صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ضرورت تجدید نظر در ستاد عالی بازی‌ها

دو و میدانی و دخترانش در بیم و امید

آزاده پیراکوه
روزنامه نگار
 حدود 90 روز تا بازی‌های آسیایی زمان مانده اما هنوز تکلیف نهایی کاروان ایران مشخص نشده و برخی از رشته‌ها و تیم‌ها برای حضور در هانگژو در بیم و امید هستند. برخی تلاش‌ می‌کنند تعداد سهمیه‌شان بیشتر شود و گروهی دیگر توان خود و رابطه‌هایشان را به کار گرفته‌اند تا رشته‌شان را به جمع رشته‌های اعزامی اضافه کنند.
در لابه‌لای همه این حرف و حدیث‌ها و البته گمانه‌زنی‌هایی که درباره بازی‌های آسیایی مطرح می‌شود و تا روز آخر پیش از اعزام هم ادامه دارد، روندی که برای انتخاب زنان ورزشکار طی شده، متفاوت است و سؤال‌های زیادی را به همراه دارد.
روال انتخاب نفرات اعزامی کاروان ایران به بازی‌های آسیایی از زمان مدیریت رضا صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک آغاز شد اما عقب افتادن بازی‌های آسیایی برنامه‌های رئیس سابق کمیته را به هم ریخت و کار دست محمود خسروی وفا و هیأت اجرایی جدید افتاد تا مدیریتی کاملاً متفاوت با صالحی‌امیری در مسیر اعزام لحاظ شود.
در ابتدای برنامه‌ریزی برای اعزام کاروان ایران به بازی‌های هانگژو، عنوان شد که دختران نیمی از اعضای کاروان ایران را تشکیل می‌دهند، بدون اینکه شانس قطعی یا نسبی مدال‌آوری‌شان لحاظ شود اما با تغییر مدیریت در کمیته و مشکلات مالی که در سال‌ جاری برای این نهاد تصمیم‌گیر در ورزش به وجود آمد، عنوان شد که فقط ورزشکارانی مجوز حضور در هانگژو را می‌گیرند که شانس قطعی مدال‌آوری دارند.
در ادامه البته کمی روال تغییر کرد و برای برخی رشته‌ها و ورزشکارانی که شانس چهارمی هم ندارند، مجوز اعزام صادر شد. البته در بخش دختران شرایط کمی متفاوت بوده و عنوان شده که به خاطر حمایت از توسعه ورزش زنان، سخت‌گیری‌های کمتری لحاظ می‌شود. اگرچه در عمل کار به گونه‌ای پیش رفته که ابهام‌های زیادی مطرح است.
ستاد عالی بازی‌های آسیایی به ریاست حمید سجادی برای تیم‌های والیبال، هندبال و بسکتبال سه نفره زنان مجوز اعزام صادر کرد اما برای رشته‌‌ای مثل دو و میدانی که رشته مادر است، دو سهمیه تعیین کرده است.
این سهمیه محدود در حالی برای یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی ایران در نظر گرفته شده است که در دو، سه سال اخیر، دختران جوان در ماده‌های مختلف دو و میدانی رکوردهای خوبی زده‌اند.
در همین یک ماه پیش رکورد 100 متر ایران در رده جوانان و بزرگسالان شکست و در ماده‌های پرتاب و پرش نیز رکوردهای باشگاهی و ملی در بخش دختران به دفعات جابه‌جا شده است.
6،5 چهره جوان در دو و میدانی هستند که شاید امروز شانس مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی را نداشته باشند اما حتماً اگر مورد توجه باشند، در بازی‌های آسیایی بعد می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و حیف است که حالا فرصت حضور در هانگژو را از دست بدهند.
اگر مصوبه ستاد این بود که فقط رشته‌های مدال‌آور و ورزشکارانی که شانس قطعی مدال دارند، در بازی‌های آسیایی شرکت کنند، دیگر حرفی باقی نمی‌ماند و دو و میدانی و دخترانش هم باید این تصمیم را قبول می‌کردند اما سؤال این است که بالاخره تیم‌های اعزامی بر اساس چه فاکتوری انتخاب شده‌اند؟
 آیا والیبال یا هندبال زنان که رشته‌های تیمی هستند و بار مالی بیشتری بر کاروان دارند، به سکوی بازی‌ها می‌توانند نزدیک شوند که در فهرست اعزام قرار گرفته‌‌اند؟ نه اینکه آنها نباید بروند، و حتماً حضور این دو تیم نیز در روند رو به رشد این تیم‌ها نیز تأثیر دارد اما مسأله این است که چطور این تیم‌ها به راحتی مجوز گرفته‌اند اما به دو و میدانی زنان، دو، سه سهمیه بیشتر داده نشده تا حداقل با یک تیم 5 نفره راهی هانگژو شوند؟
موضوعی که الان خیلی پررنگ به چشم می‌آید این است که حضور رؤسای فدراسیون‌های والیبال و هندبال در هیأت اجرایی در این انتخاب بی‌تأثیر نبوده و دقیقاً دلخوری‌ها و ناراحتی‌ها از همین جا شروع می‌شود.
چرا که به نظر می‌رسد خیلی آنچه گفته شده و شاخص‌هایی که معیار بوده، تأثیری در تصمیمات نداشته و عوامل دیگری انتخاب نهایی کاروان ایران را رقم زده است.

 

حضور فصیحی و اسماعیل‌نژاد در هانگژو
ثبت رکورد و تلاش برای سهمیه بیشتر

تا اینجای کار دو سهمیه به دو و میدانی زنان اختصاص یافته که با توجه به رکوردهای ثبت شده در آخرین مسابقه، حضور فرزانه فصیحی و حمیده اسماعیل‌‌نژاد در این رویداد قطعی است؛ البته اگر اتفاق دیگری نیفتد. با این حال فدراسیون دو و میدانی قصد دارد دوشنبه هفته آینده یک مرحله مسابقه انتخابی برگزار کند تا هر دو و میدانی‌کاری که برای حضور در بازی‌های آسیایی و البته قهرمانی آسیا برای خود شانسی قائل است، در این مسابقه شرکت کند و رکوردش را ثبت کند. به گفته پریسا بهزادی، نایب رئیس بانوان فدراسیون دو و میدانی حد نصاب تعیین شده برای این رقابت‌ها، حداقل رکوردهای ششم آسیا است و هر ورزشکاری بتواند این رکوردها را بزند، یعنی توانایی بالایی دارد و در بازی‌های آسیایی می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. بعد از این انتخابی، رقابت‌های قهرمانی آسیا در پیش است که این مسابقه‌ها نیز حکم انتخابی دارد. بنابراین اگر ستاد عالی بازی‌های آسیایی با اختصاص سهمیه بیشتر به دختران موافقت کند، انتخابی تهران و رقابت‌های قهرمانی آسیا، معیارهایی هستند برای گزینش نفرات نهایی و در نهایت بهترین‌های این دو رویداد به هانگژو می‌روند. البته این برنامه‌‌ای است که مسئولان فدراسیون دوومیدانی دارند و باید دید آیا مهین فرهادی زاد، نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک و مریم کاظمی‌پور، معاون ورزش زنان وزارت ورزش با این برنامه همراه می‌شوند؟

جستجو
آرشیو تاریخی