صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و پنج - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

مالیات کارساز است، بیراه نروید

سقفی برای بالای سر!

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
در فوتبالی که ادعای حرفه‌ای بودن دارد،  در چند سال اخیر مسائلی مطرح شده که متأسفانه عملاً آماتور بودن لیگ برتر فوتبال کشورمان را ثابت می‌کند؛  از سقف قرارداد بازیکنان گرفته تا برخی محدودیت‌ها که نه تنها عملاً کمکی به فوتبال حرفه‌ای نکرده است،  بلکه روز به روز آماتور بودن را به رخ کشیده و سودی برای فوتبال نداشته است.
در حقیقت برخی از همین نوع محدودیت‌ها،  به جای اینکه نوشدارو برای فوتبال باشند،  تبدیل به سم مهلکی شده‌اند  که روز به روز پرونده‌های فوتبال را قطور‌تر کرده است. سقف قراردادی که فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال چند سالی روی این موضوع تأکید کردند،  نهایتاً منجر به زایش برخی موضوعات مثل متمم قراردادها،  آپشن‌هایی مثل خودرو،  خانه،  ویلا و... شد که نه تنها بدهی باشگاه‌ها را افزایش می‌داد،  بلکه پرونده‌هایی با پیچیدگی زیاد در فوتبال را خلق کرد که برخی از آنها تا‌کنون حل نشده است. حتی جذب کردن یا نکردن برخی بازیکنان داخلی و خارجی و ایجاد محدودیت برای باشگاه در جذب بازیکنان نیز نهایتاً سودی برای فوتبال کشورمان نداشت و نتوانست دردی از فوتبال دوا کند. حالا در روزهایی که شاهد محکومیت برخی باشگاه‌ها طی چند سال اخیر توسط برخی بازیکنان هستیم و البته بالا رفتن رقم قراردادها که صدای خود فوتبالی‌ها را هم درآورده است تا مسئولان فوتبال دست به دامن قوانین دیگری شوند که به نظر می‌رسد نه تنها رعایت آنها هم برای فوتبال مثمر ثمر نخواهد بود،  بلکه در فضای واقعی این قوانین عملاً رعایت نشده و به نظر می‌رسد قابل رعایت کردن هم نیستند. این روزها صحبت از سقف قرارداد بازیکنان نیست و حرف از سقف بودجه باشگاه‌ها می‌شود که با نگاهی به آنچه که در فوتبال در حال رخ دادن است،  سقف بودجه برای باشگاه‌ها بیشتر به شوخی سال فوتبالی شبیه است تا اینکه قانونی باشد که بتوان آن را در عمل به نظاره نشست.
سقف بودجه برای باشگاه‌ها،  آن هم وقتی که صحبت از بازیکنان چند ده میلیاردی می‌شود،  بیشتر بازی به نظر می‌رسد و در جدی ترین حالات ممکن است باز هم برای فوتبال پرونده‌هایی را باز کند که تا سال‌های سال فوتبال کشورمان درگیر این پرونده‌ها شود. بر اساس این دستورالعمل سقف بودجه به صورت معمول ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین شده اما مواردی وجود دارد که می‌تواند این سقف بودجه را ارتقا دهد. مثل اینکه ۵۰ میلیارد تومان به سقف بودجه تیم‌های اول تا چهارم فصل گذشته لیگ برتر و باشگاه‌هایی که سهمیه آسیایی کسب کرده‌اند،  اضافه می‌شود. همچنین باشگاه‌هایی که بتوانند مجوز حرفه‌ای اخذ کنند،  ۲۵ میلیارد تومان به سقف بودجه‌شان افزوده می‌شود.
درآمد باشگاه‌ها در پنجره نقل و انتقالات نیز می‌تواند بخشی را به سقف اضافه کند که معمولاً در فوتبال کشورمان جایی ندارد. در کل یک باشگاه لیگ برتری حداکثر می‌تواند سقف بودجه ۳۲۵ میلیارد تومانی به خود اختصاص دهد. این قانون ممکن است در مواردی برای فوتبال کشورمان مفید باشد،  اما به طور حتم مثل قوانین گذشته می‌تواند آسیب‌هایی را هم در برداشته باشند،  از جمله اینکه محدودیت می‌تواند بحث درآمد و هزینه در فوتبال را به چالش جدی بکشد. اما در فوتبال حرفه‌ای دنیا معمولاً بسیار کمتر شاهد این قوانین هستیم و تنها یک مورد قوانین مالی همه این معضلات را برطرف می‌کند،  قوانین مالیات و رعایت سفت و سخت این قانون،  بخش اعظمی از مشکلات مالی فوتبال دنیا را حل کرده است. خوشبختانه در دو، سه سال اخیر در حوزه مالیات در کشورمان نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است که رعایت این قانون می‌تواند با همکاری اداره مالیات و فدراسیون فوتبال بسیاری از مشکلات مالی فوتبال را حل نماید و نیازی به وضع قوانینی مثل سقف قرارداد،  سقف بودجه و... نیست. مالیات تصاعدی هم می‌تواند میزان سقف درآمد بازیکنان را کنترل کند و هم باعث کنترل هزینه‌کرد باشگاه‌ها خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی