سرمقاله

مصائب یک «بچه»

علی جوادی
سردبیر
3 روز است اهالی فوتبال درباره یک کلمه حرف می‌زنند: «بچه».
این کلمه زمانی برای فوتبالدوستان ایرانی معنا پیدا کرد که امیر قلعه‌نویی در میان جنگی تمام عیار با مدیران وقت باشگاه استقلال،  آن را به کار برد. در ابتدای آن جنگ کمتر کسی متوجه شد منظور قلعه‌نویی کیست؛ اما به مرور و با گذشت زمان چهره این شخص واضح و واضح‌تر به چشم آمد. در نتیجه،  این کلمه هم به دایره واژگان و فرهنگ لغات فوتبال ایران اضافه شد.
وقتی جواد نکونام در پایان بازی با پیکان در ورزشگاه شهید دستگردی تهران از این کلیدواژه استفاده کرد،  همه از خود پرسیدند دوباره چه شد که پای «بچه» به میان آمد؟
نکونام در گفت‌وگوی آتشین خود با رسانه‌ها با استفاده از کد «بچه»،  از عباراتی استفاده کرد که قابل تأمل به نظر می‌رسند: «او می‌خواهد با او جلسه بگذارم... نفوذش را از کجا آورده...  در باشگاه خلل ایجاد می‌کند... هر بار استقلال آسیب خورده نام این فرد در میان بوده و...»
نکونام پایگاه قابل اعتنایی در میان هواداران دارد چون آنها معتقدند این مربی در شرایط بحران،  مربیگری استقلال را پذیرفت که باشگاه به هیچ وجه شرایط متعادل و مناسبی نداشت. اما نکونام از چه چیز عصبانی است؟
این نفوذ غیر قابل مهار «بچه» چگونه به دست آمده که او از باشگاه شهرستانی تا تهرانی،  همه مربیان نامدار را زیر سایه خود می‌خواهد؟ چه ارتباطاتی دارد که به او اجازه می‌دهد درباره همه چیز نظر دهد؟ اینکه گفته می‌شود با آقازاده‌ها رفاقت دارد و زورش را از آنجا کسب می‌کند،  تا چه اندازه درست است؟
اگر درست نیست،  نفوذ این «بچه» پرمصیبت و دردسرساز،  از کجا آمده است؟ و اگر درست است،  چرا ترمز او کشیده نمی‌شود؟
نکونام پنجشنبه گفت هر بار استقلال به مشکل خورد،  پای «بچه» در میان بوده است. در این سال‌ها واقعاً هیچ کس نپرسید چرا؟! هیچ فرد دلسوز و قدرتمندی پیدا نشد که بپرسد چرا باید چنین فرد مشکل‌سازی دور یک باشگاه پرهوادار آفتابی شود؟
اطلاعاتی که به جواد نکونام رسید و موجب این عصبانیت عجیب و این مصاحبه طوفانی شد،  آیا به هیچ فرد دیگری در این فوتبال نمی‌رسد تا اقدامی عاجل در مورد آن انجام دهد؟
هواداران استقلال این روزها عصبی و کلافه‌اند چون گمان می‌کنند «خواسته» در مورد تیم‌شان بی‌اعتنایی و اجحاف می‌شود. آنها طرفداران یکی از دو تیم محبوب تهران هستند و توقع دارند اگر مانعی بر سر راه آرامش تیم‌شان وجود دارد،  برداشته و زمینه‌های موفقیت تیم مورد علاقه‌شان فراهم شود. انتظار هواداران شاید این باشد: اگر این «بچه» مورد نظر نکونام،  یکی از این موانع است،  باید خیلی زود از سر راه استقلال کنار برود.

جستجو
آرشیو تاریخی