صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و نه - ۲۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و نه - ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

پرسپولیس دفاع را می‌سازد، سپاهان حمله را

دیوار سرخ، آتشبار زرد

پرسپولیس و سپاهان این روزها در بازار نقل و انتقالات رقابت فشرده‌ای دارند. آنها تقریباً هر بازیکنی که خواستند را جذب کردند و از استقلال، رقیب دیگرشان فرسنگ‌ها جلوترند. البته رویکرد کادر فنی دو تیم در جذب بازیکن کاملاً متفاوت است؛ یکی بیشتر به فکر مدافع است و دیگری به دنبال مهاجم. در این گزارش خریدهای این دو مدعی قهرمانی را بررسی کرده‌ایم.

یحیی دژ پرسپولیس را محکم‌تر می‌کند
یحیی گل‌محمدی در روزهای گذشته بیشتر روی تقویت ساختار دفاعی تیمش تأکید داشته. بعد از لیگ بیست و یکم که نوار قهرمانی‌های پرسپولیس قطع شد، گل‌محمدی به این نتیجه رسید که مشکل در بخش دفاعی تیمش بوده و قبل از هرچیز سراغ این بخش رفت. اضافه شدن بیرانوند به ترکیب اصلی و خرید گولسیانی و پورعلی‌گنجی برای تغییر کامل زوج قلب دفاع، نشان از گرایش سرمربی به تقویت بخش دفاعی داشت. پرسپولیس در نهایت با تنها 13 گل خورده که بهترین آمار دفاعی محسوب می‌شد، قهرمان لیگ برتر شد.
اولویت گل‌محمدی برای فصل آینده هم محکم‌تر کردن عقب زمین است. او در گام اول موفق شد بیرانوند را حفظ کند و بعد از آن حسین کنعانی‌زادگان، مدافع سابق پرسپولیس را برای تقویت خط دفاع برگرداند. او حالا سه مدافع میانی آماده دارد که احتمالاً مجبور خواهد شد از آنها به طور چرخشی استفاده کند، ولی با توجه به حضور همزمان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان خرید کنعانی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.
گل‌محمدی به پست هافبک‌ دفاعی هم توجه ویژه‌ای دارد. او موفق شد مسعود ریگی، شاگرد سابقش در پدیده را سرخپوش کند و میلاد سرلک هم در پرسپولیس ماندنی شد. اگر پرسپولیس بتواند سعید عزت‌اللهی، هافبک اصلی تیم ملی در این پست را هم به تیمش اضافه کند، کمربند خط میانی کاملاً محکم خواهد شد.
پرسپولیس در اواخر فصل گذشته از سرلک و رفیعی به عنوان دو هافبک جلوی خط دفاع استفاده می‌کرد، ولی با اضافه شدن ریگی و احتمالاً عزت‌اللهی می‌تواند دو بازیکن تخصصی را در این منطقه به زمین بفرستد. ظاهراً گل‌محمدی از حالا به فکر بازی‌های سخت لیگ برتر و لیگ قهرمانان است که در صورت لزوم برای حفظ نتیجه با دو هافبک دونده و تخریبی بازی کند.
پرسپولیس در تقویت خط حمله به اندازه بخش دفاعی فعال نبوده. شهاب زاهدی تنها مهاجمی است که به فهرست تیم اضافه شده و در عوض عیسی آل‌کثیر به سپاهان، تیم رقیب رفته. با جدا شدن دیاباته و لئاندور پریرا، پرسپولیس به عنوان مهاجم ذخیره فقط مهدی عبدی را دارد و نیاز به یک مهاجم جدید کاملاً احساس می‌شود.
پرسپولیس در گوش‌ها بازیکنان مؤثری مثل ترابی، امیری و عمری را دارد ولی برای موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان مهره‌های تهاجمی بیشتری لازم است. بار خط حمله قرار است روی دوش زاهدی باشد که مدت‌ها از فوتبال ایران دور بوده و مشخص نیست که بتواند کارآیی دلخواه کادر فنی را داشته باشد.

توپ پر مورایس
سپاهان در بیشتر هفته‌های فصل گذشته عنوان بهترین خط حمله را در اختیار داشت. آنها بعد از برد 7 بر یک هفته آخر استقلال مقابل تراکتور این عنوان را به تیم ساپینتو واگذار کردند، ولی 49 گل زده سپاهان (میانگین 1.63 گل در هر بازی) رویکرد تهاجمی مورایس را تأیید می‌کرد.
سرمربی پرتغالی سپاهان برای فصل جدید هم بیش از همه به دنبال تقویت خط حمله بوده و بیشتر خریدهای این تیم در همین بخش است. او شهریار مغانلو، آقای گل فصل قبل را در اختیار دارد، با این حال رضا اسدی، دیگر گلزن برتر فصل گذشته را هم به تیمش اضافه کرد. این دو فصل گذشته روی هم 24 گل زدند که بیشتر از نیمی از تیم‌های لیگ برتری بود.
رضا شکاری، دیگر مهره تهاجمی مؤثر لیگ گذشته است که سپاهانی شده. او 7 گل برای گل‌گهر زد و مهم‌ترین بازیکن تیم سیرجانی در فاز حمله بود.
کاوه رضایی به دلیل مشکلات اداری نقل و انتقالات و مصدومیت بخش زیادی از فصل قبل را از دست داد و فقط چند بار برای تراکتور به میدان رفت، ولی با تجربه سال‌ها بازی در لیگ بلژیک مهاجم خطرناکی است که می‌تواند در لحظات سخت به کمک سپاهان بیاید. سپاهان با مغانلو، اسدی و رضایی هم ترافیک سنگینی در خط حمله داشت، ولی باشگاه سراغ آل‌کثیر مهاجم فصل گذشته پرسپولیس هم رفت تا رقابت در این خط فشرده‌تر شود. او در نیم‌فصل دوم فصل گذشته مهم‌ترین مهاجم پرسپولیس بود و با زدن گل دربی نقش مهمی در قهرمانی تیمش داشت.
احسان پهلوان، گوش چپ فصل گذشته فولاد دیگر خرید تهاجمی سپاهان است تا رقابت در کناره‌های زمین هم بیشتر شود. آنها در این پست فرشاد احمدزاده را هم دارند که به‌رغم شایعات در این تیم باقی ماند. سپاهان هم مثل پرسپولیس در لیگ قهرمانان حاضر است و با دوبل کردن بازیکنان پست‌های تهاجمی نمی‌خواهد دست کادر فنی در لحظات سخت خالی بماند. با این خریدها به نظر می‌رسد که مورایس به دنبال بازی با سیستم 1-3-2-4 یا 2-4-4 است و احتمالاً چهار بازیکن تهاجمی به زمین بفرستد.
در همین حال هواداران اصفهانی نگران ضعف ساختار دفاعی تیم هستند. مورایس فصل گذشته را با محمد دانشگر، نلسون جونیور و سیاوش یزدانی به عنوان مدافع میانی به پایان برد و برای یک فصل طولانی و فرسایشی در قلب دفاع پشتوانه کافی ندارد. هواداران منتظر جذب یک مدافع میانی مطمئن هستند و به نظر می‌رسد که باشگاه با هادی محمدی، بازیکن فصل گذشته تراکتور به توافق رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی