صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

سؤال تلخ از بحران درونی آبی‌ها

استقلال با 750 میلیارد بدهی چه طور زنده است؟

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
اظهارات اخیر جواد نکونام درباره مشکلات مالی،  فقدان بازیکن و برخی مسائل حاشیه‌ای بیانگر آن است که آرامش لازم در باشگاه حاکم نیست و هماهنگی لازم میان ارکان این باشگاه برقرار نشده است.
درحالی که در جبهه رقیب سنتی اوضاع مطلوب به نظر می‌رسد و درویش در رسانه ملی در حال فوت کردن شمع کیک تولد است،  در استقلال نشانه‌ای از امیدواری دیده نمی‌شود که منشأ اصلی این نا‌امیدی بحران مالی است که موجب شده مدیران این باشگاه نتوانند براساس لیستی که نکونام به آنها ارائه کرده بازیکن جذب کنند و مردان مورد نظر سرمربی را به خدمت بگیرند.
گرچه سرمربی استقلال در مصاحبه اخیر خود به نقش آفرینی برخی افراد که سابق در این باشگاه مسئولیت داشتند،  در تصمیم‌گیری‌های کلان امروز اشاره کرده اما حقیقت این است که مسأله تصمیم‌سازی این قبیل افراد اثر چندانی در وضعیت امروز استقلال ندارد.
اینکه باید مشخص شود فردی که به قول نکونام بیرون از کادر مدیریتی باشگاه درحال سیاستگذاری برای جذب بازیکنان است،  دقیقاً چه مسئولیتی در باشگاه دارد قابل تأمل است،  اما این ماجرا نیز نمی‌تواند مشکل اصلی امروز استقلال باشد.
پرواضح است که وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی اگر اعتقاد به افرادی دارند که قابلیت تصمیم‌گیری در بخش کلان این باشگاه را دارند،  باید رسماً به آنها پست بدهند تا جواد نکونام و افکار عمومی نیز دچار سوء‌تفاهم نشوند.
اگر شخصی مانند محمودرضا بابایی که درگذشته با باشگاه استقلال همکاری می‌کرده از چنین ظرفیتی بهره‌مند است که به باشگاه استقلال یاری رساند،  باید باشگاه استقلال شفاف و رسمی اعلام کرده و برای این فرد پستی را درنظر بگیرد تا به دور از هیاهو و حاشیه به فعالیت در باشگاه استقلال بپردازد و این سوء‌برداشت‌ها از میان برود و افراد بر اساس مسئولیتی که از بالا دستی گرفته‌اند به فعالیت بپردازند. در عین حال اما نباید چنین مسائلی را منحصر به باشگاه استقلال بدانیم و در دیگر باشگاه‌ها نیز افرادی هستند که به طور رسمی مسئولیتی ندارند اما با باشگاه در ارتباط هستند و اقداماتی هم انجام می‌دهند.
بی‌تعارف آنچه به استقلال لطمه وارد ساخته بحران مالی است و طبق برآوردی که اخیراً شده، باشگاه استقلال با یک بدهی 750 میلیارد تومانی مواجه است و بی‌تردید اگر ریکاردو ساپینتو نیز در استقلال به فعالیت ادامه می‌داد، همین وضعیت برایش ایجاد می‌شد و هر مربی دیگری نیز به جای نکونام سکان هدایت آبی‌ها را در دست می‌گرفت نیز همین وضع را تجربه می‌کرد.
باشگاهی که به هردلیل با انبوهی از بدهی‌ها مواجه است،  برای تأمین بودجه جاری خود قطعاً با بحران مواجه می‌شود. همین حالا به اذعان بازیکنان استقلال،  بخش اعظمی از بدهی‌های فصل پیش پرداخت نشده است و باشگاه استقلال اگر نتواند ‌طلب همین بازیکنانی که اکنون به تمرین می‌آیند را پرداخت کند،  با موج غم‌انگیزی از اعتراض بازیکنانی مواجه خواهد شد که به اصطلاح تحت قرارداد با باشگاه قرار دارند.
برای جلوگیری از بحران بزرگ‌تر لازم است که باشگاه استقلال در جذب بازیکنان جدید دست به عصا حرکت کند. اینکه تیم رقیب توانسته ستاره‌هایش را حفظ کند و چند خرید قابل توجه داشته باشد،  بدون شک تهدیدی بزرگ برای استقلال محسوب می‌شود. باشگاه سپاهان نیز از یک وضعیت با ثبات همیشگی برخوردار است و ستاره‌های قابل توجهی را در ترکیب خود دارد اما جمع و جور کردن این حجم از بدهی‌های سنگین که از گذشته به یادگار مانده نیز مأموریت ساده‌ای نیست و باشگاه استقلال با هر مدیری قطعاً گرفتاری‌های بسیاری در این راه خواهد داشت.
تأمین رقمی در حدود 750 میلیارد به جهت پرداخت بدهی‌های از پیش مانده و پرداخت مبالغی که بازیکنان برای فصل جدید می‌خواهند نیاز به یک حمایت مالی بزرگ از سوی دولت دارد و اینگونه نیست که استقلال با رایزنی مدیرانش قادر به عبور از این چالش عمیق باشد.
آنچه در این برهه اما آسیب‌های وارده به استقلال را عمیق‌تر می‌کند این است که عوامل مهم در این باشگاه مشکلات خود را به رسانه‌ها بکشند. اینکه هواداران در جریان برخی مشکلات قرار بگیرند،  ایرادی به آن وارد نیست اما اینکه باشگاه هنوز وارد رقابت نشده این چنین در بحران غوطه‌ور شود،  بی‌تردید عاقبت خوشی به همراه نخواهد داشت و لازم است که همه عوامل در استقلال با سکوت خود به حل نسبی بحران‌ها یاری رسانند و در پس پرده به تعاملات کافی برسند.

جستجو
آرشیو تاریخی