صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و دو - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و دو - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

بیرانوند آبی‌پوش می‌شود

«یک» زلزلـــه مــهیب

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

این یک بمب واقعی برای بازار نقل و انتقالات است؛ خبری که مدیرعامل پرسپولیس را مجبور می‌کند برای روبه‌رو نشدن با خبرنگاران و هواداران روی صندلی عقب خودرواش پنهان شود یا یحیی گل‌محمدی پشت فرمان بغض می‌کند و حرفش را می‌خورد. صحبت از انتقال بیرانوند به استقلال است. دروازه‌بان ملی‌پوشی که اگر او را بهترین بازیکن لیگ بیست و دوم ندانیم، بی‌تردید یکی از چهره‌های کلیدی پرسپولیس در قهرمانی فصل گذشته بود.
این ماجرا چند روز قبل در حد یک شایعه بود، ولی صبح دیروز ناگهان جدی شد و همه از مقدمات توافق بیرانوند با استقلال برای یک قرارداد دوساله صحبت کردند. این انتقال اگر رنگ واقعیت بگیرد، معادلات لیگ برتر را کاملاً به هم خواهد ریخت. از یک طرف استقلال که به‌دنبال یک دروازه‌بان مطمئن است، بهترین گزینه موجود در بازار را می‌گیرد و از طرف دیگر یکی از بهترین مهره‌های رقیب را از تیمش جدا می‌کند. این انتقال یک ضربه روحی بزرگ هم به پرسپولیس خواهد بود و مدیریت باشگاه را برای پیدا کردن یک جانشین با دردسر بزرگی روبه‌رو می‌کند.
 
مشاجره در جلسه هیأت مدیره سرخ‌ها
خبر این انتقال کافی بود تا جلسه صبح دیروز هیأت مدیره پرسپولیس به جنجال کشیده شود. خبرگزاری ایسنا از مشاجره درویش و گل‌محمدی در این جلسه نوشته است:
اعضای هیأت مدیره در این جلسه انتقادات خود را نسبت به شرایط تیم مطرح کردند و از درویش خواستند به‌عنوان مدیرعامل راهکار خود را برای خروج از مشکلات ارائه دهد. درویش اعلام کرده که تمرینات تیم باید از امروز سه‌شنبه شروع شود و هر بازیکنی در تمرین غایب باشد از سوی باشگاه جریمه ‌شود.
گل‌محمدی اما با این پیشنهاد مخالفت کرده و خطاب به درویش گفته است که «شما با این کارتان مرا مقابل بازیکنان قرار می‌دهید.» درویش هم به گل‌محمدی پاسخ داده: «شما هم با شروع نکردن تمرینات مرا مقابل هواداران قرار می‌دهید.»
درویش همچنین در پاسخ به انتقادات سرمربی که چرا قرارداد بازیکنان را تمدید نکرده، گفته است: «با کدام بازیکن تمدید کنم؟ یکی از آنها برای تفریح به فرانسه سفر کرده و دیگری هم در مسافرت است. برای گولسیانی هم ایمیل فرستاده‌ایم و منتظریم قراردادش را امضا کند و به ایران بیاید.»
این جلسه با خروج عجیب دو چهره کلیدی پرسپولیس به پایان رسید تا همه باور کنند بحران مدافع عنوان قهرمانی کاملاً جدی است.
 
منتظر دعوای حقوقی باشیم؟
اختلاف بیرانوند و پرسپولیس ماجرای تازه‌ای نیست. در روزهایی که او همراه تیم ملی در تورنمنت کافا بود، وکیلش در تهران برای دریافت بدهی‌اش با درویش مذاکره می‌کرد. ظاهراً بیرانوند 12 میلیارد از دستمزد و پاداش‌های فصل قبل طلب دارد و از باشگاه خواسته که هرچه زودتر تسویه کند. او حتی دو بار به باشگاه اخطار (نوتیس) داد؛ ترفندی که بازیکنان معمولاً برای فسخ قرارداد استفاده می‌کنند. او یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد، ولی مدعی است که بعد از بی‌توجهی به نوتیس‌ها حالا بازیکن آزاد محسوب می‌شود. ظاهراً باشگاه در این مدت 700 میلیون تومان به او پرداخت کرده، ولی این به معنی تسویه کامل بدهی‌اش نیست.
البته علیرضا خطیر، مشاور عالی فدراسیون دو روز قبل مدعی شد که فسخ یکطرفه با نوتیس شامل بازیکنان ایرانی نمی‌شود: «در قوانین فیفا اگر یک بازیکن دو ماه حقوق نگیرد، می‌تواند یک نوتیس (هشدار) ۱۵ روزه بدهد و بعد از آن قراردادش را به‌صورت موجه و یک طرفه فسخ کند. شنیدم علیرضا بیرانوند قراردادش را فسخ کرده. این قانون به هیچ عنوان شامل حال بازیکنان ایرانی نمی‌شود و ماده ۱۳ قانون نقل و انتقالاتی فدراسیون فوتبال هیچ حق فسخی به بازیکن یا مربی نمی‌دهد. قانون به این شکل است که اگر حقوق یک بازیکن یا مربی به مدت ۳۰ روز داده نشود، این فرد می‌تواند به کمیته تعیین وضعیت شکایت کند. ممکن است کمیته تعیین وضعیت جریمه کند یا پنجره نقل و انتقالاتی آن تیم را ببندد تا بدهی پرداخت شود. برای حمایت بازیکن یا مربی هم قانونی گذاشتیم که اگر یک باشگاه به مدت چهار ماه نتواند مطالبه آن فرد را بدهد، آن فرد نوتیس ۱۵ روزه بدهد و بعد قراردادش را فسخ کند. این قانون برای فصل بعد است.»
با این حال بیرانوند صبح دیروز قراردادش را یکطرفه فسخ کرده و حکم یک بازیکن آزاد را دارد. این می‌تواند شروع یک دعوای حقوقی بین این دروازه‌بان و پرسپولیس باشد.
 
واکنش پرسپولیسی‌ها
جدایی بیرانوند برای پرسپولیس و هوادارانش حکم یک زلزله مهیب را دارد. اولین واکنش به این خبر از طرف وحید امیری، دوست نزدیک بیرانوند بود که این انتقال را رد کرد و در استوری‌اش نوشت: «ما لرها سرمان می‌رود اما پای عهدمان می‌مانیم. علیرضا هر چقدر هم دلخور باشد محبت هواداران پرسپولیس را فراموش نخواهد کرد.» او با انتشار تصویری از لحظات مصدومیت علیرضا بیرانوند با پیراهن تیم ملی همچنین نوشت: «علیرضا جایی نمیره که قلب هواداران و عاشقان پرسپولیس شکسته بشه.» با این حال مدتی بعد از استوری امیری مشخص شد که این انتقال کاملاً جدی است.
واکنش بعدی متعلق به پیروانی، سرپرست پرسپولیس بود. او با انتشار یک مشت که لوگوی پرسپولیس روی آن نقش بسته، نوشت: «پرسپولیس بزرگترین عشق دنیا...این نیز بگذرد.» جالب اینکه پیروانی خودش تا چند روز قبل حاضر به تمدید قراردادش نشده بود.
در نهایت نوبت بیانیه پرسپولیس بود که استقلال را متهم کرد که می‌خواهد بیرانوند را اغوا کند: «از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست دیروز هیأت مدیره، موضوع فسخ قرارداد از سوی علیرضا بیرانوند و احتمال اغوای وی توسط یکی از باشگاه‌های حاضر در لیگ‌برتر بود. براساس مصوبه هیأت مدیره مقرر شد باشگاه پرسپولیس موضوع را در مراجع حقوقی و انضباطی از جهت تلاش برای اغوای بازیکن تحت قرارداد توسط باشگاه رقیب و همچنین بازگشت بازیکن و ادامه قرارداد با توجه به پرداخت تا ۹۰ درصد و همچنین مقررات ناظر بر نقل و انتقالات فوتبال ایران تحت پیگیری قرار بدهد.»
 
پیشنهاد استقلال از کجا آمد؟
استقلال تا چند روز قبل در جست‌وجوی یک دروازه‌بان برای جانشینی حسینی بود، ولی کمتر کسی فکر می‌کرد که این گزینه بیرانوند باشد. جذب مرد شماره یک پرسپولیس پیشنهاد عبدالرضا موسوی، مالک شرکت هواپیمایی زاگرس بوده و به بیرانوند قول داده که برای فصل اول 40 میلیارد و برای فصل دوم 60 میلیارد تومان به او بدهد. موسوی هم مثل بیرانوند لر است و ظاهراً رابطه نزدیکی با هم دارند. دروازه‌بان شماره یک تیم ملی با این انتقال به گران‌ترین بازیکن لیگ برتر تبدیل خواهد شد.
این رقم فاصله زیادی با قرارداد فصل قبل بیرانوند با پرسپولیس دارد. گفته می‌شود که نارضایتی بیرانوند از زمان افشای قرارداد دروازه‌بان ذخیره استقلال تشدید شد. حجت کریمی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که قرارداد علیرضا رضایی بیش از 10 میلیارد تومان است. این در حالی است که قرارداد بیرانوند با آن عملکرد درخشان بدون بندهای پاداش‌ فقط 14 میلیارد بوده است.
 
بازارگرمی؛ یک احتمال کمرنگ
همزمان با انتشار اخبار انتقال بیرانوند به استقلال، گروهی معتقد بودند که این ترفندی است تا او بتواند بازارگرمی کند و قرارداد بهتری با پرسپولیس ببندد. آنها معتقدند که بیرانوند با توجه به تورم قیمت قرارداد بازیکنان از رقم سال دوم قراردادش راضی نیست و می‌خواهد با فسخ یکطرفه، قراردادی با رقم جدید ببندد. او می‌خواهد با اهرم مذاکره با رقیب، پرسپولیس را برای یک قرارداد جدید با رقم بالاتر تحت فشار قرار دهد. پرسپولیس اما در بیانیه‌اش نشان داد که تمایلی به عقد قرارداد جدید ندارد؛ در این بخش آمده که با توجه به پرداخت تا 90 درصد دستمزد و همچنین مقررات ناظر بر نقل و انتقالات فوتبال ایران، استقلال را تحت پیگرد قضایی قرار می‌دهد. شاید همین پالس جدیدی باشد که بیرانوند را بیشتر به سوی در خروج هل بدهد.


یادآور انتقال عابدزاده
دیدن بیرانوند با پیراهن آبی یادآور انتقال سه دهه قبل عابدزاده از استقلال به پرسپولیس خواهد بود. عابدزاده به دلیل مصدومیت شرایط بازی نداشت و این عابدینی، مدیرعامل وقت پرسپولیس بود که هزینه درمانش را متقبل شد تا این انتقال جنجالی رقم بخورد.
حالا بیرانوند قرار است به دلیل نارضایتی از مبلغ قراردادش مسیر عکس را طی کند و این می‌تواند انتقام آبی‌ها با بیش از سه دهه تأخیر باشد.
نکته دیگری که احتمال انتقال بیرانوند را بیشتر می‌کند، شایعه تمایل او به رنگ آبی است. زمانی که بیرانوند جوان عضو نفت تهران بود، گفته می‌شد که به خاطر علاقه‌اش به استقلال دوست دارد راهی این تیم شود، ولی در نهایت به پرسپولیس پیوست.
بیرانوند بعد از دربی برگشت شادی عجیبی داشت که با واکنش تند استقلالی‌ها روبه‌رو شد و آنها در فینال جام حذفی حملات تندی علیه دروازه‌بان پرسپولیس داشتند.
در آن روزها هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند بازیکنی که برای شادی برد دربی ژست سر بریدن را انتخاب کرده و نزد هواداران استقلال منفور شده، به مهم‌ترین گزینه خرید تابستانی آبی‌ها تبدیل شود؟
 
 
 
 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی