صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

از جوان‌ترین تا بهترین

همه سوداهای «دقیقی» و شمس‌آذر

آمار می‌گویند سعید دقیقی با 38 سال سن جوان‌ترین مربی فصل بیست و سوم لیگ برتر فوتبال کشور محسوب می‌شود که از 12 مرداد به راه می‌افتد.
سرمربی شمس‌آذر قزوین به واقع آنقدر جوان است که با پشت سر گذاشتن مازیار زارع سرمربی پیشین ملوان که در زمان شروع زمامداری‌اش در این تیم 39 سال سن داشت، به جوان‌ترین مربی در تمامی ادوار 23گانه لیگ تبدیل می‌شود.
دستاورد «دقیقی» در تیم شمس‌آذر اصلاً عادی و اندک نبوده است. او فصل پیش تیمی را با اقتدار کامل و با 13 امتیاز برتری بر تیم دوم (استقلال خوزستان) قهرمان مطلق «لیگ یک» و به تبع آن راهی لیگ برتر کرد که در فصول قبلی با وجود برخی درخشش‌ها هرگز داعیه صعود نداشت و سوداهایی از این دست را در سر نمی‌پروراند.
کش و قوس‌هایی البته در کار هر دو طرف ماجرا روی داد و یک بار دقیق چنان دلسرد و از ادامه تلاش ناامید شد که اعلام جدایی کرد اما تفکر مجدد و دلبستگی او به تیمی که خودش بنای اوجگیری‌اش را گذاشته بود و البته تعلق خاطر دقیقی به شهر خاطره‌ساز و اصیل قزوین او را به شمس‌آذر بازگرداند.
حاصل این وصلت مجدد این بود که تیم دقیقی از سه ماه مانده به پایان رقابت‌های لیگ دسته اول راهیابی‌اش به لیگ برتر را تقریباً محرز و قهرمانی‌اش را سه هفته مانده به پایان قطعی کرد.
 
یک بازگشت اجباری دیگر
در پایان لیگ باز هم صحبت از جدایی دقیقی از شمس آذر شنیده شد. او آنقدر خوش‌باور بود که گمان می‌کرد سایر تیم‌های لیگ برتری بر پایه کار بزرگ او در قزوین، وی را روی هوا خواهند زد و برای صید او صف خواهند کشید. اما خبری از این قضیه نشد و حتی یک پیشنهاد جدی و «به‌صرفه» به این مربی جوان ارائه نگشت. البته چیزی از ارزش‌های فنی دقیقی کم نشد اما الحاق مجدد او به شمس‌آذر و اعلام حضورش در لیگ بیست و سوم به عنوان سرمربی شمس‌آذر فقط اجباراً و زمانی صورت پذیرفت که وی حس کرد اگر این را هم نپذیرد، به کلی بدون تیم خواهد ماند.
 
گل‌های سرسبد قزوین
«دقیقی» گلزن موفق و تیزچنگ سابق لیگ برتر است که شاید پرثمرترین ایامش را با تیم پیکان در این لیگ سپری کرد. پس از گرویدن او به حرفه مربیگری، کمتر کسی فکر می‌کرد وی در زمانی اندک و با سنی کم به درجاتی برسد که اینک می‌بینیم و بانی صعود حیرت‌انگیز شمس‌آذر به لیگ برتر و «بهترین» تلقی شدن این تیم در ادوار اخیر «لیگ یک» شد.
شمس‌آذر به سبب پاره‌ای مسائل تا این لحظه یک یارگیری درخور برای شرکت در لیگ برتر نداشته و صیدهای اندکش در قواره این لیگ نبوده‌اند و به همین سبب باز به همان مهره‌هایی چشم دارد که فصل پیش اولین مرتبه صعود یک تیم قزوینی را به لیگ برتر پایه‌گذاری و آن را محقق کردند.
بهترین‌های آنان رحمان جعفری، پوریا سرآبادانی، کنعان طاهرنژاد، احمد الجبوری و محمد پاپی هستند و گل سرسبد این جمع رحمان جعفری بوده که با 24 گل زده، آقای گل مطلق فصل پیش «لیگ یک» شد و همه گل‌های او نیز در جریان بازی به ثمر رسید و حتی یکی از آنها هم روی ضربات پنالتی نبود.
 
چیزی همچون کیمیا
سوداها و آرزوهای شمس‌آذر برای فصل جدید لیگ برتر فراوان است اما به دلایلی که برشمردیم، شاید بالاترین دستاورد دقیقی و تیمش در اولین مرتبه شرکت‌شان در این لیگ ابقا در لیگ و پرهیز از سقوطی مجدد و سریع به «لیگ یک» باشد.
اتفاقی که به سبب کمبود نیروهای درجه اول و فوتبالیست‌های برجسته در ترکیب شمس‌آذر همان قدر پرارزش خواهد بود که راهیابی این تیم به لیگ برتر در پایان فصل پیش بود.
ما در لیگ بیست و سوم سرمربیان جوان دیگری مانند سیدمهدی رحمتی 39 ساله را که از آلومینیوم اراک به نساجی قائمشهر رفته و محمد ربیعی 41 ساله را که از مس رفسنجان به ذوب‌آهن کوچ کرده، داریم اما در فصلی که 10 سرمربی از 16 سرمربی شاغل در لیگ حداقل 50 سال سن دارند و ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان با 57 سال سن پیرترین آنها به حساب می‌آید، جوانی و حتی نوع نسبی و تقریبی آن حالت یک کیمیا و چیز نادر
را دارد.
همین مسأله و لزوم ساختن آینده‌ای روشن‌تر برای فوتبال کشور حضور پرتکاپو و فعال این مربیان جوان را می‌طلبد و دقیقی یکی از آنها است. مرد جوانی که با تجربه‌ای اندک در بین مربیان شاید سخت‌ترین کار را برای احراز لیاقت خود و سزاواری کل مربیان جوان کشور در فصل تازه پیش رو داشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی