صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

ماجرای دردناک زندگی دله آلی

از موادفروشی تا بستری شدن در مرکز بازپروری

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

هافبک اورتون در مصاحبه‌ای احساسی با گری نویل از مشکلات روانی و دوران کودکی سختی که داشته می‌گوید. دله آلی فاش کرد که برای ترک اعتیاد خود را در مرکز بازپروری بستری کرده و تقریباً در ۲۴ سالگی بازنشسته شده است.
آلی در مصاحبه‌ای با گری نویل مدافع سابق منچستریونایتد و انگلیس گفت که پس از مصدومیت در بشیکتاش و دوران بدی که در ترکیه داشت به انگلیس برگشته و در اولین اقدام خود را برای ترک اعتیادش در مرکز بازپروری بستری کرده است.
آلی، هافبک 27 ساله اورتون، در برنامه اورلپ دست به اعترافات وحشتناکی زد. او این طور شروع کرد که: «صحبت کردن در مورد اتفاقاتی که برای من رخ داده بسیار سخت است، زیرا این چیزی است که مدت‌ها پنهان کرده‌ام. من از صحبت کردن در مورد آن می‌ترسم. وقتی از ترکیه برگشتم متوجه شدم که نیاز به عمل دارم و از نظر روحی در وضعیت بدی قرار داشتم و تصمیم گرفتم برای سلامت روان به یک مرکز توانبخشی مدرن بروم. آنها با اعتیاد و تروما سر و کار دارند. احساس کردم که زمان من است. برای رفتن به این مراکز خودتان باید خودتان را قانع کنید، وگرنه با حرف دیگران به این مراکز رفتن، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. من در یک چرخه بد و چیزهایی که به من آسیب می‌رساند گرفتار شده بودم.»
آلی در روزهای اولیه حضورش در تاتنهام هاتسپر به عنوان یکی از استعدادهای بزرگ نسل خودش معرفی شد و نقش ستاره را در این تیم بازی می‌کرد. آلی زمانی که در اوج بود موفق شد با تاتنهام به رتبه چهارم دست پیدا کند و همچنین در سال 2019 به اولین فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد.
دله در جام جهانی 2018 یکی از مهره‌های مهم تیم ساوتگیت بود که موفق شدند تا نیمه نهایی این رقابت‌ها برسند و فقط یک قدم تا افتخارآفرینی فاصله داشته باشند.
رکود دله پس از اخراج مائوریسیو پوچتینو از تاتنهام در نوامبر 2019 شروع شد و تحت نظر ژوزه مورینیو به حاشیه رانده شد، کسی که در مستند آمازون همه یا هیچ، او را «تنبل» خطاب کرد. آلی در ژانویه 2022 به اورتون پیوست، اما تنها 13 بازی برای آبی‌ها انجام داد و عمدتاً روی سکو و نیمکت قرار داشت. فصل گذشته قبل از شروع بازی‌ها او با قرارداد قرضی به بشیکتاش رفت تا دوباره به فرم ایده‌آل خود برگردد.
پس از شروع درخشانی که او با تیم ترکیه‌ای داشت و در دومین بازی خود گلزنی کرد، بار دیگر دچار افول شد و در آوریل به اورتون بازگشت.
اکنون مشخص شد مبارزاتی که آلی پشت سر گذاشته فراتر از مصدومیت جسمی بوده و از نظر روحی نیز نیاز به ریکاوری داشته است. به گفته آلی حمایتی که او از سمت اورتون دریافت کرده شگفت‌انگیز بوده است.
آلی افزود: «من برای همیشه از آنها سپاسگزار خواهم بود. این تیم (اورتون) زمانی که من مهم‌ترین تصمیم زندگی‌ام را می‌گرفتم با من صادقانه رفتار کرد. نمی‌توانستم چیزی بیشتر از این بخواهم، کاری را انجام دادم که از روبه‌رو شدن با آن وحشت داشتم. خوشحالم که در نهایت این کار را انجام دادم.»
آلی در سال 2015 به عنوان یک نوجوان بااستعداد با مبلغ 5 میلیون پوند از تیم دونس به اسپرز پیوست. توانایی او در گلزنی و همچنین بازی در پست‌های مختلف باعث شد که او به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های اروپا مورد تحسین قرار گیرد و در کنار بازیکنانی مانند هری‌کین و سون‌هیونگ‌مین، تاتنهام را به یکی از هجومی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین تیم‌های اروپا تبدیل کند.
باشگاه لندنی شمالی در سال 2016 قهرمانی در لیگ برتر را به لستر سیتی از دست داد و سوم شد. فصل بعد شاهد آن بودیم که آنها با هفت امتیاز کمتر از چلسی در رتبه دوم قرار گرفتند و در سال 2018 به مقام سومی دست یافتند.
آلی بخشی جدایی‌ناپذیر از اوج‌گیری اسپرز در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا بود، اما سقوطی که در چند فصل اخیر داشت تمام دوران خوبش را زیر سؤال برد. او به نویل گفت که مشکلاتش در خارج از زمین باعث شده او به طور جدی به بازنشستگی فکر کند.
آلی که 37 بازی ملی در تیم ملی انگلیس دارد، گفت: «یک روز صبح از خواب بیدار شدم و باید به تمرین می‌رفتم. یادم می‌آید که در آینه به خودم خیره شده بودم و می‌پرسیدم که آیا می‌توانم اکنون بازنشسته شوم؟ در سال 2019 و زمانی که فقط 24 سال داشتم در فکر کنار گذاشتن کاری بودم که عاشقش هستم.»
وی افزود: «همیشه در دوران من همه چیز علیه من بود. در مسابقات پیروز می‌شدم و نشان می‌دادم خوشحال هستم. اما از درون، در حال شکست خوردن در جنگ بودم.»
آلی جزئیات دلخراش دوران کودکی خود را به اشتراک گذاشت، از آزار و اذیتی که توسط یکی از دوستان نامادری‌اش برای او رخ داده بود برای اولین بار پرده برداشت.
آلی در حالی که احساسی شده بود به گری نویل گفت: «[کودکی من] چیزی است که در مورد آن زیاد صحبت نکرده‌ام، صادقانه بگویم. فکر می‌کنم چند اتفاق وجود داشته که می‌تواند به شما درک مختصری از شرایط من بدهد. من در شش سالگی، توسط دوست مادرم که زیاد در خانه ما رفت و آمد داشت مورد آزار و اذیت قرار گرفتم. مادرم الکلی بود و در هفت سالگی اولین سیگارم را کشیدم، در هشت سالگی خرید و فروش مواد مخدر را شروع کردم. یک فرد مسن به من گفت که هیچ کس به بچه‌ای با توپ فوتبال و دوچرخه شک نمی‌کند بنابراین با توپ فوتبالم این ور و آن ور می‌رفتم و مواد جا به جا می‌کردم. دوازده ساله بودم که خانواده‌ای من را به فرزندی قبول کرد. از آن زمان، من توسط یک خانواده شگفت‌انگیز بزرگ شدم، همان‌طور که گفتم، نمی‌توانستم افرادی بهتر از آنها را تصور کنم، قطعاً آنها بهترین انسان‌هایی بودند که خدا آفریده است. ابتدا برقراری ارتباط با آنها برای من دشوار بود اما شگفت‌انگیز بودند و در همه چیز به من کمک کردند. من سعی کردم برای آنها بهترین بچه باشم و از 12 سالگی در کنار آنها ماندم و سپس در 16 سالگی فوتبال حرفه‌ای را آغاز کردم. همه چیز از آنجا شروع شد.»
آلی یکی از اولین بازیکنان اورتون بود که برای تمرینات پیش‌فصل به تیم اضافه شد، اما باید دید که آیا سرمربی شان دایچ او را بخشی از برنامه‌های بلندمدت خود می‌بیند یا خیر؟
اورتون در فصل گذشته به سختی در لیگ ماندنی شد و با برد در هفته آخر لیگ مقابل بورنموث جایگاه خود را در فصل  24-23 تضمین کرد.
آلی همچنین تا ژوئن 2024 با اورتون قرارداد دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی