صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهل و یک - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

توقع از استقلال خوزستان نباید زیاد باشد

پورموسوی: از باشگاه خواستم تا آخر با من بماند

ما در لیگی ۵ تیمی حضور داریم

استقلال خوزستان که سابقه قهرمانی در لیگ برتر ایران و حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد،  بعد از چند فصل حضور در لیگ یک،  بالاخره به لیگ برتر برگشت. آبی‌های اهوازی این فصل بودجه چندانی ندارند که همین مسأله نگرانی‌هایی را به وجود آورد. سیروس پورموسوی سرمربی استقلال خوزستان که معتقد است تیمش در لیگی ۵ تیمی حضور دارد که ۲ تیم از آن می‌افتد و ۳ تیم می‌ماند، از مردم خوزستان می‌خواهد توقع‌شان را از آبی‌های اهوازی پایین بیاورند تا بتوانند با آرامش بیشتری کار کنند. پورموسوی در مورد شرایطی که الان دارند،  اهداف و برنامه‌هایشان توضیح می‌دهد.

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار

 


‌اوضاع استقلال خوزستان خوب پیش می‌رود؟ الان شرایط بودجه، یارگیری، اردو، برنامه‌ریزی و... چطور است؟
در مورد بودجه باید بگویم استقلال خوزستان در این سال‌ها حسن بزرگی که داشت خوش‌حساب بود. شاید به لحاظ قیمت و قرارداد شرایط خوب نبود اما جزو معدود تیم‌های خوش‌حساب فوتبال ایران هستیم که هر چه تعهد کرده بموقع آن را پرداخت کرد. در این سال‌ها، همه پول‌شان را بموقع گرفتند به جز من که سرمربی بودم. بعد از ۳ سال هم به من گفتند ۵۰ درصد طلبت را ببخش و بقیه‌اش را بگیر. به هر حال، فکر می‌کنم این فصل هم با برنامه‌ریزی خوب جلو برویم. صعودی عالی داشتیم که نتیجه همدلی و حمایت خوب بود. فقط یک مقدار قوانین دست و پا گیر شد که همین مسأله باعث شد زمان زیادی را از دست بدهیم اما امروز اعزام داریم و بزودی با بازیکنانی که قرارداد ندارند، تمدید می‌کنیم. کمتر از یک ماه وقت داریم که یارگیری کنیم، آماده‌سازی داشته باشیم و تفکرات را به تیم القا کنیم. ما در سالی که گذشت با یک سری مشکلات مواجه بودیم که امیدوارم تکرار نشود. مثلاً دیگر تیم‌های استان با ما همکاری نداشتند و حتی زمین به ما اجاره ندادند. گفتند برمی‌گردیم، می‌دهیم. بعد هم گفتند زمین تمرین نداریم. شرایط آب و هوایی در اهواز هم تا آبان خوب نیست. در کل یک سری مشکلات وجود دارد. اینها را گفتم که اگر یک بازی خدایی نکرده نتیجه دلخواه رقم نخورد، گلایه نکنند. ما الان با کوه بزرگی از مشکلات مواجه هستیم که باید از آن عبور کنیم.
‌فصل گذشته هم ظاهراً یک سری مشکلات داشتید.
پارسال به لحاظ آماده‌سازی بهترین شکل ممکن را داشتیم. زمین تمرین نداشتیم و حتی زمینی نداشتیم که زیر نور تمرین کنیم. به همین دلیل شروع خوب نبود و رفتیم سیزدهم جدول. وقتی تیم خوب نتیجه نمی‌گیرد و به اینجای جدول می‌رسد، حواشی و بحران هم شروع می‌شود. ما وارد بحران شدیم. این در حالی بود که تیم برای صعود جمع شده بود. وقتی در رده سیزدهم قرار گرفتیم همه تیم به هم ریخت. در آن زمان دکتر علی‌محمدی رئیس شرکت جلسه‌ای با تیم داشت و گفت «به همه مجموعه اعتقاد دارم و معتقدم ثبات بهترین کار است. بمانید و کار کنید.» این صحبت‌ها باعث دلگرمی‌مان شد. این در حالی بود که هیأت مدیره می‌خواست من را بردارد. به هر حال با همه سختی‌ها، کار را به پایان بردیم و صعود کردیم. حالا هم شرایط سخت است. ما خواسته داشتیم که عملی نشد. ۲ تا لیست به باشگاه دادم که نتوانستیم یار بگیریم. بودجه پایین است، حتی برای ماندن در لیگ برتر. شاید بگویند چرا پول نیست، ماندی؟ باید بگویم مربیگری شغل من است و چالش را دوست دارم اما تلاش می‌کنیم به سلامت از آن عبور کنیم.
‌اما ظاهراً بودجه فصل گذشته استقلال خوزستان خوب بود!
اگر بخواهم عدد و رقم بگویم باید بگویم در بین ۱۸ سرمربی، بین ۶، ۷ نفر بودم، آن هم با ۳۰ سال سابقه سرمربیگری. تیم‌های دیگر واقعاً ۲ برابر ما هزینه کردند. ما ۴ بازیکن یک میلیارد و دویست میلیون تومانی داشتیم، یک بازیکن ۹۰۰ میلیونی و بقیه هم زیر ۸۰۰ میلیون بودند. حالا شما جمع بزنید ببینید چقدر می‌شود. با این حساب، مشخص می‌شود ما به لحاظ بودجه، یک تیم معمولی بودیم. ما حتی برای بعضی سفرهای‌مان برای صرفه‌جویی در هزینه، ۲ مسیر می‌رفتیم. مثلاً برای رفتن به سیرجان با هواپیما به شیراز می‌رفتیم و از آنجا با اتوبوس راهی می‌شدیم. چون پول نداشتیم. توان‌مان همین‌قدر بود. البته با این شرایط، صعود کردن دلچسب‌تر بود.
‌هنوز یارگیری را شروع نکردید؟
در یارگیری، پول مهم است اما مدیریت، نحوه مذاکره و تجربه در یارگیری، بیشتر کمک می‌کند. همه فصل گذشته به استقلال خوزستان می‌گفتند تیم کهکشانی چون مثلاً بازیکنی که تیم دیگر به او ۲ میلیارد می‌داد، فکر می‌کردند با ۳ میلیارد به استقلال خوزستان آمد. در صورتی که قرارداد او یک میلیارد و دویست میلیون بود. این بازیکنان با خودشان سبک و سنگین می‌کردند که ببینند کجا برایشان بهتر است. تیمی که یکی، ۲ سال است کار می‌کند یا تیمی با سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا. تیمی که برای صعود تلاش می‌کند یا تیمی که فقط برای ماندن در لیگ یک برنامه دارد. مربی با ۳۰ سال سابقه سرمربیگری یا مربی که تازه مدرک مربیگری گرفته. در لیگ یک اولویت ما بودیم اما الان ما اولویت نیستیم.
‌برای همین است که هنوز یار نگرفتید؟
بله، ما تا الان یار نگرفتیم و حتی برای تمدید هم کاری نکردیم. البته از امروز شروع می‌کنیم. من لیست ۳ و ۴ را به باشگاه دادم چون لیست یک و ۲ نمی‌آمدند. جالب است که لیست ۳ و ۴ هم حتی برای مذاکره نیامدند و جالب‌تر اینکه ایجنت‌ها هم نیامدند صحبت کنیم. به هر حال تلاش این است که تا ۲، ۳ روز آینده وارد نقل و انتقالات شویم.
‌با توجه به اینکه تیم با این شرایط صعود کرد، احتمالاً یک سری توقعات هم به وجود آمد. در لیگ برتر هدف‌تان ماندن در لیگ برتر است.
من واقعیت را به باشگاه گفتم. با آقای بابادی مدیرعامل باشگاه جلسه داشتیم که ایشان مشکلات و سختی‌ها را گفت. من هم در قبال این مسأله یک چیز خواستم و اینکه تا روز آخر با من باشند و همه چیز را به مردم به صورت شفاف بگویند. گفتند سید با ما بیا، من هم گفتم آیا شما با من تا آخر می‌آیید؟ تا روز آخر تیم را در لیگ برتر نگه می‌داریم. شاید این کار به هفته آخر کشید. پس باید در همه بحران‌ها کنار هم باشیم. قرار شد اعلام کنند تا الان هم نتوانستیم یار بگیریم. با توجه به بودجه ما، شاید هفته آخر در لیگ برتر ماندیم، شاید هم آسیایی شویم. تمام تلاشم را می‌کنم بهترین جایگاه را به دست بیاورم. مسئولیت تیم با من است و همه تلاشم را می‌کنم بهترین اتفاق رقم بخورد.
‌یک سری اختلاف نظر با مدیریت باشگاه داشتید که نگرانی‌هایی را به وجود آورد. این مسأله در ادامه مشکل‌ساز نمی‌شود؟
اصلاً اختلاف ما سر بودجه تیم بود. عدد و رقم که می‌گفتند فرق می‌کند با توان. من هم گفتم باید شفاف باشیم و صادقانه به مردم بگوییم که توان‌مان این است. انتظار نداشته باشند دنبال سهمیه آسیا باشیم. اگر ۲ باخت دادیم، تهدید نکنند و به دنبال تغییر نباشند. شرط‌ها را گذاشتند و من هم خواسته‌هایم را گفتم. در صحبت اول فصل، نقل و نبات پخش نمی‌کنند. ما روی اصل، مشکل نداشتیم. همه خوزستانی هستیم و می‌خواهیم در راستای موفقیت تیم قدم برداریم. فشارها را آوردیم و همه چیز را گفتیم. شرایط را توضیح دادیم که توقع را پایین بیاوریم و اطلاع‌رسانی کنیم. الان شرایط خیلی سخت است. بازیکنی که ۲ سال پیش در لیگ یک هم نمی‌خواستند، حالا می‌گوید ۹ میلیارد تومان می‌خواهد. مگر در این ۲ سال چقدر پیشرفت کرد که قیمتش اینقدر بالا رفته؟ در کل باید بگویم الان ۴، ۵ تیم هستیم که به لحاظ مالی، بازیکن و شرایط، وضعیتی نسبتاً مشابه داریم. ما ۵ تیم، لیگ‌مان جداست. از این ۵ تیم که نمی‌خواهم اسم آنها را ببرم، ۲ تیم می‌افتد و ۳ تیم می‌ماند. ما دنبال بهترین نتیجه هستیم.

ZOOM

اردوی استقلال خوزستان در تهران
استقلال خوزستان که بعد از چند فصل غیبت، بالاخره به لیگ برتر برگشت، از امروز کار خود را شروع می‌کند. آبی‌های اهوازی امروز راهی تهران می‌شوند تا در پایتخت اردویی ۲ هفته‌ای برپا کنند. شاگردان سیروس پورموسوی در این مدت، تمرینات خود را در زمین بانک ملی انجام خواهند داد تا آماده فصل بیست و سوم رقابت‌های لیگ برتر شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی