صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و نه - ۲۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و نه - ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پارادوومیدانی قهرمانی جهان و مدالی که از پاپی گرفتند

طلایــــــی که آب شد

محسن وظیفه
روزنامه نگار
دهمین دوره رقابت‌های پارادوومیدانی قهرمانی جهان، از روز یکشنبه 18 تیر در پاریس آغاز شده که در این رقابت‌ها 1206 ورزشکار از 103 کشور دنیا حضور دارند و از ایران نیز 18 ورزشکار به پاریس اعزام شده‌اند. تاکنون 4 ورزشکار ایران در این مسابقات به رقابت با رقبای خود پرداختند که در این بین حامد امیری دستش از مدال کوتاه ماند وامان اله پاپی هم برای چند ساعت قهرمان جهان بود و بعد چهارم دنیا شد. عنوانی که نصیب علیرضا مختاری شد و در نهایت رشید مسجدی توانست مدال طلا را به دست بیاورد.
رشید مسجدی که سابقه قهرمانی در رقابت‌های بین‌المللی امارات در اسفند 1401 را در کارنامه دارد، با رکورد 8.49 متر به مقام قهرمانی رسید و ضمن شکستن رکورد مسابقات قهرمانی جهان، مدال طلا را بر گردن آویخت و سهمیه پارالمپیک پاریس را به دست آورد. همچنین علیرضا مختاری که در پارالمپیک 2020 توکیو نقره گرفت، با رکورد 8.26 متر در رده چهارم ایستاد و صاحب سهمیه پارالمپیک پاریس شد.
نکته مهم و اتفاق عجیب این مسابقات شرایطی بود که برای امان اله پاپی به وجود آمد. پرتابگر شایسته ایران که با پرتاب بیش از 50 متر به مدال طلا رسیده بود به‌دلیل اعتراض هم تیمی سابق خود و عضو فعلی تیم ملی ترکیه مدال طلا را از دست داد. پاپی در این مسابقات 6 پرتاب داشت که از این شش پرتاب فقط دو پرتاب درست بود و چهار پرتاب خطا اعلام شد. از دو پرتابی که درست بود اولی 48.18 بود و دومی که رکورد دنیا را هم با آن افزایش داد؛ 50.09 متر بود. با همین رکورد هم به مدال طلا رسید که روی سایت کمیته بین‌المللی پارالمپیک هم ثبت شد اما ساعتی بعد با اعتراض محمد خالوندی که عضو تیم ملی ترکیه است و بازبینی فیلم مسابقه از سوی هیأت ژوری، مدال طلای امان اله پاپی پس گرفته شد. پاپی با 11 ورزشکار از کشورهای برزیل، ترکیه، تایلند، کنیا، کوبا، کیپ‌ورد، لیتوانی، اندونزی، فرانسه، سنگال و ازبکستان رقابت می‌کرد و مدال طلا را کسب کرده بود اما بعد از تصمیم هیأت ژوری او به رده چهارم سقوط کرد.
این اتفاق کم سابقه است هر چند که در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا هم این اتفاق برای حمید اسلامی افتاد که به مدال طلای دو ومیدانی نابینایان رسید اما بعد با اعتراض رقبای او به خاطر اینکه دست همراهش را کشیده بود، مدال طلا را از او پس گرفتند. پس گرفتن طلای پاپی هم به تیم ضربه زد وهم به خود ورزشکار، ضربه‌ای که باید با واکنش سریع و فنی مسئولان فدراسیون ایران همراه می‌شد که نشد.
محمد خالوندی که دو مدال طلا در پارالمپیک برای ایران کسب کرده بود، نسبت به حرکت پاپی اعتراض کرد و همین مدال طلا را از چنگ ایران خارج کرد و پاپی را به رده چهارم فرستاد. همین باعث شد تا خالوندی مورد اتهام قرار بگیرد اما او توضیح جالبی را در این خصوص می‌دهد:«قرار نبود از حقم بگذرم؛ پاپی خطا کرد و باید اعتراض می‌کردم که بعد از بازبینی فیلم مسابقه مورد تأیید داوران هم قرار گرفت. ورزشکار ازبکستان هم خطا کرده بود اما چون در رده‌بندی من تأثیری نداشت اعتراض نکردم اما مسئولان تیم ایران باید اعتراض می‌کردند تا حداقل مدال برنز را به دست بیاورند اما این کار را نکردند.»

اسبقیان در فرانسه چه می‌کند؟
از دست رفتن مدال پاپی اتفاقی کم سابقه است و تا به حال چنین چیزی را ندیده بودیم اما عجیب‌تر از این اتفاق سکوت مسئولان تیم و همچنین مسئولان فدراسیون است. بر اساس شنیده‌ها محمد شروین اسبقیان به‌عنوان رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان در فرانسه حضور دارد و این توقع می‌رفت که بتواند از حق ایران دفاع کند. البته تیم ایران هم به تصمیم هیأت ژوری اعتراض کرد اما به جایی نرسید ولی آنها چرا متوجه نشدن که حریف ازبک خطا کرده تا حداقل به مدال برنز برسد؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی