صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پرسپولیس22 ساله مفت می‌فروشد، 28 ساله گران می‌خرد!

زاهدی جلوتر از مغانلو

مهاجم چهارم یحیی

محمد قراگزلو
خبرنگار

 هواداران قدیمی‌تر و پیگیر پرسپولیس شاید یادشان نرفته باشد که شهاب زاهدی به‌عنوان یک گزینه جوان در این تیم چه جایگاهی داشت. شهاب بازیکن آکادمی پیکان بود که برای سربازی به تیم مقاومت رفت و بعد از آن هم به تیم امید پرسپولیس پیوست. زاهدی یکی دو بار برای پرسپولیس بازی کرد آن هم در حالی که فقط 19 سال داشت. حمید درخشان سرمربی آن روز پرسپولیس می‌گوید: «زاهدی برای تیم امید ما بازی می‌کرد. من او را دیدم و پسندیدم. چپ پای خوبی بود. آن زمان پرسپولیس فورواردهای خوبی داشت و طبیعتاً به او کم بازی می‌رسید. من در یکی دو بازی او را در تایم‌های کوتاه میدان دادم.»
با توجه با اینکه زاهدی بعد از آن فصل به‌صورت قرضی راهی ماشین‌سازی تبریز شد و خیلی زود از فوتبال اروپا سر درآورد شاید خیلی کم با خصوصیات فنی او آشنا باشیم. درخشان در این باره توضیح می‌دهد: «زاهدی تکنیک خوبی دارد، سر بالا بازی می‌کرد و قدرتش خوب بود. در واقع قدرت حمله‌اش بالا بود.»
بازی دادن به یک بازیکن جوان آن هم در 19 سالگی به خاطر ریسک بالایی که دارد معمولاً جزو لحظات استثنایی مربیان این باشگاه بوده. از درخشان در این باره پرسیدیم که گفت: «اگر خاطرتان باشد من در سال 1376 و بازی با استقلال بهنام طاهرزاده که 22 سال سن داشت را به میدان فرستادم او هم گل زد. من ترسی از بازی دادن به جوان‌ها نداشتم چون نگران نبودم و بلد بودم چطوری تمرین‌شان بدهم و چطوری از آنها بازی بگیرم.»
یکی از مشکلات عجیب دوران فوتبال نه چندان طولانی این مهاجم، محرومیت یک سال و نیمه به خاطر دوپینگ بوده تا جایی که او مجبور شده در پاساژ گلدیس تهران در یک فروشگاه لباس کار کند و پول دربیاورد. زاهدی به خاطر همین مشکل نتوانست برای سامسونگ کره بازی کند و این باشگاه قراردادش را فسخ کرد. درخشان درباره مسأله دوپینگ او می‌گوید: «متأسفانه یک اشتباه بود که بدنسازش انجام داد و راهکارش غلط بود. این مشکل بعد از اینکه از فوتبال ایران جدا شد برای او رخ داد.»
شهاب زاهدی بعد از حضور در پرسپولیس به کمک حسین عبدی که با سرمربی تیم ملی ایسلند در کلاس پرولایسنس مربیگری انگلستان صمیمی شده بود به فوتبال ایسلند رفت و از چشم‌ها دور شد اما با موفقیت نسبی در لیگ این کشور به فوتبال اوکراین وارد شد. حضور او در اوکراین هم نسبتاً موفق بود و سر آخر او راهی یک لیگ درجه دوم دیگر در اروپا شد و به تیم پوشکاش در مجارستان پیوست. آمار گلزنی شهاب در تیم پوشکاش نسبتاً خوب بوده و در 36 بازی 13 گل زده یعنی تقریباً هر سه بازی یک گل.
با این حال داستان اینجاست که پرسپولیس بار دیگر یکی از استعدادهای جوان خود را مفت از دست داده و چند سال بعد با مبلغی گران و هزار ناز و اطوار دوباره خریداری می‌کند تا مشخص شود سیستم مدیریت در این باشگاه فشل بوده است. زاهدی از پرسپولیس قرضی به ماشین‌سازی رفت و سپس راهی فوتبال ایسلند که نفهمیدیم اصلاً آورده‌ای برای باشگاه داشت یا نه اما حالا او به‌عنوان یک بازیکن ملی‌پوش و لژیونر به پرسپولیس برمی‌گردد و حتماً رقم بالایی به‌عنوان قرارداد می‌خواهد و طاقچه بالا هم می‌گذارد.
حمید درخشان در این باره می‌گوید: «خب این بستگی به مدیرعامل وقت باشگاه دارد که باید این مسائل را در نظر بگیرد و سیاست خوبی درباره بازیکنان جوان داشته باشد تا ثمره و بهره بیشتری از آنها ببریم. به نظرم الان مدیران باشگاه‌ها کمی باتجربه‌تر شده‌اند و با مشاوره‌هایی که می‌گیرند بهتر عمل می‌کنند.»
شهاب زاهدی دیروز به باشگاه پرسپولیس رفت و با درویش مذاکره کرد. طرفین درباره جزئیات این مذاکره حرفی نزدند اما گفته شد توافق اولیه صورت گرفته و شهاب زاهدی زمان خواسته است.
حالا زاهدی گزینه نخست خط حمله پرسپولیس است. در شرایطی که بازگرداندن شهریار مغانلو علی‌رغم آنچه در فضای مجازی می‌خوانید فوق‌العاده دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد احتمالاً بعد از ماندن پریرا و حفظ عبدی و آل‌کثیر این مهاجم که یک ماه دیگر 28 ساله خواهد شد چهارمین مهاجم پرسپولیس خواهد شد.
اما سؤال بزرگ اینجاست که زاهدی مهاجمی هست که به درد پرسپولیس بخورد؟ درخشان به‌عنوان مربی او در پرسپولیس سال 1394 می‌گوید: «نه اشتباه نکنید، زاهدی مهاجم نوک نیست. پست بازی او وینگر است و در جناح چپ و راست بازی می‌کند. با توجه به سیستم پرسپولیس و پست تخصصی او، می‌تواند به‌عنوان مهاجم کاذب بازی کند.»
گفته می‌شود زاهدی اعلام کرده تا آخر هفته به پرسپولیس جواب می‌دهد آن هم در حالی که در مصاحبه‌های قبلی‌اش همیشه آرزو می‌کرد روزی به پرسپولیس برگردد و محبت هواداران را جبران کند. در دو سه سال گذشته زاهدی بخصوص در نقل و انتقالات زمستانی گزینه حضور در خط حمله پرسپولیس بود اما همواره گفته می‌شد فقط رقم رضایتنامه او 500 هزار یورو است و طبیعتاً پرسپولیس نزدیک او هم نمی‌شود. اتفاقاً همین یک هفته پیش هم وقتی شایعه بازگشت او به پرسپولیس مطرح شد باز مشابه همان اعداد به میان آمد و در شرایطی که به نظر نمی‌رسید پرسپولیس بتواند سراغ او برود اما دیروز در باشگاه مذاکره کرد و حالا بیشتر از همیشه به پیراهن سرخ‌ها نزدیک است.
با این شرایط سؤال بزرگ اینجاست که زاهدی اگر با باشگاه مجارستانی‌اش قرارداد دارد با چه شرایطی به پرسپولیس خواهد آمد؟ آیا بحث حضور قرضی او مطرح است یا اعدادی که درباره رضایتنامه‌اش می‌شنیدیم صحت ندارد؟
به هر حال زاهدی بعد از مذاکره در باشگاه پرسپولیس استوری جذابی منتشر کرد که با طاقچه بالا گذاشتن او در تضاد بود. زاهدی بالای یک قلب قرمز نوشت: «اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من/دل من داند و من دانم و دل داند و من.»

جستجو
آرشیو تاریخی