صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

عقبگرد یا پیشرفت؟

«قلی‌زاده» در بهشت خیالی

وصال روحانـی
روزنامه نگار

شاید انتقال اخیر علی قلی‌زاده از شارلروای بلژیک به لخ پوزنان از لیگ فوتبال لهستان به سبب شکسته شدن رکورد نقل و انتقال‌ها در این باشگاه پیشرفتی تازه برای این بال چپ پر هنر به حساب آید اما نگاه دیگری را هم داریم که این کوچ را یک عقبگرد آشکار جلوه می‌دهد.
8/1 میلیون یورویی که لخ پوزنان خرج کرد تا قلی‌زاده را از لیگ بلژیک نزد خود بیاورد، بیشترین رقمی است که این باشگاه همیشه مطرح اما نه چندان پر عنوان فوتبال لهستان برای جذب یک بازیکن تازه پرداخته و همین مسأله توجه را بیش از پیش به سوی این عضو اسبق تیم سایپا کشیده اما از یک‌ سو قلی‌زاده فصل چنان کم‌ثمری را سپری کرده بود که سران شارلروا او را در نیم فصل دوم به تیم معمولی «قاسم پاشا»ی ترکیه واگذار کرده بودند و او حتی در آن تیم هم ندرخشیده بود و از جانب دیگر لخ پوزنان در سلسله مراتب فوتبال اروپا اگر از شارلروا عقب‌تر نباشد، چندان جلوتر از این باشگاه بلژیکی هم نیست و هرگونه تصوری بجز این و عمده کردن بهای انتقال قلی‌زاده به صرف بی‌سابقه بودن آن در دوران حیات «لخ» بیش از آنکه جلوه‌ای از واقعیت باشد، شاید فقط ساختن یک بهشت خیالی به حساب آید.
 
از شیرین به تلخ
قلی‌زاده که پنج سال پیش به بلژیک رفت و عضو شارلروا شد، البته شروع خوبی در این تیم داشت و در هر دو، سه فصل نخست عضویتش در شارلروا خوش درخشید و بیشتر موفق بود تا ناکام. ضعف جسمانی و شکنندگی فیزیکی بعضی فرصت‌ها را از او گرفت و برخی مصدومیت‌های چند هفته‌ای و حتی یکی، دو ماهه را به او تحمیل کرد اما قلی‌زاده در روزهایی که سرحال بود، واقعاً خوب کار می‌کرد و با تکنیک چشمگیرش تماشاگران را به وجد می‌آورد و شارلروا را به سوی پیروزی‌ها سوق می‌داد.
 او برخلاف کاوه رضایی که یک بار شارلروا را ترک کرد تا عضو تیم بسیار مطرح‌تر اف.سی.بروژ شود، به باشگاه‌های مطرح‌تر نرفت اما در فصل آخر حضورش در شارلروا آنقدر لرزان بود که نه این تیم پای او ماند و نه خود وی توانست در قاسم پاشا که به طور قرضی به آن پیوست، آنقدر خوب کار کند که شارلروا او را در پایان فصل با اشتیاق به لخ پوزنان نفروشد و به سبب مصدومیت و برخی مشکلات دیگر اصولاً بیش از 4 بازی برای این تیم انجام نداد و هیچ گلی نزد و خطرات تلخی را بر جای نهاد.
 
غلبه «فن» بر «فیزیک»
خاطرات به جای مانده از قلی‌زاده حین حضورش در سایپا که سال‌های میلادی 2013 تا 2018 را در بر می‌گیرد، اغلب خوش و سرشار از هنرنمایی‌هایی است که شارلروا و مدیران ایرانی آن را متقاعد به استخدام وی کرد. انجام 134 بازی رسمی و زدن 21 گل در آنها چیزی بود که از قلی‌زاده در شارلروا به یادگار ماند و اینها پشتوانه و پیامد عضویت وی در تمامی تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی کشور بوده است. قلی‌زاده در 13 بازی برای تیم ملی نوجوانان ایران چهار بار گلزنی کرد و با اینکه فقط دو مرتبه پیراهن تیم ملی جوانان را بر تن کرد اما یک گل به ثمر رساند و کارنامه وی در تیم ملی امید هم مشتمل بر 3 بازی و یک مرتبه گلزنی بود. قلی‌زاده در تیم ملی بزرگسالان ایران هم 30 بازی انجام داده و شش گل زده است. خیلی‌ها هنوز می‌گویند این وینگر 28 ساله متولد شهر نمین ایران با وزن بدنی اندک و جثه ظریف و قد 75/1 متری خود باید به لحاظ جسمانی استقامت و پایداری بیشتری را ضمیمه کارش کند اما مهارت‌های فردی و فنی او به حدی است که کاستی‌های فوق را کمرنگ و ارزش‌های او را بیشتر و لزوم حفظ وی را برای تیم‌های محل بازی‌اش فزون‌تر می‌سازد.
 
رقمی که فقط ظاهراً زیاد است
قلی‌زاده با احتساب حضور یادگار رستمی و دیوید رضاییان که به ترتیب‌ هافبک و مدافع چپ تیم پوگون لهستان هستند، اینک به سومین بازیکن ایرانی شاغل در لیگ این کشور تبدیل شده ولی طبعاً قیمت بالاتر قلی‌زاده در قیاس با این دو بازیکن او را در منزلت بالاتری می‌نشاند و همسو با آن توقعات موجود از وی را در فصل جدید این مسابقات که از اواخر مردادماه راه‌اندازی می‌شود، بیشتر می‌سازد. سه سال پیش گذر فرشاد احمدزاده ‌هافبک تهاجمی نام آشنای فوتبال ایران هم به لهستان افتاده بود اما او که با درخشش در پرسپولیس لژیونر شده بود، در لیگ این کشور ناموفق بود و وادار به بازگشت به ایران شد و از آن تاریخ به بعد حضور خوش‌تری را در باشگاه‌های فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان تجربه کرده است. بنابراین نمایش‌های قلی‌زاده در فصل جدید لیگ لهستان نقش و سهم مهمی در ترسیم دیدگاه ورزشدوستان این کشور نسبت به فوتبالیست‌های ایرانی دارد. در چنین راهی قلی‌زاده ابتدا باید بر مصدومیت مزمن ماه‌های اخیرش فائق آید و با کمال سلامتی به صحنه برگردد و مجوز کارش را هم که پروسه‌ای زمانبر است، دریافت دارد و سپس مهارت‌های فنی‌اش را همانقدر به نمایش بگذارد که همیشه در ذات و ظرفیتش بوده است. در غیر این صورت بهشتی که ظاهراً در لهستان به روی قلی‌زاده آغوش گشوده، به جهنم تبدیل خواهد شد و پولی هم که از طریق این انتقال به دست وی می‌رسد و با وجود بی‌سابقه بودن در باشگاه لخ رقمی متوسط و نازل در معادلات فوتبال اروپا به حساب می‌آید، وی را نجات نخواهد داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی