صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

مرادیان: نباید اشتباهات تیمی را گردن دروازه‌بان انداخت

چند تیم آمار دروازه‌بان‌ها را بالا بردند

باید به دروازه‌بان‌ها بیشتر اعتماد کرد

یکی از اتفاقات عجیب فصل بیست و دوم لیگ برتر، سنگربانی ۴۰ دروازه‌بان برای ۱۵ تیم بود. اتفاقی که شاید برای اولین بار در لیگ برتر رخ داد یا شاید هم این بار به خاطر یک سری مسائل بیشتر به چشم آمد. احسان مرادیان دروازه‌بان باتجربه خوزستانی که این فصل هم برای صنعت‌نفت آبادان به میدان رفت و هم برای تراکتور دروازه‌بانی کرد، درباره این اتفاق عجیب صحبت می‌کند.

سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار

فصل گذشته ۴۰ دروازه‌بان برای ۱۵ تیم لیگ برتری سنگربانی کردند. این تعداد دروازه‌بان برای ۱۵ تیم، زیاد نیست؟
به نظر من باید ببینید تغییرات به چه دلیل بود و آیا مصدومیت و ۳ کارته شدن این مسأله را به‌دنبال داشت یا بحث فنی. اگر مصدومیت و ۳ کارته شدن دروازه‌بان را جزو تغییرات در نظر نگیریم، فکر نمی‌کنم تغییرات به خاطر مسائل فنی نصف این عدد هم شود. به نظر من  این نوع تغییر را با تغییراتی مثل مصدوم و محروم شدن، باید جدا کرد تا آمار تغییرات دروازه‌بان‌ها را بهتر بشود حساب کرد.
به هر حال، همین تعداد دروازه‌بان هم زیاد است...
درست است اما فکر نمی‌کنم در تیم‌های بالای جدول این اتفاق زیاد افتاده باشد.
فصل گذشته فقط ۲ دروازه‌بان در همه بازی‌ها حضور داشتند که یکی حسین پورحمیدی دروازه‌بان آلومینیوم اراک بود و دیگری هم علیرضا حقیقی دروازه‌بان نساجی مازندران...
همین ۲ دروازه‌بان را هم به لحاظ عملکرد هم بخواهیم بررسی کنیم می‌بینیم شرایط متفاوت است. عملکرد یکی از آنها دربعضی بازی‌ها ضعیف بود اما مربی او را تغییر نداد. آن یکی هم با وجود اینکه فصل خوبی داشت اما یک سری اشتباه داشت که شاید اگر مربی دیگری بود در آنجا هم این ثبات به وجود نمی‌آمد. به هر حال، اینکه تغییر وجود نداشت اتفاق خوبی بود.
رکورددار تغییر دروازه‌بان هم نفت مسجدسلیمان بود که ۵ دروازه‌بان را در فصل بیست و دوم به کار گرفت.
اتفاقاً می‌خواستم به همین مسأله اشاره کنم. تیمی مثل نفت مسجدسلیمان به خاطر شرایطی که در پایین جدول داشت، ۵ تغییر داشت. در کنار آن‌ها، صنعت‌نفت آبادان، هوادار و پیکان هم تغییرات زیادی داشتند که همین تیم‌ها، آمار را بالا بردند. در بقیه موارد بیشتر مصدوم شدن بود یا اینکه مربی ترجیح داد به دروازه‌بان استراحت بدهد. ولی به طور کلی چند تیم چنین وضعیتی داشتند که به خاطر نتایج ضعیف دست به تغییر دروازه‌بان می‌زدند.
به هر حال دروازه‌بان‌ها اشتباه زیاد داشتند.
دروازه‌بان‌ها را نباید قربانی عملکرد فنی کل تیم کرد. این عادلانه نیست که گلر را به خاطر نتایج ضعیف کل تیم، زود عوض کرد. واقعاً این چند تیم به لحاظ تیمی عملکرد چندان خوبی نداشتند. البته در این تیم‌ها، ثبات کلا وجود نداشت و حتی در مدیریت و کادرفنی هم تغییر زیاد بود. متأسفانه بعضی مربیان اشتباه تیم را گردن دروازه‌بان می‌اندازند. اگر در همان تیم‌ها دقت کنید، آمار تغییر در بین مدافعان هم زیاد است. فلسفه تغییر به خاطر بهتر شدن است اما در اکثر این تیم‌ها نه تنها نتیجه بهتر نشد بلکه بدتر هم شد. به هر حال بعضی وقت‌ها حتی در جام جهانی، جام ملت‌های اروپا و دیگر مسابقات مهم هم دروازه‌بان اشتباه می‌کند ولی در نهایت، عملکرد تیمی باعث می‌شود نفر آخر اشتباه کند و گل بخورد. اگر دروازه‌بان روی اشتباه فردی گل بخورد که در همه جای دنیا هم اتفاق می‌افتد، می‌توان آن را مدیریت کرد و با حسن اعتماد، به او اعتماد به نفس داد تا بهتر از قبل کار کند.
البته در برخی موارد شرایط برای دروازه‌بان‌ها بهتر هم شد. مثلاً در تیم هوادار، میلاد فراهانی دروازه‌بان اول بود، مهرداد طهماسبی دروازه‌بان دوم اما به‌دلیل مصدومیت و محرومیت و البته عملکرد نامناسب، شانس به محمدرضا خالدآبادی رسید که او هم توانست خودش را نشان دهد و دروازه‌بان اصلی تیم شود.
خود من هم چنین  شرایطی را تجربه کردم. در استقلال اهواز، پرویز کریمی و فرناندو دروازه‌بان‌های اول و دوم بودند و من دروازه‌بان سوم. آمدم یک بازی توی دروازه قرار گرفتم که مربی به صراحت به من گفت اشتباه کردم تا الان بازی ندادم. در بازی‌های آخر هم من دروازه‌بان بودم و به این صورت شانس رو کرد که خودم را نشان دهم. در فولاد هم مهرداد طهماسبی دروازه‌بان اول بود که مصدوم شد، طالب‌لو هم دروازه‌بان دوم که نتوانست در بازی بعد به میدان برود و من دروازه‌بان سوم بودم که فرصت به من رسید. آنجا هم توانستم جوری کار کنم که ۷، ۸ سال در فولاد بمانم. برای خالدآبادی هم این شرایط به وجود آمد و او توانست از این فرصت خوب استفاده کند.
شما نیم فصل اول در صنعت‌نفت بودی اما در نیم فصل دوم به تراکتور رفتی. دلیل خاصی داشت که با وجود اینکه در آبادان دروازه‌بان اصلی بودی اما به تراکتور رفتی؟
نیم فصل اول من حدوداً ۱۰ بار برای صنعت‌نفت بازی کردم اما بعدش شرایطی پیش آمد که با وجود اینکه مربی می‌خواست باز هم به من میدان بدهد اما خودم نخواستم بمانم و گفتم ذهنم اینجا نیست. بعد از آن جدا شدم و به تراکتور رفتم.
فصل گذشته برایت چطور بود؟ از عملکرد راضی بودی؟
با توجه به تفکری که سرمربی داشت و کاری که از من خواست، راضی بودم. من همیشه کاری که سرمربی می‌خواهد انجام می‌دهم. به همین دلیل از عملکردم راضی هستم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی