صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ژاپن، مانع سخت شاگردان عبدی در راه فینال

مشکل نوجوانان مقابل یمن استرس بود؟

حریف تیم ملی نوجوانان ایران در نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شد و آنها پنجشنبه باید مقابل ژاپن بازی کنند. شاگردان حسین عبدی دیروز در ورزشگاه تماشاگر برد سه بر یک ژاپن مقابل استرالیا بودند و فرصت داشتند که این تیم را بهتر بشناسند.
ژاپن در نیمه اول این بازی کاملاً برتر بود و با برد دو بر صفر به رختکن رفت. استرالیا در یکی از معدود فرصت‌هایش در دقیقه 62 فاصله را کم کرد، ولی ژاپن در دقیقه 74 گل سوم را زد و بعد از آن می‌توانست به گل‌های بعدی هم برسد. آمار پایان بازی هم برتری ژاپن را تأیید کرد و در برابر تنها دو ضربه استرالیا آنها 6 ضربه به چهارچوب داشتند.
 
هشدارهای بازی یمن
نوجوانان در یک چهارم نهایی آسان‌ترین قرعه را داشتند، ولی برای شکست یمن به دردسر افتادند و با برتری در ضربات پنالتی توانستند به سهمیه جام جهانی برسند. مالکیت توپ و کنترل بازی در اختیار یمن بود و نوجوانان ایران فقط در 15 دقیقه پایانی توانستند به دروازه حریف فشار بیاورند. ضعف در بازیسازی و گردش توپ می‌تواند پیش از بازی نیمه‌ نهایی هشداری جدی باشد. ژاپن کیفیت بالاتری نسبت به یمن دارد و در صورتی که این تیم کنترل بازی و توپ را در دست بگیرد، مهار حملات این تیم دشوار خواهد بود.
بیشتر کارشناسان معتقدند دلیل افت نوجوانان نسبت به بازی خوب مقابل کره استرس بالای آنها بابت کسب سهمیه جام جهانی بوده. آنها در آخرین بازی مرحله گروهی کره جنوبی را با دو گل شکست دادند، پیش از آنکه مقابل یمن به دردسر بیفتند.
 
بازیکنان مضطرب بودند؟
مهدی سیدصالحی گفت: «آنها در مرحله گروهی خیلی خوب کار کردند و تیمی مثل کره جنوبی را شکست دادند. یمن تیم قابل احترامی بود و خیلی سختکوش بودند. مالکیت تیم در اختیار تیم یمن بود. اینکه آنها مالک توپ بودند به این دلیل بود که ایران استرس صعود به جام جهانی را داشت و طبیعی است بازیکنان جوان چنین شرایطی پیدا کنند. همچنین در خط دفاع سخت‌کوش نبودیم و در بعضی مواقع مثل تماشاگر عمل می‌کردیم و یمن فشار می‌آورد. تمرکز و انگیزه بازیکنان در ادامه بسیار تأثیرگذار بود و آرشا شکوری درون دروازه توانست به خوبی کمک کند و مثل پدرش نشان داد که بازیکن پرتلاشی است.»
محسن بیاتی‌نیا گفت: «تیم ما مقابل کره جنوبی خیلی خوب و منطقی بازی کرد اما برابر یمن چنین نمایشی ندیدیم. البته همیشه این موضوع وجود دارد که یک تیم پس از پیروزی مقابل تیم‌های قدرتمند مثل کره جنوبی و ژاپن در یک بازی دیگر که شاید آسان به نظر بیاید کارش سخت شود. استرس در تورنمنت‌ها خیلی زیاد است. دیدید منچسترسیتی با آن نمایش مقتدرانه رئال مادرید را شکست داد اما در بازی با اینتر عملکرد خوبی نداشت و شانس آورد که با کسب نتیجه یک بر صفر توانست قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. یعنی در بالاترین سطح فوتبال دنیا نیز شاهد چنین مسأله‌ای هستیم.»
 
آرامش به تیم برمی‌گردد؟
بیاتی‌نیا امیدوار است که تیم نوجوانان برای بازی با ژاپن آرامش بیشتری داشته باشد: «شاید با توجه به از بین رفتن استرس صعود به جام جهانی، در نیمه نهایی عملکرد بهتری داشته باشیم. شاید دست کم گرفتن حریف یا خستگی زیاد عاملی شد تا تیم نوجوانان ما کیفیت همیشگی‌اش را مقابل یمن نداشته باشد. اطمینان دارم در صورت رد کردن مرحله نیمه نهایی به سلامت، می‌توانیم در فینال قهرمان شویم.»
میرشاد ماجدی، رئیس کمیته جوانان فدراسیون که در تایلند حاضر است هم معتقد است که نوجوانان در نیمه‌نهایی عملکرد بهتری خواهند داشت: «به کادر فنی تیم نوجوانان آفرین می‌گویم که خیلی خوب بچه‌ها را آماده بازی با یمن کرد. از لحاظ فوتبالی نسبت به حریف سرتر بودیم اما استرس اینکه چه تیمی در پایان مسابقه راهی جام جهانی می‌شود سبب شد به بچه‌ها فشار روانی وارد شود. پیش‌بینی من این است که در مرحله نیمه‌نهایی راحت‌تر و بهتر بازی خواهیم کرد زیرا دیگر فشاری روی ما نیست. شما دیدید که در ۳ بازی گروهی بازیکنان چقدر پرتلاش ظاهر شدند، بخصوص بازی برابر کره جنوبی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد
برنده شویم.»

جستجو
آرشیو تاریخی