صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مهم‌ترین یاغی‌های فوتبال ایران

از دل رفتند اما از دیده نه!

حامد حسینی
خبرنگار
در همه کشورهای جهان ترانسفر بازیکن میان دو تیم رقیب قدیمی جزو اتفاقات ممنوعه است و با واکنش تند هواداران روبه‌رو می‌شود. بازیکنانی که با چنین نقل و انتقالی ترانسفر می‌شوند و پسوند یاغی را به خود الصاق می‌کنند. به طور مثال در فوتبال اسپانیا انتقال از بارسلونا به رئال و یا برعکس باعث می‌شود شما صاحب این لقب شوید و یا در فوتبال آرژانتین انتقال از بوکاجونیورز به ریورپلاته این اتفاق را برای بازیکن رقم می‌زند. شاید یاغی‌ترین ستاره فوتبال دنیا لوئیس فیگو پرتغالی باشد که در اوج پس از درخشش با پیراهن بارسا در انتقالی جنجالی به رئال مادرید پیوست و موجی از نفرت و توهین را برای خود خرید به گونه‌ای که در بازی ال‌کلاسیکو با کله خوک از او استقبال شد! فوتبال ایران هم از این قاعده نانوشته و هواداری به دور نیست و بازیکنانی که از پرسپولیس به استقلال و یا برعکس انتقال پیدا کنند، به لقب یاغی مفتخر می‌شوند. به بهانه عدم انتقال علیرضا بیرانوند به استقلال و از سوی دیگر انتقال مسعود ریگی به پرسپولیس نگاهی به یاغی‌های فوتبال ایران در سال‌های اخیر خواهیم انداخت.

محمدحسین کنعانی‌زادگان
مدافع پرحاشیه فوتبال ایران عمده شهرت خود را در فوتبال ایران پس از انتقال به پرسپولیس به دست آورد اما جالب است که بدانید او زمانی بازیکن تیم فوتبال استقلال بوده و یاغی محسوب می‌شود. اگرچه عمر حضورش در جمع آبی‌پوشان پایتخت تنها یک فصل بود و پس از یک بازی برای این تیم رباط پاره کرده و خانه‌نشین شد اما بازهم یاغی محسوب می‌شود.

امیر موسوی‌نیا
مدافعی که با پاس به فوتبال ایران معرفی شد اوایل دهه 70 قصد انتقال به پرسپولیس را داشت اما با توجه به تعدد بازیکنی که در پست او وجود داشت، به استقلال پیوست و با این تیم به عنوان قهرمانی آسیا هم رسید. او در مجموع در 5 شهرآورد پایتخت حضور داشته که در 3 مسابقه آن آبی‌پوش بوده و در 2 مسابقه هم سرخپوش.

جواد‌ الله‌وردی
پرسپولیس 16 شهریور 1352 در یک شهرآورد با نتیجه 6 بر 2 مقابل استقلال به پیروزی رسید. در این مسابقه جواد‌ الله‌وردی مدافع آبی‌پوشان بود و در پایان فصل به پرسپولیس پیوست؛ انتقالی که شائبه‌هایی را مبنی بر کم‌کاری او در شهرآورد 16 شهریور 52 به میان آورد.

آرمان رمضانی
آرمان رمضانی پس از نمایش فوق‌العاده‌ای که با تیم سایپا در لیگ برتر داشت، با پیشنهاد پرسپولیس مواجه شد و به این تیم پیوست. رمضانی در شرایطی که با این تیم به نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسیده بود در نیم‌فصل از سوی کادر فنی سرخپوشان کنار گذاشته شد. پس از آن او بلافاصله با پیشنهاد از سوی استقلال مواجه شد تا خیلی زود تبدیل به یاغی شود. او تنها قهرمانی‌اش در لیگ برتر را با استقلال بدست آورد.

سیدمهدی سیدصالحی
مهاجم سابق فوتبال ایران که عمده افتخاراتش را با استقلال بدست آورده و در حال حاضر بسیاری او را به عنوان پیشکسوت استقلال می‌شناسند، در اواخر دهه 80 با قراردادی به استقلال پیوست و پس از سپری کردن دو فصل در جمع آبی‌پوشان از این تیم جدا شد. سیدصالحی پس از جدایی از استقلال دو فصل برای سپاهان و تراکتور بازی کرد و پس از مواجه شدن با پیشنهاد پرسپولیس در سال 93 به این تیم پیوست تا در واپسین سال‌های حضورش در مستطیل سبز تبدیل به یاغی شود.

محمد قاضی
محمد قاضی مهاجمی که فوتبالش را با حضور در تیم فجر سپاسی آغاز کرده بود پس از جام ملت‌های 2011 قطر به پرسپولیـــــــس پیوست و پس از یک
 فصل از این تیم جــــــدا شــــــــد و
بلافاصله به استقلال رفت تا
هواداران دو تیم ترک بخورند!
 البته باید گفت تبدیل شدن
 به یاغی به هیچ عنـــــــــــوان
 او را  به حاشیــــــه نبـــــــرد و
همواره بدون حاشیــــــــــــــه
بازی‌اش را انجــــــــــام
مــــــی‌داد.

گادوین منشا
مهاجم تکنیکی اهل نیجریه که در پیکان عضویت داشت، پس از درخشش با این تیم به پرسپولیس پیوست. او با پرسپولیس دوران خوبی را پشت سر گذاشت و موفق شد با این تیم به قهرمانی لیگ برتر و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا 2018 برسد. درشرایطی که هیچ فردی تصور نمی‌کرد او پس از کنار گذاشته شدن از پرسپولیس به استقلال برود، این اتفاق رخ داد تا فوتبال ایران یک یاغی خارجی هم داشته باشد.

سعید عزیزیان
دروازه‌بانی که فوتبالش را با حضور در پرسپولیس آغاز کرد، برای سپری کردن دوران سربازی‌اش از این تیم جدا شد و پس از آن به استقلال پیوست تا یک یاغی جوان در فوتبال ایران ظهور پیدا کند. او دوبار با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس در شهرآورد بازی کرد و پس از آن به پرسپولیس رفت تا جانشین بهروز سلطانی شود.

پژمان نوری
هافبک خوش‌آتیه فوتبال ایران در دهه 80 شمسی هم سابقه یاغی شدن را دارد. او ابتدا در سال 85 به پرسپولیس پیوست و پس از حضور در 121 مسابقه و رسیدن به افتخارات متعدد از جمع سرخپوشان جدا شد. او پس از جام جهانی 2014 برزیل به استقلال رفت و 41 بازی هم برای این تیم انجام داد.

داریوش مصطفوی
رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران هم سابقه یاغی بودن را در کارنامه خودش دارد. او در ابتدا به استقلال پیوست و پس از مدت کوتاهی به تیم رقیب یعنی پرسپولیس رفت. جالب است بدانید مصطفوی در شرایطی تن به حضور در پرسپولیس داد که در آن زمان کمتر بازیکنی حاضر می‌شد تبدیل به یاغی شود.

محمدرضا مهدوی
مدافع اسبق فوتبال ایران در سال‌های پایانی دهه 70 به استقلال پیوست و پس از پشت سر گذاشتن یک فصل از این تیم جدا شد و به رویال شارلوا بلژیک پیوست. مهدوی پس از بازگشت از بلژیک با پیشنهاد پرسپولیس مواجه شد و به این تیم رفت تا یاغی شود. عمر حضور مهدوی در این تیم هم به مانند استقلال زیاد نبود و از یک فصل فراتر نرفت.

علی انصاریان
مدافع سال‌های دور فوتبال ایران که در دهه 70 با فجرسپاسی عملکرد فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت، پس از این درخشش با تیم شیرازی به پرسپولیس پیوست و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد جایش را در دل هواداران پرسپولیس باز کرد. نکته جالب اینکه او از سال 75 تا 82 در پرسپولیس حضور داشت و پس از آن به سایپا رفت و به جمع سرخپوشان بازگشت. او پس از کنار گذاشته شدن از پرسپولیس به استقلال رفت تا یاغی شود. البته رفتار‌های انصاریان درزمین و خارج از زمین به گونه‌ای بود که احترام‌ هر دو طرف را داشت؛ اتفاقی که تا پیش از آن برای کمتر یاغی‌ای رخ داده بود.

احمدرضا عابدزاده
احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان فوق‌العاده فوتبال ایران که سیوهای تماشایی‌اش هنوز هم که هنوزه از یاد فوتبال‌دوستان نرفته، هم لقب یاغی را به دوش کشیده است. او ابتدا در استقلال حضور داشت و پس از پشت سر گذاشتن تنها 58 مسابقه از این تیم جدا شد. اوج درخشش عابدزاده اما با پیراهن پرسپولیس بدست آمد. جایی که او در 208 بازی وظیفه حفاظت از دروازه قرمزپوشان را برعهده داشت و با این تیم قهرمانی در لیگ‌های هشتم و نهم آزادگان را تجربه کرد.

فرزاد آشوبی
آشوبی یکی دیگر از بازیکنانی است که سابقه حضور در دو تیم مطرح پایتخت را در کارنامه‌اش دارد. او در ابتدا در سال 85 به پرسپولیس پیوست و پس از آن به استقلال رفت. نکته جالب اینکه آشوبی در میان هواداران پرسپولیس از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

محمد نادری
دفاع چپ آرام و بی‌حاشیه تراکتور در پرسپولیس چهره شد اما بعد از دو فصل حضور در جمع سرخ‌ها از سوی یحیی گل‌محمدی در لیست فروش قرار گرفت. او نیز در چرخشی عجیب به استقلال پیوست و مدعی شد از ابتدا استقلالی بوده! او یک فصل برای استقلال بازی کرد و سپس به آلتای اسپور ترکیه رفت و 2 فصل در لیگ ترکیه بود؛ بازیکنی که نامش این روزها دوباره حوالی استقلال شنیده می‌شود.

علیرضا نیکبخت‌واحدی
هافبک پرحاشیه فوتبال ایران که حاشیه‌های او سال‌ها پس از خداحافظی‌اش از فوتبال هم ادامه دارد، مشهورترین یاغی فوتبال ایران محسوب می‌شود. او که اوایل دهه 80 به استقلال پیوست و با این تیم به افتخارات زیادی از جمله قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1385 رسید، پس از انتقال قرضی به الوصل به پرسپولیس پیوست و با این تیم هم به قهرمانی در لیگ برتر رسید.

بهزاد داداش‌زاده
هافبک خوش‌آتیه فوتبال ایران ابتدا در دهه 80 به پرسپولیس پیوست و پس از جدایی از پرسپولیس در سال 1996 و چند سال بازی کردن در تیم‌های سایر شهرهای ایران با پیشنهاد استقلال مواجه شد. او پیشنهاد استقلال را قبول کرد و با عقد قراردادی به این تیم پیوست تا یاغی شود.

رضا احدی
احدی یکی دیگر از پیشکسوتانی است که سابقه حضور در استقلال و پرسپولیس را دارد. او ابتدا به استقلال رفت و پس از آن در پرسپولیس حضور پیدا کرد. جالب اینکه او تنها 60 دقیقه برای پرسپولیس به میدان رفته تا رکورد کمترین زمان بازی و تبدیل شدن به یاغی را بشکند.

فرزاد حاتمی
فرزاد حاتمی مهاجم باسابقه فوتبال ایران مارکوپولوی فوتبال ایران محسوب می‌شود که چندی پیش از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. حاتمی در فصل 93-92 به استقلال پیوست و پس از حضور کوتاه مدتی که در این تیم داشت و 15 بار هم برای استقلال به میدان رفت از این تیم جدا شد و پس از یک فصل حضور در فولاد به پرسپولیس اضافه شد و برای این تیم هم در 9 مسابقه یک گل به ثمر رساند. به عبارت دیگر می‌توان گفت حاتمی یاغی کوتاه مدت فوتبال ایران بوده؛ بازیکنی که عمر حضورش در استقلال و پرسپولیس از یک فصل فراتر نرفت.

فراز فاطمی
فراز فاطمی مهاجم فوتبال ایران هم که بی‌حاشیه کارهایش را جلو می‌برد، سابقه یاغی بودن را در کارنامه خودش دارد. او البته بیشتر عناوینش را با استقلال بدست آورده و تنها مدت کوتاهی در دوران سرمربیگری افشین قطبی در عضویت پرسپولیس بوده است.

غلامرضا فتح‌آبادی
مهاجم سال‌های دور فوتبال ایران هم در کمال تعجب سابقه یاغی شدن را دارد. فتح‌آبادی پس از اینکه پس از جام جهانی 1978 به استقلال پیوست 4 سال هم در این تیم بازی کرد و پس از آن با عقد قراردادی در سال 1981 به پرسپولیس پیوست تا پنج فصل هم برای سرخپوشان به میدان برود.

شاهرخ بیانی
هافبک سال‌های دور فوتبال ایران در سال 1364 به پرسپولیس پیوست. او پس از چند فصل درخشان با استقلال با مسئولین این باشگاه دچار اختلاف شد و از سال 1365 برای این تیم بازی کرد و یک فصل فوق‌العاده را با این تیم سپری کرد و حتی در دربی با پیراهن پرسپولیس، دروازه تیم سابقش را گشود. او در مجموع 7 بار در شهرآورد گلزنی کرده و جزو بازیکنانی به حساب می‌آید که سابقه گلزنی به هر دو تیم در شهرآورد را دارد.

علی اکبریان
علی اکبریان یکی از پرحاشیه‌ترین بازیکن‌های یاغی فوتبال ایران است. او که در سال 73 به استقلال پیوسته بود، پس از 3 سال بازی برای این تیم از جمع آبی‌پوشان جدا شد و در سال 79 به پرسپولیس پیوست. عمر حضور او در پرسپولیس بیشتر از یک سال هم نشد و پس از خروج از پرسپولیس فوتبال را کنار گذاشت. عمده حاشیه او به دوران پس از فوتبالش بازمی‌گردد. جایی که در سال 89 اکبریان به جرم حمل مواد مخدر در دادگاه به اعدام محکوم شد و پس از تجدیدنظر به حبس ابد تقلیل یافت. او در سال 96 درشرایطی که در مرخصی حضور داشت باز هم به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شد و به 20 سال حبس محکوم شد؛ حکمی که به 16 سال کاهش یافت.

مهدی هاشمی‌نسب
هاشمی‌نسب بی‌ هیچ تردیدی جنجالی‌ترین یاغی فوتبال ایران است، بازیکنی که هواداران پرسپولیس به علت اتفاقات شهرآورد سال 76 دل خوشی از آن ندارند. هاشمی‌نسب پس از یک فصل حضور در فوتبال ترکمنستان و درخشش در تیم کوپداق به پرسپولیس پیوست و تا سال 79 در این تیم حضور داشت. او پس از جدایی از پرسپولیس با پیشنهاد استقلال مواجه شد و بلافاصله به این تیم آمد. هاشمی‌نسب که 3 فصل در استقلال حضور داشت برای این تیم در 54 مسابقه 11 گل به ثمر رساند. جالب است بدانید که جنجالی‌ترین یاغی فوتبال ایران جزو معدود بازیکنانی است که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را با هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارد. هاشمی‌نسب در افتخاری کم‌نظیر موفق شده با سه تیم پرسپولیس، استقلال و پاس قهرمان بشود.

مجید نامجومطلق
یکی از بی‌حاشیه‌ترین یاغی‌های فوتبال ایران اوست.
 ستاره‌ای که با پیراهن استقلال نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و ستاره شد و با این تیم تمامی عناوین و افتخارات از قهرمانی ایران گرفته تا آسیا را کسب کرد اما در واپسین روزهای بازیگری‌اش و در میانسالی پس از آنکه امیر عابدینی مدیرعامل وقت پرسپولیس او را برای جراحی به آلمان فرستاد، پیراهن پرسپولیس را بر تن و 3 فصل برای این تیم بازی کرد تا به نوعی به عابدینی ادای دین کرده باشد.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی