صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۲۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هشت - ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

این تیم می‌تواند همچنان قهرمان باشد

پیکان در مدار تولید

اکبر منتشلو
روزنامه‌نگار

تیم پیکان بیست و دومین دوره لیگ برتر را خوب شروع کرد، اما آن‌طور که دوست داشت، پیش نرفت و در نهایت با شرایط ایده آلی کاررا تمام نکرد. با وجود اینکه روزها و هفته‌های پایانی لیگ برتر برای پیکان و شاگردان مجتبی حسینی، به سختی گذشت، اما درنهایت این تیم با قرار گرفتن در جایگاه یازده جدول رده‌بندی به کارش پایان داد.
پیکان از 30 بازی برگزار شده، تنها 5 برد داشت، 13 بازی را واگذار کرد و در 12 بازی در مقابل حریفان به تساوی رسید. این تیم فقط 12 گل زده داشت و درمقابل 28 گل وارد دروازه این تیم شد. از 90 امتیاز بازی‌ها هم پیکان کمتر از یک سوم امتیازات یعنی 28 امتیاز کسب کرد. همان‌طور که گفته شد این تیم در چندین بازی پایانی نتوانست نتایج خوبی بگیرد و بعد از پایان لیگ برتر، مجتبی حسینی اولین کسی بود که از این تیم رفت. حالا این تیم با هدایت رسول خطیبی در حالی خود را آماده حضور در فصل جدید لیگ برتر می‌کند که بودجه محدودی دارد و از سوی دیگر مهره‌های کلیدی این تیم در سال گذشته از جمله محمد رشید مظاهری، میلاد بدرقه، محمدمهدی لطفی، مهدی لیموچی، بهروز نوروزی‌فرد و … جدا شده‌اند و برخی نفرات مثل سامان فلاح هم در آستانه جدایی قرار دارند و همین مسأله کار رسول خطیبی را برای ساخت یک تیم جدید سخت می‌کند.
رسول خطیبی در استفاده از بازیکنان جوان و کشف استعداد سابقه طولانی دارد و از طرف دیگر پیکان نیز در طول سال‌های گذشته نشان داده، چندان به فکر کسب عنوان در لیگ برتر نیست و ترجیح می‌دهد به جای دیدن خود در صدر جدول به کشف استعداد و پرورش آنها فکر کند. از طرف دیگر خطیبی که همواره در بستن تیم تبحر خاصی دارد و در تراکتور تبریز، آلومینیوم اراک، گسترش فولاد، ماشین‌سازی و… بخوبی این موضوع را نشان داده، حالا امید زیادی دارد در پیکان هم تیم خوبی وارد لیگ برتر کند، اما ممکن است بودجه محدود این باشگاه کاری کند که او نتواند تیم مدنظرش را ببندد. با وجود این، خطیبی با آگاهی از شرایط و بودجه باشگاه پیکان پذیرفته وارد کار در این تیم شود و در تیم‌هایی مثل ماشین‌سازی نیز نشان داده بود در شرایط سخت مالی کارش را پیش می‌برد و حالا به‌دنبال جذب نفراتی است که بتوانند دست او را در لیگ برتر بگیرند و نتایج خوبی به دست بیاورند.
رسول خطیبی برای کار کردن در تیم‌هایی مثل پیکان کارکشته است و بخوبی می‌داند که در این تیم به‌دنبال چه چیزی است. پیکان و خطیبی در معرفی استعدادها و پرورش آنها، کارنامه خوبی دارند و همکاری این دو می‌تواند فصل جدید و متفاوتی را برای پیکان رقم بزند و این تیم را در مدار تولید قرار دهد. قهرمانی واقعی تیم‌هایی مثل پیکان، همین موضوع است و اگر غیر این باشد این تیم‌ها معمولاً ضرر خواهند کرد. سرمربی پیکان که صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا همراه با تراکتور را تجربه کرده و روزهای خوبی در تیم‌های تحت هدایت خود داشته، اکنون انگیزه زیادی دارد تا در چالش سخت کار با خودروسازان سربلند بیرون بیاید و بتواند از همان هفته اول که میهمان نساجی مازندران هستند، نتیجه بگیرد.
از طرف دیگر مدیرعامل این تیم هم که یک فوتبالی و عاشق فوتبال است بخوبی می‌داند با بودجه محدود باشگاه باید به‌دنبال چه چیزی باشد. حفظ تیم در لیگ برتر به طور حتم اولویت اول همه مجموعه است، اما قطعاً اولویت دوم ساختن و پرورش استعدادها خواهد بود. شکوری در این باره می‌گوید:«ما با بودجه ۵۰ میلیارد تومانی کار می‌کنیم. بازیکنان جوان خوبی داریم و چهار، پنج بازیکن خیلی خوب و دیده شده را این فصل در پیکان خواهیم دید. ۳ بازیکن تیم نوجوانان، ۶ بازیکن جوانان و ۳ بازیکن امید همراه ما هستند و در بازی اخیر برابر سایپا چندین بازیکن فیکس بودند. این درخواست را از مسئولان و نهاد‌های نظارتی داریم که روی سقف قرارداد نظارت داشته باشند و آن هم اینکه توجهی به باشگاه‌هایی که قوانین را رعایت می‌کنند داشته باشند.
ما فقط دلگرمی می‌خواهیم و تمرکز ما کمک به رده‌های تیم‌های ملی است. در اروپا بازیکن ۱۷، ۱۸ ساله بازیکن جوان محسوب می‌شود و تمرکز ما روی این بازیکنان است مطمئن باشید با تمام توان بازی خواهیم کرد.» با این اوصاف انگار همه چیز برای روزهای خوب پیکان در لیگ برتر، آماده است برای روزهایی که این تیم بتواند در پرورش و تولید استعداد قهرمان باشد و به کارش ادامه دهد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی