صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۲۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یک چهره آشنا روی نیمکت حریف تیم ملی در جام ملت‌های آسیا

صعود به جام جهانی؛ مأموریت اصلی بنتو در امارات

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
امارات، یکی از حریفان تیم ملی در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا یکشنبه سرمربی جدیدش را انتخاب کرد. هدایت این تیم به پائولو بنتوی پرتغالی سپرده شده؛ چهره‌ای آشنا در فوتبال آسیا که چهار سال هدایت کره جنوبی را به عهده داشت و قطعاً شناخت کاملی از تیم ایران دارد. بنتوی 54 ساله جانشین رودولفو آروابارنا، مربی آرژانتینی می‌شود که قراردادش تا بهار امسال، تاریخ قبلی برگزاری جام ملت‌های آسیا اعتبار داشت. با تعویق این تورنمنت فدراسیون فوتبال امارات ترجیح داد سراغ گزینه جدیدی برود و با بنتو قراردادی سه ساله منعقد کرده است.
 
آشنا به فوتبال آسیا
مربی پرتغالی پیش از این هدایت کره جنوبی را به عهده داشت. او از اوت 2018 روی نیمکت این تیم نشست و در سال 2019 عنوان قهرمانی مسابقات شرق آسیا را به دست آورد. کره در جام ملت‌های آسیا 2019 در یک چهارم نهایی با یک گل مغلوب قطر شد؛ تیمی که در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برد.
بنتو توانست کره جنوبی را برای دهمین دوره متوالی به جام جهانی برساند. او در قطر موفق شد با کره از مرحله گروهی صعود کند، ولی در یک هشتم نهایی 4 بر یک مغلوب برزیل شد. این مربی پرتغالی 57 بار روی نیمکت کره جنوبی نشست که نتیجه آن 35 برد، 13 تساوی و 9 شکست بود. او بعد از جام جهانی فعالیتی نداشت تا اینکه با فدراسیون امارات به توافق رسید.
بنتو در زمان بازیگری هافبک دفاعی اسپورتینگ لیسبون و تیم ملی پرتغال بود و مربیگری را از سال 2005 با هدایت اسپورتینگ شروع کرد. پنج سال بعد او روی نیمکت تیم ملی پرتغال جانشین کارلوس کی‌روش شد. بنتو بعد از پرتغال هدایت تیم‌های باشگاهی کروزیروی برزیل، المپیاکوس یونان و دانگدای (چونکینگ فعلی) در لیگ چین
را به عهده داشت و بعد از آن راهی کره جنوبی شد.
 
مأموریت اصلی؛ صعود به
جام جهانی
امارات در دو دوره قبلی جام ملت‌های آسیا به نیمه‌نهایی رسیده و این می‌تواند انتظارات از بنتو را بالاتر ببرد. این تیم با ایران، هنگ‌کنگ و فلسطین همگروه است و بازی این تیم مقابل تیم ملی جذاب‌ترین بازی گروه C خواهد بود.
با این حال مأموریت اصلی بنتو صعود به جام جهانی 2026 خواهد بود. تنها حضور امارات در این مسابقات به سال 1990 برمی‌گردد و با توجه به افزایش سهمیه آسیا به 1+8 آنها امیدوارند این انتظار طولانی به پایان برسد. امارات در مقدماتی جام جهانی 2022 بعد از ایران و کره جنوبی در رده سوم گروهش ایستاد و در مرحله پلی‌آف دو بر یک مغلوب استرالیا شد.
 
برای تفریح اینجا نیستم
بنتو در مراسم معارفه‌اش گفت: «من برای کار به اینجا آمده‌ام، نه تفریح. قرار است در امارات اقامت دائمی داشته باشم. لازم است که جاه‌طلب باشیم. جام ملت‌های آسیا ژانویه شروع می‌شود و مسابقات مقدماتی جام جهانی هم در پیش است. من اطلاعات کافی درباره تیم ملی امارات دارم. من بازی‌های زیادی از امارات را تماشا کرده‌ام و به بررسی بازی‌های قبلی ادامه خواهم داد. ما به دنبال ساخت یک تیم خوب و باثبات خواهیم بود.»
بدون شکست مقابل ایران
پائولو بنتو به عنوان سرمربی کره جنوبی سابقه سه بار بازی مقابل ایران را دارد. اولین ملاقاتش با تیم ملی یک بازی دوستانه در سال 2019 بود که با تساوی یک بر یک به پایان رسید. مربیگری ایران در آن بازی به عهده ویلموتس بود. دو تیم در مقدماتی جام جهانی در تهران هم به تساوی یک بر یک رسیدند؛ مسابقه‌ای که در دوران مربیگری اسکوچیچ برگزار شد و جهانبخش زننده گل ایران بود. بازی برگشت دو تیم زمانی برگزار شد که صعود ایران قطعی شده بود و کره موفق شد با دو گل به برتری برسد؛ شکستی که پایه‌های حضور اسکوچیچ در تیم ملی را سست کرد.
بنتو سوم بهمن برای چهارمین بار بازی مقابل ایران را تجربه خواهد کرد و این بار برای حفظ رکورد شکست‌ناپذیری‌اش کار سختی در پیش دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی