صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

ایجنت‌ها به‌صورت سری بازیکن به تیم‌ها می‌دهند

چراغپور: با کمیت نمی‌توان کیفیت لیگ را سنجید

فصل بیست و دوم به شکل جذابی تمام شد. جذابیت آن شاید به خاطر این بود که رقابت برای قهرمانی و ماندن در لیگ برتر تا روز آخر ادامه داشت و در نهایت تیم‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان و مس کرمان سقوط کردند و تیم‌هایی مثل نساجی، پیکان، صنعت‌نفت و حتی ذوب‌آهن که شرایط عجیبی داشتند، در لیگ برتر ماندند. خیلی‌ها معتقدند شاید اگر نتایج ضعیف نفت مسجدسلیمان و مس کرمان نبود، این تیم‌ها، با کمترین برد و کمترین گل در لیگ برتر نمی‌ماندند. جلال چراغپور کارشناس فوتبال در مورد کیفیت لیگ برتر و اینکه آیا با این اتفاقات می‌توان کیفیت فصل بیست و دوم را سنجید یا نه، صحبت‌های جالبی دارد.

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار
 به نظر شما لیگ بیست و دوم به لحاظ کیفیت چطور بود و آیا به نسبت دیگر تیم‌ها کیفیت پایین‌تری داشت یا نه؟ چون مثلاً پیکان با ۱۲ گل در لیگ برتر ماند، نساجی بدون برد در نیم فصل دوم، ذوب‌آهن در خارج از خانه پیروز نشد و صنعت‌نفت از هفته سوم تا بیست و یکم برد نداشت اما در لیگ برتر ماندند. شاید این تیم‌ها مدیون تیم‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان و مس کرمان هستند که این فصل خیلی ضعیف کار کردند تا بتوانند در لیگ برتر بمانند. شما چه نظری در مورد کیفیت لیگ دارید؟
 با این دلایلی که برای این موضوع داریم و می‌گوییم مثلاً پیکان با ۱۲ گل در لیگ برتر ماند، نساجی بدون برد در نیم فصل دوم، صنعت‌نفت از هفته سوم تا بیست و یکم پیروزی نداشته یا ذوب‌آهن در خارج از خانه هیچ بردی به دست نیاورده اما در لیگ برتر ماندند، اینها دلیل بی‌کیفیتی نمی‌شود. در واقع نمی‌شود اثبات کرد لیگ کیفیت ندارد و دلیل مع‌الفارق است. دلیل هست اما چیز دیگر در جای دیگر. برای این فرضیه با این مقدمات که این تیم‌ها با چنین شرایطی در لیگ برتر ماندند، باید دلایل دیگری بیان کنیم. اینها در جای دیگر و مطلب دیگر، می‌تواند مطلب مقدماتی باشد.
 الان که از کیفیت صحبت می‌کنیم نباید کمیت را درگیر کنیم. Quality (کیفیت) و Quantity (کمیت) ۲ بحث‌ مجزا هستند. مثلاً در یک کارخانه ۱۰ هزار لاستیک تولید می‌شود اما هر لاستیک ۵ روز کار می‌کند. دلیل این مسأله هم می‌تواند مثلاً اقتصاد خرید و فروش، اینکه کارگر بیکار نشود و... است. مثل ۲ کارخانه خودروساز که می‌گویند آهن چرا این‌طور است و می‌خواهند سبک‌تر شود تا همه بخرند. پس نمی‌شود گفت چرا ماشین کیفیت ندارد. اینجا هم دلیل این است که اگر بخواهیم به آن بپردازیم که لیگ کیفیت دارد یا نه، اول باید دلیل بیاوریم که چرا این‌طور شد.
 خب چرا این‌طور شد؟
اول اینکه یک عامل از بیرون، لیگ را Manipulation (دستکاری) می‌کند. این عامل بیرونی که قدرت بسیار بالایی دارد، ایجنت‌ها هستند. ایجنت‌هایی که بازیکنان را جابه‌جا می‌کنند. یک گروه مقتدر و بزرگ خارج از فوتبال که موازی با فوتبال حرکت می‌کند. اینها هستند که ۷۰، ۸۰ درصد یا حتی ۸۵ درصد تیم‌ها را می‌بندند و اجازه بستن می‌دهند. مثلاً اگر شما یک سرمایه بیاوری تیم درست کنی، بازیکنی که نگذارد تیم سال اول بیفتد در بازار گیرتان نمی‌آید. مثل آشپزی می‌ماند که دیر وقت برود بازار و ماهی تازه بخواهد. بدون شک ماهی تازه گیرش نمی‌آید. بازار این‌طور است. این ایجنت‌ها به‌صورت سری هم بازیکن می‌دهند. یعنی تک بازیکن نمی‌دهند. مثلاً می‌گویند اگر این ۲ دفاع وسط را می‌خواهی، باید این ۲ هافبک را هم برداری. ایجنت‌ها آنچنان پیشرفته هستند که مربیان هم می‌گویند «باشه». حالا یک نفر مثلاً به‌عنوان مدیر فنی می‌رود سر تمرین تیم، تعجب می‌کند که چرا اینقدر تفاوت سطح وجود دارد. نمی‌داند آن یک نفر سطحش با این دستکاری کرده. این مسأله باعث شد اولاً تیم‌هایی که اقتدار، شهرت، وضعیت مالی مستحکم‌تر، پرداخت روشن، واضح و تمام و کمال، در مجموعه قدرت جابه‌جایی بازیکن، قدرتمند هستند.
 درست است اما بقیه تیم‌ها هم بازیکنان خوبی دارند.
جابه‌جایی‌ها از بالا به پایین است. مثلاً بازیکنان تیم پنجم، ششم جدول حتی اندازه‌هایشان در حد تیم ملی نیست و به ندرت بازیکن ملی‌پوش در آنها پیدا می‌شود. تیم دوازدهم و سیزدهم به گونه‌ای است که انگار با لیگ یک مواجه هستیم. سیزدهم، چهاردهم تا شانزدهم هم جنگ بین ساختار بهبودیافته دسته یک است. به همین خاطر فرقی نمی‌کند مس کرمان و نفت مسجدسلیمان سقوط کرده باشند یا پیکان و صنعت‌نفت. ۶ تیم پایین جدول تیم‌های بهبودیافته لیگ یک هستند. درست است شمس‌آذر با ۱۲ امتیاز اختلاف به لیگ برتر آمد اما اگر در لیگ برتر به بازار دسترسی پیدا نکند و ۵۰ میلیارد خرید نکند، سیزدهم تا پایین جدول می‌رسد. الان صنعت‌نفت دنبال این است که از بین این تیم‌ها خارج شود. استقلال خوزستان هم این فصل چنین شرایطی دارد و اگر نتواند به بازار دسترسی پیدا کند، فانوس به دست خواهد شد. پول، رابطه، نقش بازیکنان خیلی مهم هستند. بازیکنان از تیم‌هایی که احساس کنند از هشتم به پایین می‌روند، پیشنهاد داشته باشند اکراه دارند جواب مثبت بدهند چون دچار افت قیمتی می‌شوند. بازیکنی که ۵ میلیارد گرفته تیمش بیفتد، ۳ میلیارد قیمتش افت می‌کند. این مسأله در مورد همه بازیکنان مس کرمان و نفت مسجدسلیمان صدق می‌کند. پس باید به این صورت شرایط را در نظر گرفت و بررسی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی