صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ولی‌زاده ستاره جوانان منجی بزرگسالان می‌شود

سوخت و ساز در کشتـــــــــی

محسن وظیفه
روزنامه نگار

آخرین تورنمنت دارای رنکینگ کشتی آزاد در مجارستان با یک شگفتی برای تیم ملی کشتی آزاد همراه بود که شاید هم باعث به هم خوردن بسیاری از معادلات شود. تیم ملی کشتی آزاد با ۷ کشتی‌گیر به این مسابقات رفته ، در روز نخست یک شگفتی رخ داد که جوانی جویای نام از تیم ملی جوانان با غلبه بر عضو تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان به ترکیب تیم ملی در جهانی صربستان رسید.
در روز نخست این مسابقات میلاد ولی‌زاده و احمد محمدنژاد جوان در وزن ۵۷ کیلوگرم و علی آذرپیرا در وزن ۹۲ کیلوگرم به میدان رفتند اما از این جمع هیچ کدام نتوانستند روی سکو بروند که همین موضوع مهمی است که چرا در چنین تورنمنتی سه کشتی‌گیر تیم ملی که دو نفر از آنها ممکن است دوبنده تیم ملی در جهانی را به تن کنند، حتی از رسیدن به سکو هم باز ماندند.
در وزن ۵۷ کیلوگرم که حکم انتخابی تیم ملی را هم داشت، میلاد ولی‌زاده در نهایت توانست به دوبنده تیم ملی برسد. ولی‌زاده در حالی به دوبنده تیم ملی رسید که با شکست مقابل حریف امریکایی خود از دور رقابت‌ها کنار رفت. او دور اول استراحت داشت اما در ادامه مقابل هورست لهر از آلمان پیروز شد اما با شکست مقابل ری ریچادرز از امریکا و با توجه به اینکه ریچادرز به فینال نرسید، ولی‌زاده از جدول حذف شد.  حریف ولی‌زاده برای رسیدن به دوبنده تیم ملی احمد جوان بود که او هم بعد از دو برد مقابل حریف مغول و قرقیز به نیمه نهایی رسید اما در این مرحله با شکست مقابل حریفی از چین به رده‌بندی رفت اما در این مرحله به حریفی از اوکراین باخت. عملکرد این دو  کشتی‌گیر باعث شد تا کادر فنی یک مسابقه بین این دو نفر برگزار کند که با توجه به برتری ولی‌زاده دوبنده تیم ملی به این کشتی‌گیر جوان رسید.
اتفاقی عجیب که شاید کمتر کسی منتظرش بود؛ ولی‌زاده در حال آماده‌سازی برای حضور در جوانان جهان بود اما حالا باید به همراه بزرگسالان به جهانی صربستان برود. اتفاقی که شاید در نگاه اول موفقیت بزرگی در ساخت ستاره‌ها باشد اما واقعیت این است که دو ستاره تیم ملی سوختند تا ولی‌زاده به بزرگسالان برسد. مشخص نیست که این اتفاق به سود تیم ملی بزرگسالان است یا نه اما این سؤال وجود دارد که چرا به داشته‌های فنی جوان اضافه نمی‌شود؟

دسترنج کاوه
در اختیار درستکار
میلاد ولی‌زاده کشتی‌گیر تیم ملی جوانان است اما با درخشش در جام تختی نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخت. او شاگرد محسن کاوه است و قرار بود که در جوانان جهان کشتی بگیرد اما حالا حاصل دسترنج کاوه در تیم ملی بزرگسالان است. شاید اگر در وزن ۹۲ کیلوگرم هم انتخابی برگزار می‌شد؛ مبین عظیمی هم عضو تیم ملی جوانان است و می‌توانست دومین شاگرد محسن کاوه در تیم بزرگسالان باشد. اینکه تیم جوانان می‌تواند به این خوبی بزرگسالان را تغذیه کند، اتفاق مهمی است اما این سؤال از کادر فنی بزرگسالان وجود دارد که چه اتفاقی در اردوی بزرگسالان رخ‌ می‌دهد که میلاد سرلک با نقره جهان از ترکیب تیم دور می‌شود؟ جایگزینش احمد جوان هم نمی‌تواند جای او را بگیرد و به یکباره یک جوان از تیم ملی جوانان می‌آید و دوبنده تیم ملی بزرگسالان را به تن می‌کند. چه در اردوی بزرگسالان می‌گذرد که مدعیان تیم ملی توان رقابت با جوانان را ندارند؟

ZOOM

آذرپیرا چه می‌شود؟
کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد در مجارستان به عنوان کشتی‌گیر وزن ۹۲ کیلوگرم روی تشک رفت. تدبیر کادر فنی این بود که آذرپیرا در این وزن محک بخورد تا اگر کامران قاسمپور مصدومیتش رفع نشد، او را به جهانی بفرستد. تصمیمی که با توجه به ناکامی آذرپیرا در رسیدن به سکوی قهرمانی حالا تغییر می‌کند. آذر‌پیرا در مجارستان با وجود غلبه بر زاهید والنسیا و مایسورادزه اما از رسیدن به فینال باز ماند. حالا باید دید با این نتیجه چه اتفاقی رخ می‌دهد و در صورت نرسیدن کامران چه تصمیمی در این وزن رخ می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی