صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

چه کسانی تیم‌ها را به سمت ترکیه هدایت می‌کنند؟

سرمایه‌ای که دود می‌شود

اکبر منتشلو
روزنامه نگار

طی سال‌های گذشته همواره در روزهای آماده‌سازی تیم‌های باشگاهی حاضر در لیگ برتر،  یک نام آشنا برای مکان تمرینات تیم‌ها،  به چشم می‌خورد؛  ترکیه مأمن تیم‌هایی است که به هر بهانه‌ای خود را به این کشور می‌رسانند تا تمرینات و اردوی پیش از شروع رقابت‌های لیگ برتر فوتبال را در آن کشور برگزار کنند.
در طول دو، سه سال اخیر با وجود بیماری کرونا و البته وضعیت بد اقتصادی این موضوع کم و بیش کم شد و باشگاه‌ها به دنبال جایگزین‌هایی بودند که اتفاقاً موفقیت‌آمیز بود و خیلی از باشگاه‌ها توانستند در کشور،  محل مناسبی را برای برگزاری اردوی آماده‌سازی تیم‌شان پیدا کنند. اما انگار همچنان دست‌های پشت پرده در کار هستند که تیم‌ها را به سمت همسایه شمالی کشورمان هدایت کنند.
جایی که به راحتی می‌توان رد پای بسیاری از گروه‌های مافیایی در موضوعات مختلف را در آن کشور دید ولی همچنان علاقه‌مندی خاصی برای حضور تیم‌ها در آن کشور دیده می‌شود. وضعیت اقتصادی کشورمان ناگفته پیداست که در چه شرایطی قرار دارد و مردم و حتی دولت برای تأمین ارز مورد نیاز کشور،  در شرایط مناسبی نیستند،  اما پیش از شروع بیست و سومین دوره لیگ برتر همچنان شاهد برگزاری اردوی آماده‌سازی برخی باشگاه‌ها در ترکیه هستیم.
 تراکتورسازی خیلی زود بارش را بست و راهی ترکیه شد،  در حالی که هنوز بازیکنانش را در اختیار نداشت و تقریباً تیمی نصف و نیمه راهی ترکیه شد. سپاهان هم مثل همه سال‌های گذشته راهی ترکیه شد و اردوی این تیم هم در آن کشور برگزار شد.  چند تیم دیگر هم برنامه‌ریزی برای حضور در ترکیه را آماده کرده‌اند و به دنبال برگزاری اردوی تیم‌شان در آن کشور هستند. ناگفته پیداست که بسیاری از مردم کشورمان برای تفریح،  ترکیه را به سایر کشورها ترجیح می‌دهند و این موضوع دلایل خاص خودش را برای گردشگران ایرانی دارد،  اما آیا این سفر برای تیم‌های باشگاهی که نه با جیب خودشان،  بلکه غالباً با جیب مردم راهی این کشور می‌شود،  توجیه عقلانی دارد؟ نیازی به تکرار مکررات نیست اینکه کشورمان به اندازه کافی اماکن خوب با هوای عالی برای برگزاری اردوی تیم‌ها دارد و حتی برخی جاها امکانات مناسب‌تری نسبت به برخی کمپ‌های کشور ترکیه دارند و البته به مراتب هزینه‌های باشگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند در امور دیگر صرف شود،  اما باید توجه داشت که برگزاری بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های مختلف،  یکی از دلایل حضور باشگاه‌ها در ترکیه عنوان می‌شود،  در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع تنها یک بهانه است تا منتقدان را ساکت کنند،  چرا که معمولاً بازی‌های تدارکاتی که تیم‌ها در ترکیه برگزار می‌کنند،  با تیم‌های سطح پایین است و آورده‌ای برای باشگاه‌ها ندارد. ضمن اینکه بسیاری از همین بازی‌ها را می‌توان در داخل کشور برگزار کرد و حتی می‌توان با هماهنگی و برنامه‌ریزی تنها برای برگزاری بازی‌ها به ترکیه و یا سایر کشورهای منطقه سفر نمود و هزینه‌های گزاف برای اردوهای طولانی مدت در این کشور را به باشگاه‌ها تحمیل نکرد.
اما نکته دیگری که وجود دارد اینکه ظاهراً این موضوع فقط ختم به باشگاه‌ها نمی‌شود و فدراسیونی‌ها هم علاقه زیادی برای رفتن به ترکیه دارند.  تیم ملی فوتبال امید کشورمان برای برگزاری اردویی ۸ روزه به ترکیه سفر کرده  و قرار است با تیم‌های الرائد عربستان؛ تیم دهم فصل گذشته لیگ حرفه‌ای عربستان و تیم العربی امارات؛ تیم ششم فصل لیگ یک امارات،  در باز‌ی تدارکاتی به میدان بروند.
حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا امکان برگزاری این اردو در داخل کشور و برگزاری بازی تدارکاتی با تیم‌های لیگ برتر کشورمان و... امکان پذیر نبود،  وقتی ممنوعیت هزینه برای تیم‌ها به دلار وجود دارد،  فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها چگونه از پس هزینه‌ها بر می‌آید؟
 به نظر می‌رسد ورود سازمان‌ها و نهادهای نظارتی به این موضوع می‌تواند برخی حقایق در این خصوص را روشن کند و مشخص شود که چه کسانی این موضوع را در پشت پرده هدایت می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی