صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

نیاز ضروری به تقویت دستیاران نکونام

این کادر فنی ترکیب برنده نیست

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

بعد از اینکه جواد نکونام با استقلال قرارداد بست،  اسامی متعددی برای قرار گرفتن در کادر فنی او اعلام شد اما درنهایت سرمربی استقلال نام حمیدرضا رجبی،  محمد نوازی و کیانوش رحمتی را به عنوان اعضای ایرانی کادر فنی اعلام کرد. درکنار این سه نفر نام بهزاد غلامپور نیز دوباره به عنوان مربی دروازه‌بان‌های استقلال معرفی شد تا مشخص شود که این مربی نیز با وجود مخالفت‌های گسترده‌ای که از سوی هواداران به ادامه حضورش در استقلال می‌شد،  اما همچنان قرار است درو‌ازه‌بان‌های استقلال را تمرین دهد.
بعد از معرفی دستیاران اصلی اما جواد نکونام به صراحت اعلام کرد که نام سه مربی خارجی را نیز به باشگاه اعلام کرده تا به کادر فنی اضافه شوند. نکونام قصد داشت یک مربی اسپانیایی را به عنوان دستیار اول خود انتخاب کند. او همچنین روی یک مربی بدنساز خارجی که ظاهراً این یکی هم اسپانیایی‌ است نظر مساعد داشت و حتی قرار بود یک آنالیزور خارجی نیز به کادر فنی اضافه شود.
تا به امروز خواسته جواد نکونام در تقویت کادر فنی استقلال و بال و پر دادن به دایره همکارانش برآورده نشده است و در شرایطی که نام  مانوئل گونزالس مربی اسپانیایی که سابقه مربیگری در باشگاه‌های اسپانیول،  مالاگا،  ایبیزا و فولاد را در کارنامه دارد،  به عنوان گزینه اصلی سرمربی استقلال برای حضور در استقلال به چشم می‌خورد اما باشگاه استقلال اقدامی در راستای حضور این مربیان خارجی در کادر فنی نکرده است.
پرواضح است که اگر نکونام با همین کادر ایرانی بخواهد قدم به لیگ بیست و سوم بگذارد، شانس آنچنانی برای موفقیت نخواهد داشت. رجبی برای اولین فصل است که حضور در یک تیم بزرگ را تجربه می‌کند و به طور قطع با دشواری‌های کار در چنین حوزه‌ای آشنا نیست. ضمن اینکه مشخص نیست اساساً او در همین ابتدای کار با بازیکنان استقلال موفق شود ارتباط فنی لازم با بازیکنان این تیم را برقرار کند. به طور کلی از حمیدرضا رجبی در فوتبال ایران کارنامه درخشانی به جا نمانده و او در همه سال‌های فعالیت خود به عنوان نفر دوم بعد از سرمربی مشغول به فعالیت بوده و تجربه شاخص و قابل بیانی ندارد.
محمد نوازی نیز دیگر عضو کادرفنی استقلال محسوب می‌شود. نوازی نیز به رغم آنکه از جمله چهره‌های محبوب تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود اما آنچنان به پختگی نرسیده که قابلیت ایجاد تحولات اساسی در بخش فنی استقلال را داشته باشد. کیانوش رحمتی نیز با وجود اینکه در سال‌های بعد از آویختن کفش‌ها همواره مشغول به فعالیت بوده همین وضعیت را دارد و او نیز گزینه شگفت انگیزی برای کادر فنی محسوب نمی‌شود. حسن تمام این افراد تنها در این است که جواد نکونام به آنها اعتماد حداکثری دارد و به نوعی با سرمربی تیم در هماهنگی کامل به سر می‌برند اما پرواضح است که این فاکتور یکی از چند راهی است که یک مجموعه کادر فنی را در یک تیم به موفقیت می‌رساند و لازم است که افراد با دانش‌تر و با تجربیات بین‌المللی قابل توجه به کادر فنی استقلال اضافه شوند.
تنها خود نکونام است که در کادر فنی استقلال از چنین کیفیتی بهره‌مند است و دیگر اعضای کادری که او برگزیده گزینه‌های قابل توجهی به حساب نخواهند آمد و بی‌تعارف اعضای کادر فنی فعلی از برش و اثر‌گذاری کافی بی‌بهره‌اند و تردید‌های بسیاری روی توانایی آنها در کوران رقابت‌های سخت لیگ وجود دارد.
مسأله این است که در کادر فنی استقلال باید فرد یا افرادی حضور داشته باشند که در موقع لزوم بتوانند مشاوره‌های مناسبی به سرمربی بدهند. چه در تعویض‌ها،  چه در تغییرات تاکتیکی و چه در انتخاب سبک و سیاق بازی.
علاوه بر آن استقلال باید صاحب یک تئوری دقیق برای ورود به لیگ باشد. برای مثال دو فصل پیش گابریل پین توانست تفکرات خود را در استقلال غالب کند و نتیجه حضور این مربی ایتالیایی به جا ماندن یک خط دفاع رسوخ ناپذیر با کمترین اشتباه ممکن بوده که استقلال را بر بام لیگ نشاند.
البته چنین مربیانی محصور به گزینه‌های خارجی نیستند و در فوتبال ایران نیز از این دست نمونه‌ها وجود دارند که سرمربی بتواند اتکای حداکثری روی توانایی آنها داشته باشد و تیم را در مواقع لزوم از چالش خارج کنند.
در کادر فعلی استقلال چنین خصوصیتی میان هیچ یک از دستیاران نکونام دیده نمی‌شود و مسئولان این باشگاه باید به سرعت در راستای جذب یکی،  دو مربی با تجربه و از نظر فنی و تئوری با دانش اقدام سریع انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی