صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنجاه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

سرنوشت مشترک تیم‌های قلعه‌نویی

گل‌گهر و سرمایه‌ای که همیشگی نیست

اکبر منتشلو
روزنامه نگار

در سال 1398 باشگاه گل‌گهر سیرجان بعد از حضور تقریباً 20 ساله در ورزش کشورمان، توانست با قهرمانی در لیگ دسته اول فوتبال، به لیگ برتر صعود کند و در رده حرفه‌ای فوتبال کشورمان به کارش ادامه دهد. این تیم با وجود حمایت مالی خوبی که داشت، توانست خود را در این رقابت‌ها حفظ کند و البته سیر صعودی هم در جدول رده‌بندی داشت. سیرجانی‌ها در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر -فصل نوزدهم- در رده دهم قرار گرفتند و حتی سایه سقوط را هم احساس نکردند.
در فصل بیستم لیگ برتر، گل‌گهر جهش خوبی در جدول رده‌بندی داشت و توانست به رتبه پنجم این رقابت‌ها دست پیدا کند و شاید بتوان گفت که کسب این رتبه برای گل‌گهر با وجود حضور تیم‌های مدعی، یک شاهکار بود.
در بیست و یکمین دوره لیگ برتر، اوضاع برای گل‌گهر سیرجان با حضور امیر قلعه‌نویی کاملاً متفاوت شد. این تیم با هدایت قلعه‌نویی سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال کشورمان، شرایط ویژه‌ای پیدا کرد و خود را به صدر جدول رساند، این صدرنشینی برای قلعه‌نویی و شاگردانش خوش‌یمن نبود، آنها در حالی که تلاش می‌کردند خود را همچنان در صدر جدول حفظ کنند، با کسر 6 امتیاز، برنامه‌های‌شان به هم ریخت و صدر جدول را از دست دادند.
شاگردان امیر قلعه‌نویی پا پس نکشیدند و به هر حال در حالی که امیدواری زیادی برای قهرمانی داشتند، در بیست و یکمین دوره لیگ برتر، رده چهارم جدول را به خود اختصاص دادند. این برای گل‌گهر سیرجان هم عالی بود، هر چند با حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت این تیم و البته پشتیبانی خوبی که از این تیم می‌شد، انتظاری بالاتر از این وجود داشت. هواداران سیرجانی فوتبال تیم‌شان را برای بیست و دومین دوره لیگ برتر آماده کردند و با اعتماد مجدد به قلعه‌نویی راهی این دوره از رقابت‌ها شدند و شروع خوب گل‌گهر آنها را امیدوارتر هم کرد. اما اوضاع آنطور که تصور می‌شد، برای سیرجانی‌ها پیش نرفت، آنها در حالی که به فکر جبران فصل بیست و یکم بودند، در فصل پیش رقابت‌ها، جایگاهی بهتر از ششمی کسب نکردند، البته گل‌گهر در میانه راه سرمربی خود را از دست داد و بدون قلعه‌نویی فصل را به پایان رساند، اما نتایجی هم که در زمان قلعه‌نویی گرفت آنها را به صدر جدول نزدیک نکرد.
اتفاقی که در دو سال حضور قلعه‌نویی روی نیمکت گل‌گهر رخ داد، برای این سرمربی در تیم‌های دیگر مثل تراکتور، سپاهان و... نیز رخ داد. قلعه‌نویی در حالی که همیشه با تیم‌هایش جزو مدعیان بوده اما همچنان در کسب عنوان ناکام مانده است و گل‌گهر هم از این سرنوشت استثنا نشد. تیم‌هایی مثل سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتور و حتی استقلال با هدایت امیر قلعه‌نویی روزهای خوبی را سپری کردند، هر چند هیچ‌کدام از اینها نتوانستند صدر جدول را  در پایان لیگ از آن خود کنند اما بعد از جدایی امیر قعله‌نویی هم هیچ‌گاه روزهای خوبی را سپری نکردند.
ذوب‌آهن سال‌ها است که نتوانسته به روزهای خوبش بازگردد، سپاهان با وجود تلاش زیاد، هنوز در حسرت قهرمانی است، تراکتور همچنان وضعیت خوبی ندارد و استقلال بعد از سال‌ها توانست در یک فصل به قهرمانی دست پیدا کند.
به هر حال گل‌گهر سیرجان بعد از امیر قلعه‌نویی و با وجود سیر صعودی خوبی که در لیگ برتر داشته، در بیست و سومین دوره این رقابت‌ها، با یک سرمربی خارجی وارد بازی‌ها خواهد شد.
مارینوس اوزونیدیس سرمربی یونانی گل‌گهر حتماً با شناخت از این تیم، هدایت سیرجانی‌ها را برعهده گرفته است و احتمالاً می‌داند که گل‌گهر چه روزهایی را در لیگ برتر سپری کرده و انتظارات هواداران سیرجانی را می‌داند، اما باید به این موضوع توجه داشته باشد، این تیم فرصت چندانی نخواهد داشت و احتمالاً با ادامه این روند، حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها را به عنوان یک تیم صنعتی ممکن است از دست بدهد، اتفاقی که برای تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن، مس کرمان و... رخ داد و در نهایت آنها را از روزهای اوج‌شان دور کرد. این تیم کارش در بیست و سومین دوره لیگ برتر را با فولاد آغاز خواهد کرد و بازی راحتی برای شاگردان مارینوس اوزونیدیس نخواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی