نشست هم‌اندیشی، اندیشه را محکوم می‌کنید و بدون ذکر مصداقی همه را محکوم به پرسیدن سؤال نامربوط می‌کنید؟ بهتر نیست این رویه تغییر کند و به جای دیوار کوتاه خبرنگاران، مسئولان نیم‌نگاهی هم  به کارهای نامربوط در فوتبال داشته باشند. شاید این بیشتر به نفع فوتبال باشد.
به طور حتم برای خاموش کردن، صداهایی که هم کوک ما نیستند، راه های بهتری هم هست، اما
 نمی توان هویت رسانه و خبرنگار را زیر سوال برد.
 اینکه رسانه و خبرنگار سوال نکند، با طبیعت آنها در تضاد است. حالا مربوط بودن و یا نامربوط بودنش را باید خود رسانه و خبرنگار تشخیص دهد، نه  اینکه رییس فدراسیون فوتبال، رسانه را متهم به پرسیدن سوالات نامربوط کند.
آن مدیر و آن رسانه رفت، اما آن خبرنگاران هنوز هم با عمل به وظیفه خود در این ورزش هستند و خواهند بود.
امیدواریم همه مسئولان به گونه ای صحبت و عمل کنند، که نه رسانه ای تعطیل شود و نه خبرنگاری متهم به پرسیدن نامربوط شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی