صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ضعیف در سبک وزن، امیدوار به فوق سنگین‌ها

رکوردها هنوز چنگی به دل نمی‌زند

رضاعباسپور
روزنامه نگار
شاید به جرأت می‌توان گفت، رکوردگیری روز پنجم تیرماه 1402، یکی از شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین رکوردگیری‌های یک دهه اخیر در وزنه‌برداری بود. رکوردگیری که نواب نصیرشلال قصد داشت از آن برای محک رکوردی و سنجش توانمندی پولادمردان وزنه‌برداری قبل از عزیمت وزنه‌برداران به اردوی شمالی وزنه‌برداری در شهر بابلسر و استان مازندران استفاده کند. نهایتاً در خاتمه این رکوردگیری طولانی مدت که در آکادمی ملی المپیک تهران برگزار شد، این‌طور به نظر می‌رسد که سرمربی تیم ملی به آنچه برایش این مسابقه رکوردی را طراحی کرده بود رسید. ماحصل و فشرده رکوردگیری تیم ملی وزنه‌برداری برای تعیین ترکیب اصلی تیم‌های اعزامی به رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین را اگر بخواهیم در یک جمله مختصر و مفید بگوییم، باید بی‌تعارف گفت که توان رکوردی و میزان آمادگی اردونشینان ملی‌پوش در اوزان سبک و میان وزن خیلی چنگی به دل نزد، اما در اوزان سنگین، خصوصاً دسته وزنی 109+ کیلوگرم با درخشش آیت شریفی ستاره خوش آتیه تیم ملی کشورمان در این رقابت، همین‌طور داشتن ستاره‌های توانمند دیگری همچون علی داودی و علیرضا یوسفی به آینده این دسته وزنی برای داشتن فوق سنگین‌هایی در قد و قواره مدال‌های خوش رنگ جهانی و المپیکی بسیار امیدوار شدیم.

سلطانی چهره پرفروغ گروه اول

نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری به همفکری بهمن زارع و وحید ربیعی کمک‌هایش در کادرفنی، مسابقه رکوردگیری تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو را برای پولادمردان کشورمان به 3 گروه تقسیم‌بندی کرده بودند. گروه اول شامل حافظ قشقایی، عباس فخرزارع، علی مکوندی، حسین سلطانی و رسول معتمدی در اوزان 67، 81 و 102 کیلوگرم بودند. گروه دوم را فرهاد اکبری، محمدزارعی، حسین بیرانوند، امیرحقوقی، علیرضامعینی، رضادهدار و سهراب مرادی در اوزان 96 و 102 کیلوگرم تشکیل می‌دادند و نهایتاً در گروه سوم و نهایی عارف خاکی، مسعود ممیوند، مهدی کرمی، امیرعزیزی، پیمان جان، میرمصطفی جوادی، آیت شریفی و رضا حسن‌پور در اوزان 89، 109 و 109+ کیلوگرم نفراتی بودند که کادرفنی آنها را درگروه پایانی برای رکوردگیری چینش کرده بود. با شروع رقابت گروه نخست، حسین سلطانی ملی‌پوش شایسته زنجانی کشورمان باردیگر با درخشش خود در دسته وزنی 81 کیلوگرم ضمن ثبت وزنه‌های 160 یکضرب و 187 کیلوگرم دردوضرب با مجموع 347 کیلوگرم برترین وزنه‌بردار این دسته وزنی لقب گرفت. رکوردهای سلطانی حتی نسبت به رکوردهایی که او در رقابت‌های آسیایی کره جنوبی ثبت کرد و با مجموع 338 کیلوگرم قهرمان آسیا شد، رشد قابل قبولی داشت. به همین دلیل او را می‌توان همچنان چهره پرفروغ این دسته وزنی دانست. اما چون وزن 81 کیلوگرم دسته وزنی المپیکی نیست، سلطانی اگر نیت المپیکی شدن دارد باید به فکر تغییر وزن و حضور دردسته وزنی 89 کیلوگرم باشد. حافظ قشقایی در دسته وزنی 67 کیلوگرم تک و تنها با مجموع 301 کیلوگرم اگرچه جا برای ارتقاء رکورد دارد، اما هنوز با رکورد مجموع جهانی این دسته وزنی که 339 کیلوگرم است فاصله زیادی دارد. مکوندی، فخرزارع هم روز خوبی نداشتند و با ناکامی در رکوردگیری از ادامه همراهی با تیم ملی حذف شدند.

   معتمدی آرام آرام برمی‌گردد
یکی از وزنه‌بردارانی که در روز رکوردگیری خیلی با شرایط استاندارد و عالی که قبلاً داشت متفاوت به نظر می‌رسید، رسول معتمدی قهرمان طلایی وزنه‌برداری جهان در سال 2021 است. البته این افت رکوردی برای معتمدی که سال گذشته درگیر آسیب دیدگی جدی از ناحیه آرنج شد، طبیعی است. اما حقیقتاً چون به رسول معتمدی آماده و سرحال با رکوردهای فوق‌العاده عادت کرده بودیم، خیلی نتوانستیم با این رسول که در رکوردگیری فقط 305 کیلوگرم مجموع برای خود ثبت کرد ارتباط برقرار کنیم. هرچند با روحیه و جنگندگی که در معتمدی جوان سراغ داریم، مطمئنیم که او قطعاً خیلی زود می‌تواند با افزایش فشارتمرینات و برطرف شدن کامل آسیب دیدگی‌اش به روزهای اوج برگردد. احتمالاً رسول معتمدی با شرایطی که درحال حاضر دارد تا جهانی پاتایا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌تواند به جمع مدعیان المپیکی دسته 102 کیلوگرم برگردد.

   سهراب نگران‌مان کرد
فرهاد اکبری، محمد زارعی، حسین بیرانوند، امیر حقوقی، علیرضا معینی، رضا دهدار و سهراب مرادی در اوزان 96 و 102 کیلوگرم گروه دوم شرکت کننده در مسابقه رکوردگیری بودند. گروهی که حضور سهراب مرادی و رضا دهدار 2 ستاره عنواندار جهانی و المپیک در آن جذابیت‌های خاصی برای مخاطبان ایجاد می‌کرد. اما وقتی سهراب روی تخته آمد و دو بار پیاپی به خاطر استرس و دردی که هنوز از ناحیه کتف احساس می‌کند، نتوانست از پس 165 کیلوگرم برآید، بار دیگر نگران او و شرایطش شدیم. سهراب مرادی قطعاً یکی از اسطوره‌های وزنه‌برداری ایران است که سال‌ها هر آنچه رکورد و مدال خوشرنگ در دنیا بوده را برای وزنه‌برداری ایران دشت کرده است. بنابر این بیش از اینکه ما نگران وضعیت رکوردی او باشیم. نگران حالش هستیم و امیدواریم خیلی زود دوباره سهراب مرادی قدرتمند و رکوردشکن را روی تخته ببینیم. فارغ از ماجرای سهراب مرادی، رضا دهدار چهره شاخص دسته 102 کیلوگرم و امید کسب سهمیه المپیک فرانسه، بار دیگر در رکوردگیری شرایط خوب رکوردی و روحی خود را به رخ حریفان کشاند و ثابت کرد که انگیزه بالایی برای رسیدن به اهداف پیش‌رو دارد. دهدار با مجموع 387 کیلوگرم آرام آرام دارد به رکوردهای ایده‌آل برای کسب مدال‌های خوشرنگ جهانی و المپیکی، همینطور سهمیه ورودی به پاریس نزدیک می‌شود. علیرضا معینی، محمد زارعی و امیر حقوقی هم خوب بودند اما قطعاً نیاز به افزایش رکوردهای خود برای کسب موفقیت در میادین پیش‌رو دارند.

نصیرشلال رستمی را خط زد

پایان رکوردگیری تیم ملی وزنه‌برداری همانطوریکه نواب نصیرشلال وعده داده بود، توام شد با خط خوردن تعدادی از ناکامان این مسابقه و «کیانوش رستمی» چهره شاخص وزنه‌برداری ایران که غایب مسابقه رکوردگیری بود. رضا حسن‌پور، عباس فخر زارع، حسین بیرانوند، علی مکوندی، عارف خاکی و فرهاد اکبری دیگر نفراتی بودند که با توجه به نتایج رکوردگیری و تصمیم کادرفنی، از جمع اردونشینان جدا شده و از ادامه حضور و همراهی با تیم ملی در مسیر المپیک بازماندند. اردوی تیم ملی وزنه‌برداری از ۱۶ تیر به بابلسر منتقل می‌شود. نفراتی چون علی داودی، آیت شریفی، امیر عزیزی، مهدی کرمی، مسعود ممیوند، پیمان جان، مصطفی جوادی، حافظ قشقایی، حسین سلطانی، رسول معتمدی، سهراب مرادی، رضا دهدار، امیر حقوقی، علیرضا معینی و محمد زارعی در اردوی تیم ملی حضور دارند. این نفرات طبق تصمیم سرمربی تیم ملی تا زمانی که نظم و انضباط اردو را رعایت و خوب تمرین کنند در اردو باقی می‌مانند. دومین رکوردگیری تیم ملی وزنه‌برداری در فاصله یک ماه تا ۲۰ روز تا آغاز قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان برگزار می‌شود. مطمئناً یکی از اتفاق‌های ویژه در پایان این رکوردگیری، خط خوردن و حذف نام «کیانوش رستمی» ملی‌پوش دسته وزنی 89 کیلوگرم کشورمان از گردونه انتخابی المپیک بود! اتفاقی قابل پیش‌بینی که نواب نصیر شلال قبل از برگزاری رکوردگیری روی آن تأکید کرده بود. حالا اگر طبق اعلام کادرفنی تیم ملی و فدراسیون وزنه‌برداری کیانوش رستمی که هم اکنون با ثبت مجموع 380 کیلوگرم دررنکینگ سهمیه المپیک پاریس رتبه پنجم را دارد، با این حساب از تیم ملی خط بخورد و شانس کسب سهمیه المپیک 2024 را از دست بدهد، نزدیک‌ترین رقیب داخلی او یعنی میرمصطفی جوادی که با مجموع 364 کیلوگرم هم اکنون دردسته وزنی 89 کیلوگرم رتبه چهاردهم را از آن خود کرده است برای کسب سهمیه ورودی المپیک در این دسته وزنی چه می‌شود؟ مصطفی جوادی دررکوردگیری جهانی و بازی‌های آسیایی 2023 موفق شد مجموع 372 کیلوگرم را برای خود به‌صورت غیررسمی ثبت کند. حالا اگر رستمی قطعاً از تیم ملی کنارگذاشته شود و دیگر هیچ شانسی برای المپیکی شدن نداشته باشد، باید منتظر ماند ودید که جوادی آیا می‌تواند درگزینشی‌های آینده مجموعی بالاتر از رستمی در این دسته وزنی ثبت کرده تا شانس کسب سهمیه المپیک ما در این دسته وزنی همچنان حفظ شود یا باید منتظر اتفاق دیگری باشیم. مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان، ۱۱ شهریور آغاز می‌شود و حضور نفراتی که به‌دنبال گرفتن سهمیه المپیک هستند، الزامی است.

شاهکار شریفی با مهار 210 کیلوگرم در یکضرب

عارف خاکی، مسعود ممیوند، مهدی کرمی، امیر عزیزی، پیمان جان، میرمصطفی جوادی، آیت شریفی و رضا حسن‌پور در اوزان 89، 109 و 109+ کیلوگرم گروه سوم و پایانی بودند که با تصمیم نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌‌برداری روی تخته رفتند. بدون شک شگفتی‌ساز و شاخص‌ترین چهره مسابقه رکوردگیری تیم ملی وزنه‌برداری برای جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو، آیت شریفی ملی‌پوش فوق‌سنگین دسته وزنی 109+ کیلوگرم بود. شریفی با مهار وزنه ارزشمند 210 کیلوگرمی در حرکت یکضرب، کاری کرد کارستان تا بعد از حسین رضازاده و بهداد سلیمی اسطوره‌های فوق‌سنگین ایران، نامش را به عنوان سومین وزنه‌بردار فوق‌سنگین ایرانی که توانسته به رکورد 210 کیلوکرم برسد ماندگار کند. شریفی در دو ضرب هم عالی بود و اگر می‌توانست موفق به مهار وزنه 250 کیلوگرم شود، بیش از این به آینده او و تیم ملی امیدوار می‌شدیم اما همین که این جوان کم سن و سال موفق شد جسارت رفتن زیر وزنه‌های سنگین را به جان بخرد، قابل تحسین و تقدیر است. بنابراین از حالا به بعد او با ثبت این وزنه‌های ارزشمند توقع جامعه وزنه‌برداری را از خود بالا برده است. چیزی که بیشتر به مدال‌های خوشرنگ این وزن امیدوارمان می‌کند، حضور چهره‌های شاخص دیگری همچون علی داودی و علیرضا یوسفی است. مصطفی جوادی، امیر عزیزی و مهدی کرمی هم روز خوبی در رکوردگیری داشتند که باعث شد آنها همچنان به آینده امیدوار باشند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی