صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

باشگاه‌های بی‌پول و بدهکار

مسعود اقبالی
کارشناس و مدرس فوتبال

برای تحلیل وضعیت اقتصادی باشگاه‌های ایرانی باید اول تفاوت فوتبال حرفه‌ای و آماتور را بشناسیم. در تیم‌های خارجی وقتی بازیکن وارد باشگاه می‌شود بر اساس ارزش‌هایش با او قرارداد می‌بندند اما در فوتبال ما چنین چیزهایی وجود ندارد. در فوتبال ایران هیچ قانونی نیست زیرا دلالان و مافیا بر فوتبال حاکم هستند و آنها نمی‌گذارند اصول حرفه‌ای رعایت شود. دلالان آنقدر در فوتبال ایران قدرت دارند که بدترین بازیکنان را با قراردادهای عجیب به بهترین باشگاه‌های ما می‌فروشند. گاه حتی می‌بینیم قراردادهای عجیب و دلاری با بازیکنان ایرانی بسته می‌شود.
در حال حاضر همه باشگاه‌های لیگ برتری بی‌پول هستند و بدهی‌های سنگینی دارند. البته پرسپولیس و استقلال دولتی هستند و شرایط متفاوتی دارند. چگونه بازیکنی که تا دو سال قبل آرزوی حضور در تمرین یک تیم را داشت، امروز قرارداد میلیاردی امضا می‌کند؟ بروید و بررسی کنید ببینید چند بازیکن در کل لیگ بیشتر فصل را روی نیمکت بودند یا سکو؟ اگر این آمار را به دست بیاورید، متوجه فاجعه دلالی در فوتبال ایران خواهید شد. اگر فوتبال ایران هر روز در حال افت است، به خاطر حضور همین دلالان است.
قانون سقف بودجه قابل پذیرش نیست و هیچ نظارتی روی این موضوع هم وجود ندارد. به بازیکنی که ۱۰ میلیارد قرارداد امضا می‌کنند زیر میزی ۱۰۰ میلیارد می‌دهند و دور زدن این قانون به همین راحتی است. این دور زدن قانون هم دستاورد دلالان است. امیدوارم فوتبال ایران روزی به جایی برسد که باشگاه‌ها برای هزینه‌های خود پاسخگو باشند و در صورت تخلف نیز با متخلفان برخورد شود.
مدیران همه باشگاه با دلالان کار می‌کنند. دلالان و مافیا تعیین می‌کنند چه کسی در تیم یا کادرفنی باشد و سپس مدیران با او قرارداد می‌بندند یا تمدید می‌کنند. متأسفانه الان هر بازیکنی که جذب باشگاه می‌شود از قبل توسط دلالان انتخاب شده است.
اگر VAR باشد، دیگر شاهد درگیری‌ها نیستیم اما بعضی‌ها می‌خواهند این درگیری باشد. افرادی در فوتبال ایران حضور دارند که نان‌شان در همین حواشی است. به نظر من با این هزینه‌هایی که در فوتبال ایران می‌شود، آوردن VAR کار چندان مشکلی نیست اما متأسفانه برخی‌ها نمی‌خواهند چرا که نبود داور ویدیویی برای آنها محل درآمد شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی