صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

علیرضا دبیر سرشاخ با ۷ کاندیدای دیگر در انتخابات

در قامت رئیس

محسن وظیفه
روزنامه نگار
 
انتخابات فدراسیون کشتی بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر احراز صلاحیت‌ها امروز پنجشنبه برگزار می‌شود. ۲۲ تیر از مد‌ت‌ها قبل برای این انتخابات تعیین شده بود اما طبق روالی که در این چند مجمع اخیر بوده باز هم وزارت ورزش و جوانان از اعلام اسامی کاندیداهای دارای احراز صلاحیت برای حضور در مجمع تا لحظه آخر خودداری کرد. مشخص نیست که هدف از این کار چیست اما در تمام مدت اخیر هر چه مجمع برگزار شد تا لحظه آخر مشخص نبود که چه کسی صلاحیتش تأیید شده و چه کسی صلاحیتش احراز نشده و همین مجامع را با چالش روبه‌رو کرده است. این در حالی است که طبق قانون باید ۱۵ روز قبل از مجمع اسامی کاندیداها به اعضای مجمع اعلام شود تا آنها بتوانند با گزینه مورد نظر خود به جمع‌بندی برسند.
وزارت ورزش با این‌ بهانه که تأیید صلاحیت‌ها از سوی مراجع امنیتی می‌آید و دست آنها نیست بارها برگزاری مجامع را با چالش روبه‌رو کرد که این ‌بار هم تلاش شد تا انتخابات کشتی با چالش روبه‌رو شود. هنوز کسی حواشی را که برای ژیمناستیک و سوارکاری به وجود آمد فراموش نکرده اما این بار قصه فرق می‌کند و پای انتخابات یکی از مهم‌ترین
رشته های ورزشی در میان بود.کشتی همیشه به لحاظ اهمیت، ورزش اول ایران بوده و هرگز این‌گونه رفتارها در شأن این رشته پر افتخار نیست.
البته چند روز پیش اعلام شد که اسامی احراز صلاحیت‌ها اعلام شده اما سه‌شنبه شب آرش فرهادیان اعلام کرد اگر تا آخر وقت روز چهارشنبه اسامی کاندیداها به دست ما نرسد، مجمع به تعویق می‌افتد اما بعد از ظهر روز چهارشنبه در نهایت وزارت ورزش نام علیرضا دبیر، عباس جدیدی، حمید بنی‌تمیم، حمید یاری، عبدالله عزیزی، جمشید خیرآبادی، مصطفی میرزایی و حمید سیفی را برای حضور در انتخابات اعلام کرد.
نکته جالب توجه اینکه اسامی همانی بود که چند روز قبل در رسانه‌ها منتشر شده بود اما فرهادیان آن را تأیید نکرده بود.
این در حالی است که حتی اگر تأیید صلاحیت‌ها هم بنا به هر دلیلی نرسد انتخابات باید برگزار شود و این از اختیارات وزارت ورزش است که می‌تواند به دلیل تأخیر در اعلام اسامی افراد تأیید صلاحیت شده، انتخابات را برگزار کند تا مجامع بین‌المللی به تعویق انتخابات حساس نشوند اما حالا چرا سئول‌نشین‌ها نمی‌خواهند از اختیارات خود در این‌باره استفاده کنند، مشخص نیست.
فدراسیون تاریخ برگزاری انتخابات را به اطلاع اتحادیه جهانی کشتی رسانده و حتماً اتحادیه جهانی پیگیر این موضوع می‌شود اما مگر کسی به این موارد اهمیت می‌دهد؟ اگر اهمیت می‌دادند که چند فدراسیون تا الان این‌گونه بلاتکلیف نبودند. اگر اهمیت می‌دادند که الان وضع ژیمناستیک این نبود.
شاید وزارتی‌ها هنوز کینه مجمع عمومی سال گذشته را به دل دارند اما واقعیت این است که این‌ گونه رفتار کردن بیشتر به سود برخی از کاندیداها تمام می‌شود.
سال گذشته در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون کشتی درگیری لفظی شدیدی بین علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و محمد پولادگر پیش آمد و حالا شاید تصور این است که گذر پوست به دباغ افتاده است.
 
دبیر رئیس می‌ماند؟
حالا مهم‌ترین سؤال این است که چه کسی رئیس می‌شود؟ علیرضا دبیر می‌خواهد برای دومین دوره روی صندلی ریاست بنشیند و ظاهراً شایستگی آن ‌را هم دارد.
او چهار سال پیش فدراسیون را در بدترین حالت ممکن تحویل گرفت؛ بدهی‌های فراوان به اضافه اوضاع خراب تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد؛ یکی رده سیزدهم و دیگری رده نهم جهان. وضعیت زیرساخت هم که افتضاح بود. آخرین باری که در خانه کشتی تعمیرات انجام شده بود، مربوط به دوره اول ریاست مرحوم یزدانی‌خرم بود.
حالا بعد از چهار سال مدیریت علیرضا دبیر، کشتی در بهترین روزهای خود قرار دارد؛ تیم به لحاظ فنی شاید در بهترین وضعیت خود در تاریخ قرار دارد. در کشتی فرنگی طلای المپیک را گرفتند و در آزاد هم تا یک قدمی قهرمانی رفتند. کشتی فرنگی به لحاظ مدال بهترین نتیجه را در تاریخ گرفت و تیم‌های پایه هم همه مدعی قهرمانی در جهان شدند. به لحاظ زیرساخت هم یک نمونه کم نظیر در بین تمامی رشته‌ها هستند. بنابراین انتخاب او برای دومین دوره کار سختی برای اعضای مجمع نیست مگر اینکه دست‌های پشت پرده در کار باشد.
 
بنی‌تمیم از سرپرستی تا ریاست
هنوز مشخص نیست که از جمع ۸ کاندیدا چند نفر به مجمع بیایند اما به احتمال فراوان حمید بنی‌تمیم مهم‌ترین گزینه است. او کمتر از یکسال سرپرست کشتی بوده و حالا مدیر کل ورزش خوزستان که در این چند ماه اخیر بارها از سوی ورزشکاران مورد انتقاد قرار گرفته است.
 
عبداله عزیزی؛ احراز شده مجهول
 یکی از افرادی‌که شاید همه تصور می‌کردند که صلاحیتش احراز نشود، عبداله عزیزی بود اما آمده تا اتفاقات هیأت کشتی تهران را با علیرضا دبیر تسویه کند. مرد مهم مجامع انتخاباتی کشتی که از ماجرای درگیری در مجمع سال ۷۸ و اتفاقاتی که برای پرویز سیروس‌پور افتاد تا الان در تمامی مجامع کشتی حضور داشته و حالا یک حریف سرسخت در پشت پرده است.
 
عباس جدیدی؛ قهرمان بازنده
 یکی از پای ثابت انتخابات عباس جدیدی است که در مجمع امروز هم حضور دارد. انتخابات شورای شهر، انتخابات شورای کشتی آسیا و حالا هم انتخابات ریاست فدراسیون کشتی که به جز یکبار بقیه رو همیشه بازنده بوده. حقیقتاً بعد از باخت ۴۰ بر صفر مقابل رسول خادم در دور دوم ریاست آقا رسول کمتر کسی باور می‌کرد او یک بار دیگر در انتخابات حضور داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی