صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

«فانکشنال فیتنس» امیدوار به المپیکی شدن در آینده‌ای نزدیک

نوباوه، اما مدعی

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 نخستین نشست خبری انجمن فانکشنال فیتنس ایران دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران (بوستان گفت و گو) با حضور تعداد زیادی از قهرمانان و عنوانداران این رشته مهییج ورزشی،  همینطور تنی چند از مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون آمادگی جسمانی برگزار شد. در این نشست که با استقبال ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه در بوستان گفت وگوی تهران برگزار شد. (رشته ورزشی نوباوه و تازه پا گرفته‌ای در ورزش قهرمانی ایران،  که پله‌های رشد و پیشرفت را چندتا یکی طی کرده و حالا مدعی درخشش در جهانی و حتی اضافه شدن به جمع رشته‌های المپیکی است.) سرپرست کمیته فانکشنال فیتنس،  سرمربی تیم ملی و برخی از قهرمانان ملی‌پوش این رشته ورزشی،  برخی گلایه‌های خود را بابت کم لطفی و بی‌مهری‌های زیادی که به آنها خصوصاً در بخش اعزام‌های بین‌المللی صورت گرفته است ر‌ا بازگو کردند. یکی دیگر از مطالبات مهم و جالب توجهی که برخی از چهره‌های شاخص این رشته ورزشی داشتند،  بحث خدمت سربازی و مشکلاتی که برای آنها بابت اعزام‌های بین‌المللی در این بخش ایجاد می‌شود، بود. مبحثی که در حضور اصحاب رسانه مطرح شد و قرار شد تا حصول نتیجه در دستور کار مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش قرار گیرد.
 
فدراسیون بین‌المللی و مجوز جهانی داریم
در این نشست عسگر آزادیان سرپرست کمیته فانکشنال فیتنس تأکید داشت: «بزرگترین ورزشکاران این رشته در این نشست خبری حضور دارند. تفاوت فانکشنال با رشته‌های دیگر این است که در تمام استان‌ها هزاران نفر بدون ثبت نام در ابتدا خود را محک می‌زنند و وقتی آیتم‌ها اعلام می‌شود همه در آن خود را می‌سنجند. تنها جایی که فدراسیون رسمی دارد تا یک قهرمان خود را نشان دهد،  فانکشنال فیتنس است که مسابقات قاره‌ای و جهانی دارد.»
 
پیشنهاد ورود به المپیک را داریم
عسگر آزادیان ادامه می‌دهد: «مسابقات انتخاب تیم ملی برای انتخاب نفرات برتر شهریور ماه برگزار و نفرات برتر دی ماه 1402 به پیکارهای جهانی اعزام می‌شوند. هیچ آمار دقیقی نداریم اما مطمئن هستیم هزاران نفر در کشور هستند که آیتم را انجام دادند تا بتوانند خود را به مسابقات کشوری برسانند. این رشته هم‌خانواده با رشته‌های‌های المپیک است. ما عضو وادا،  سیزم و ورزش‌های دانشگاهی هستیم. حتی این رشته پیشنهاد ورود به رشته‌های المپیکی را هم درآینده‌ای نزدیک دارد.»
 
حقمان را برای حضور در آسیایی ضایع کردند!
مرتضی کاشانی سرمربی تیم ملی فانکشنال فیتنس ایران که افتخارات فراوانی در این رشته ورزشی مهییج و برخی رشته‌های دیگر دارد، در مورد جایگاه تیم ملی در جهان می‌گوید: «در بخش آنلاین در رده سوم قرار گرفتیم. بعد از مسابقات جهانی رنکینگ اصلی ما مشخص می‌شود. تقویم سالیانه داریم که مشخص است. هر ساله در تابستان مسابقات تیمی داریم. هر زمانی که مسابقات جهانی داشته باشیم،  سه ماه قبل از آن مسابقات انتخابی برگزار می‌کنیم. چهار رقابت مختلف داریم. ورزشکارانی که در بخش تیمی رقابت می‌کنند،  می‌توانند در تیم ملی هم حضور داشته باشند.»
کاشانی با گلایه از برخی کارشکنی‌ها بابت اعزام تیم آماده‌ای که برای رقابت‌های قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی مهیا شده بود، در این خصوص تأکید دارد: «ما برای مسابقات قهرمانی آسیا خیلی زحمت کشیدیم و عرق ریختیم تا بچه‌ها با شرایط ایده‌آل عازم این رقابت‌ها شده و با دست پر به کشور بازگردند. شرایط خیلی خوبی هم داشتیم،  اما اینقدر سرراهمان مانع قرار دادند و کارشکنی کردند که نهایتاً نتوانستیم عازم این رقابت‌ها شویم. این اتفاق برای ورزشکاری که تا حد مرگ تمرین کرده با امید مدال‌آوری به هیچ وجه اتفاق جالبی نیست. اما من با تمام سختی که وجود داشت،  بازهم ازنظر روحی بچه‌ها را حفظ کردم تا از نظر روانی و انگیزشی تخریب نشوند. حالا هم تقاضا و خواهشم از مسئولان این است؛  فکر کنند این بچه‌ها،  فرزندان خودشان هستند. امیدوارم که در مسیر پیش رو خصوصاً برای مسابقات جهانی که دی ماه پیش رو داریم،  دیگر شاهد این موانع و کارشکنی‌های دلسردکننده نباشیم.»
 
سرعت توسعه و رشد فانکشنال فیتنس عالی است
احمد گواری سرپرست فدراسیون آمادگی جسمانی نیز که در این نشست حضور داشت، با بیان این مطلب که از روند حرکتی و رشد این مجموعه راضی است و مطمئن است فانکشنال فیتنس اتفاق‌های عالی را در آینده‌ای نزدیک برای ورزش ایران رقم خواهد زد، در این خصوص می‌گوید: «زمان زیادی از آغاز فعالیت این رشته نمی‌گذرد،  اما در همین زمان کوتاه اتفاقات خوبی رخ داده است. قطعاً با این شروع آینده خیلی خوبی برای فانکشنال فیتنس متصور هستیم. این رشته بسیار جذاب و پر مخاطب در سطوح مختلف است. همه مردم متناسب با کاری که می‌کنند،  می‌توانند عضو این رشته شوند.»
گواری در مورد ذهنیت فدراسیون برای رشته فانکشنال فیتنس معتقد است: «همه رشته‌های ما رقابتی نیستند اما فانکشنال بسیار جذاب است و امیدوارم با حمایت وزارت ورزش بتوانیم در برگزاری مسابقات و مطرح شدن در سطح جهان،  فعالیت داشته باشیم. ما هم قطعاً از این رشته حمایت ویژه‌ای خواهیم داشت.»
 
ترسیم مسیر درست برای آینده
کاوه احمدی سرپرست حوزه وزارتی وزارت ورزش  نیز در این خصوص می‌گوید: «امیدوارم با این مسیر درست و ایده‌آلی که فدراسیون آمادگی جسمانی پیش روی خود ترسیم کرده، بتوانیم در این رشته در دنیا موفق باشیم. این مسیر،  قطعاً مسیر بسیار خوبی است. هنوز تولد یک سالگی این فدراسیون نشده اما می‌بینم که چقدر منظم کار می‌کنند و امیدوارم موفق باشند. مطمئنم با حمایت مسئولان این رشته،  جوانان ما می‌توانند در مسابقات برون‌مرزی موفق باشیم.»

ZOOM

فانکشنال فیتنس یک طبقه‌بندی از تمرینات ورزشی است که عضلات بدن را برای زندگی روزمره آماده‌تر می‌کند. این نوع ورزش با اصطلاح تمرینات فانکشنال و حرکات فانکشنال هم شناخته می‌شود. فانکشنال فیتنس درواقع ورزشی است که با شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلف زندگی واقعی،  بدن را برای مقاومت و استحکام در حالت‌های مختلف تربیت می‌کند؛ نه صرفاً یک وزن یا حالت خاص مثل تمرینات مخصوص بدن‌سازی با دستگاه. بنابراین تمرینات فانکشنال فیتنس باعث می‌شود که بدن شما در طول عمر بلندمدت انسانی،  کمترین میزان فرسودگی را داشته باشد و همواره سلامت و سرحال بمانید.

جستجو
آرشیو تاریخی