توپ از منیریه یا مونیخ؟

چهره جدید توپ پر ابهام لیگ

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
قرعه‌کشی بیست و سومین دوره لیگ برتر روز یکشنبه برگزار شد. در حاشیه این مراسم جدای از اینکه تیم‌های حاضر در لیگ رقبای خود را در 30 هفته شناختند، توپ جدیدی برای لیگ بیست و سوم نیز معارفه شد.
در فوتبال دنیا یکی از جذابیت‌های هر تورنمنت و هر لیگ توپ‌ها هستند. در سراسر جهان اسپانسرهای مختلف در تلاش هستند که بتوانند با بهترین پیشنهاد مالی توپ رقابت‌های مهم را به نام خود بزنند، تا هم برند خود را به نمایش بگذارند و هم لیگ‌ها و تورنمنت‌های مختلف از این قرارداد تجاری پول خوبی به جیب بزنند.
 در لیگ ایران اما از ابتدا اعتقادی زیادی به جذب اسپانسر برای توپ‌ها وجود نداشت به طوری که تا 10 دوره اول بازی‌ها با توپ‌های متفاوت و بدون اسپانسر رسمی برگزار می‌شد. حتی دیده می‌شد که از توپ‌های رقابت‌هایی مثل یورو و یا جام جهانی برای بازی‌های داخلی استفاده می‌شد یا در طول یک فصل چندین توپ مختلف به کار گرفته می‌شد. این داستان تا لیگ دهم ادامه داشت تا اینکه سازمان لیگ تصمیم گرفت در این زمینه کمی حرفه‌ای‌تر عمل کند.
از لیگ دهم اولین اسپانسری توپ‌ها به برند آل‌اشپورت سپرده شد، این برند که آخر نفهمیدیم محصول آلمان است یا منیریه، در سطح لیگ ایران و حتی تیم ملی اسپانسر شناخته شده‌ای به حساب می‌آید. این برند به مدت 6 فصل وظیفه تأمین توپ‌های لیگ را بر عهده داشت و با طرح‌های نه چندان زیبای خود جذابیت چندانی به بازی‌های لیگ اضافه نکرد. بعد از پایان لیگ شانزدهم، سازمان لیگ تصمیم گرفت که به همکاری با آل اشپورت پایان دهد و با برند کمتر شناخته شده دربی استار کار خود را آغاز کند.
به دلیل تحریم‌ها و همچنین عدم تمایل برندهای بزرگ ورزشی برای کار با لیگ ایران به نظر می‌آمد که آغاز همکاری با دربی استار که اسپانسر بوندس‌لیگا 1و ۲ آلمان، اردیویسه هلند، ژوپیلرلیگ هلند، لیگا نوس پرتغال، آلسونسکان و سورپتان سوئد، سوپرلیگ دانمارک، الیت و تاپ سرین نروژ، وییکاس لیگا فنلاند و لیگ دسته دوم امریکا بود، پروژه جذابی به نظر بیاید، اما بعد از وارد شدن این توپ‌ها و استفاده آن در بازی‌ها، فوتبالی‌ها متوجه شدند که تفاوت زیادی بین توپ دربی استار بوندس‌لیگا و توپ دربی استار لیگ ایران وجود دارد.
نه تنها این توپ‌ها از نظر شکل و مواد تشکیل‌دهنده به توپ‌های بوندس‌لیگایی شباهتی نداشتند بلکه رنگ و کیفیت بد آنها صدای بازیکنان را نیز درآورد.
پس از لیگ هفدهم و هجدهم در تصمیمی عجیب طرح‌ها از روی این توپ برداشته شد و بازی‌های لیگ با توپ‌هایی کاملاً یکدست سفید دربی استار برگزار شد.
در حال حاضر در هیچ یک از لیگ‌های بزرگ جهان نمی‌بینیم که توپ به رنگ سفید یکدست استفاده شود و تا جای ممکن اسپانسر‌ها سعی می‌کنند از رنگ‌های مختلف برای توپ‌های خود استفاده کنند.
بحث دیگری که در بین توپ‌های سطح جهانی مطرح است استفاده از دو نوع توپ معمولی و توپ وینتر بال در طول فصل است. تفاوت وینتر بال با توپ معمولی رنگ آن است تا در فصل‌های سرد که احتمال بارش برف و باران شدید وجود دارد، بازیکنان بتوانند توپ را بهتر در زمین ببینند.
اما توپ‌های لیگ ایران تا فصل گذشته نه تنها چنین قابلیتی نداشتند بلکه از نظر کارشناسان این رنگ توپ هم برای بازیکنان و هم دروازه‌بان‌ها دردسرساز است. از نظر کمپانی‌های معتبر که به بررسی کیفیت توپ‌های فوتبال می‌پردازند به علت نبود طرح برجسته روی توپ‌های یکدست سفید، تشخیص سرعت توپ برای دروازه‌بان‌ها بسیار دشوار است.
علاوه بر همه توضیحات در همه جای دنیا طرح توپ هر فصل تغییر می‌کند اما لیگ ایران این فصل بعد از 4 سال تصمیم گرفت توپ تمام سفید پر از ایرادش را بالاخره تغییر دهد، ‌آن هم فقط از نظر ظاهری، وگرنه برند همان دربی استار است و تفاوت دربی استار داخل ایران با آلمان از زمین تا آسمان!

جستجو
آرشیو تاریخی