صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

روایت متفاوت وزیر ورزش و رئیس فدراسیون

سجادی: VAR به فصل جدید می‌رسد

تاج: مشکلات انتقال پول داریم

اشتباهات داوران یکی از مشکلات فوتبال ایران در سال‌های گذشته بوده و در لیگ بیست و دوم هم تقریباً همه تیم‌ها به کیفیت قضاوت‌ها معترض بودند. بهترین راه حلی که این روزها در تمام دنیا برای کم شدن اشتباهات داوران انجام می‌شود، فناوری کمک‌داور ویدیویی است و در فوتبال ایران هم مدت‌هاست که نیاز به آن احساس می‌شود. روز گذشته وزیر ورزش و جوانان در حاشیه بازدید از بازسازی سکوهای ورزشگاه آزادی خبر داد که در فصل جدید لیگ برتر فناوری VAR استفاده خواهد شد.
حمید سجادی در حاشیه بازدید روز گذشته گفت: «بحث مربوط به کمک داور ویدیویی را به رئیس فدراسیون محول کرده‌ام و در این مدت هم اقدامات خوبی انجام داده و به نتایج خوبی هم دست یافته‌اند، به طوری که قول‌های خوبی به من از طرف این عزیزان داده شده است. ظاهراً در فصلی که پیش رو داریم قرار شده از VAR استفاده شود، اگر مجدد به مشکل برنخوریم.»
یکی از مشکلاتی که ورود VAR را به تأخیر انداخته تحریم‌ها علیه ایران است، ولی سجادی تأکید کرد که قرار نیست تحریم مانعی در این راه باشد: «درباره بحث تحریم‌ها چیزی به من گفته نشده است اما چیزی که است اینکه کمک داور ویدیویی زیاد است. امیدوارم دوباره در رسانه ملی برای من داستان درست نکنید چون گفته‌امVAR ، زیرا در تمام دنیا به آن چنین چیزی گفته می‌شود.»
سجادی اضافه کرد: «همین کمک داور ویدیویی شرکت‌های مختلفی هستند که آن را دارند و حتی تولید و بهره‌برداری می‌کنند. خود شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی راحت می‌توانند آن را برای ما طراحی و راه‌اندازی کنند. مهم این است که فیفا بتواند با این شرکت‌ها کار و قالب استانداردسازی آنها را تأیید کند.»
وزیر ورزش درباره برنامه فدراسیون برای ورود این فناوری گفت: «آگاه هستم تاج مذاکرات، اقدامات و بررسی‌های خوبی انجام داده است، هر چند که قرار بود در نیم‌فصل دوم لیگ بیست و دوم از این سیستم استفاده شود. البته نیم‌فصل دوم به اتمام رسید و وارد فصل جدید می‌شویم اما باز مانند نیم‌فصل دوم لیگ گذشته که به اطلاع من داده بودند، فدراسیون ان‌شاءالله در این فصل از کمک داور ویدیویی بهره‌مند خواهد شد.»
سجادی در پایان گفت: «امیدوارم این اتفاق رخ دهد. ما اگر هر کمکی از دست‌مان بر بیاید انجام می‌دهیم. خود دوستان هم در شرکت توسعه و تجهیز علاقه‌مند به انجام این کار هستند اما نیازمند منابع مالی خوبی هستند. البته در نهایت کار فنی و قرارداد آن را باید محول کنیم به فدراسیون فوتبال، اگر چه تاج اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است.»
 
تاج قولی نداده است
رئیس فدراسیون هم در ماه‌های گذشته مصاحبه‌هایی درباره ورود VAR به فوتبال ایران داشت، ولی هرگز در این باره قولی نداد و فقط ابراز امیدواری کرد که لیگ بیست و سوم با حضور کمک‌داور ویدیویی برگزار شود.
او 10 تیر در مصاحبه‌ دیگری از مشکلات تحریم برای ورود VAR به ایران گفت و توضیح داد که باید از امکانات فیفا برای حل این مشکل کمک گرفت: «ما یک مانعی از جهت تحریم‌ها داریم ولی فدراسیون الان ارتباطات خوبی دارد. من دنبال این هستم که VAR را به یک شکلی وارد کنم. ما دو سال از پروژه فوروارد استفاده نکرده بودیم. پروژه فوروارد سهمیه‌ای نیست و ما باید پروژه را تعریف کنیم و فیفا پولش را بدهد. ما می‌خواهیم پول آن دو سال را زنده کنیم و در تلاشیم که VAR را از فیفا بگیریم چون در آفریقای جنوبی و چند کشور آفریقایی دیگر هم این کار را کردند. ان‌شاءالله قولی را که دادیم بتوانیم عملی کنیم‌. موانع ما ساده نیست و نباید مثل بقیه کشورها به ما نگاه کرد.»
تاج دیروز در مراسم قرعه‌کشی در این باره گفت: «امیدوارم VAR امسال در لیگ خودمان داشته باشیم. فدراسیون تمام تلاش خود را می‌کند تا این سیستم از آغاز لیگ استفاده شود. انتظار داشتیم یک نفر از دولت موانع ورود VAR را بگوید. آوردن این سیستم و انتقال پول بسیار سخت است و مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم. فدراسیون با کمک فیفا تلاش می‌کند که این کار انجام شود و VAR یکی از ضرورت‌های اصلی لیگ امسال است.»
اختلافی که در روایت سجادی و تاج وجود دارد این تردید را بوجود می‌آورد که ورود VAR چقدر جدی است و در فاصله یک ماه تا شروع فصل جدید چقدر می‌توانیم نسبت به اضافه شدن این فناوری و کم شدن اشتباهات داوران امیدوار باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی