آنها ناکام بودند


سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار

فصل قبل،  یک سری مربی خارجی وارد فوتبال ایران شدند که خیلی‌ها تصور می‌کردند با حضور آنها،  معادله قهرمانی تغییر خواهد کرد و احتمالاً یکی از خارجی‌ها جام قهرمانی را بالا سر خواهد برد. در همان روزهای ابتدایی،  قربان بردیف به عنوان سرمربی تراکتور انتخاب شد که هواداران تبریزی خوشحال شدند و فکر می‌کردند طلسم قهرمان نشدن بالاخره می‌شکند و آنها می‌توانند با این سرمربی روس‌تبار جشن بگیرند اما تراکتور با این سرمربی نتوانست انتظارات را برآورده کند. به صورتی که خود بردیف تصمیم گرفت جدا شود. با این شرایط،  پاکو خمس جانشین او شد.
 خمس نشان داد یک سر و گردن از خیلی از مربیان خارجی بالاتر است و می‌تواند تراکتور را به سرانجام برساند. شاید اگر خمس زودتر وارد ایران می‌شد و سرمربیگری قرمزپوشان تبریزی را به عهده می‌گرفت،  آرزوی هواداران این تیم برآورده می‌شد اما شناخت کم از فوتبال ایران و البته امتیازاتی که در بازی‌های ابتدایی فصل از دست رفت،  باعث شد تراکتور در پایان در رده چهارم قرار بگیرد.
خوزه مورایس دیگر سرمربی خارجی بود که به نظر می‌رسید با کارنامه درخشــــــــــانی که دارد،  می‌تواند سپاهان را قهرمان کند. مورایــــــــس تا روز آخر هم امیدوار به کسب قهرمانی بود اما امتیازات مهمی که در بازی با ملوان از دست داد،  باعث شد او هم نتواند انتظارات را برآورده کند. ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال هم چنین شرایطی داشت. البته خیلی‌ها معتقدند ساپینتو باید روی رفتار خودش بیشتر کار می‌کرد و به جای به حاشیه کشیدن بازی،  روی مسائل فنی تمرکز می‌کرد تا حداقل بتواند یک جام به دست بیاورد اما اینطور نشد. فرناندز هم دیگر سرمربی خارجی بود که در اواخر فصل هدایت نساجی را به عهده گرفت و نتوانست هیچ بردی به دست بیاورد.
مثل ادسون تاوارس برزیلی که در صنعت‌نفت کاری از پیش نبرد و در نهایت خیلی زود کنار رفت و جایش را به عبدالله ویسی داد. این اتفاقات در حالی رخ داد که پیش از این اکثر سرمربیان خارجی که به لیگ ایران می‌آمدند،  نتایج درخشان‌تری می‌گرفتند. مثلاً برانکو ایوانکوویچ توانست قهرمانی‌های مهمی برای پرسپولیس به دست بیاورد. گابریل کالدرون زمانی که از سرمربیگری قرمزهای پایتخت کنار رفت،  تیمش صدرنشین بود. آندره استراماچونی هم چنین شرایطی با استقلال داشت اما مربیان خارجی فصل گذشته نتوانستند کاری از پیش ببرند که باید دید در فصل آینده چه اتفاقی می‌افتد.

جستجو
آرشیو تاریخی