صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پرسپولیس بدون خرید خارجی جدید باید یک پنجم سقف بودجه‌اش را صرف سه بازیکن خارجی خود کند

پریرا + گولسیانی + هنانوف = 72 میلیارد تومان!

محمد قراگزلو
روزنامه نگار

با انتشار اسناد مربوط به قراردادهای فصل قبل بازیکنان و مربیان پرسپولیس می‌دانیم که این باشگاه در کل 324.5 میلیارد تومان برای قراردادهای کل تیم بزرگسالان هزینه کرده که از این رقم حدوداً 155 میلیارد تومان برای بازیکنان داخلی و 59 میلیارد تومان برای بازیکنان خارجی صرف شده است.
نکته مهم اما اینجاست که رقم قرارداد چهار بازیکن خارجی ابتدای فصل سرخ‌ها یعنی لوکادیا، گولسیانی، هنانوف و شیخ دیاباته با دلار 30 هزار تومانی 59 میلیارد تومان شده بود. حالا در نظر بگیرید از این مبلغ 30 میلیارد تومان مختص به یورگن لوکادیا بود که قراردادی یک میلیون دلاری بسته بود و به نظر می‌رسد چیزی حدود 40 درصد این مبلغ را هم گرفت و یکباره دست یحیی را در پوست گردو گذاشت و رفت.
حال اگر 29 میلیارد تومان را بر اساس شنیده‌ها در خصوص رقم قرارداد سه خارجی دیگر تیم تقسیم کنیم طبیعتاً باید سهم بیشتر را برای گولسیانی در نظر بگیریم. بر اساس شنیده‌ها قرارداد این مدافع گرجستانی با پرسپولیس به روایتی 300 و به روایتی دیگر 400هزار دلار بوده است که به دلار یک سال قبل 9 یا 12میلیارد تومان می‌شد. همچنین گفته شد پرسپولیس با دیاباته قراردادی 375 هزار دلاری بسته بود که 11.250میلیارد تومان رقم قرارداد او می‌شد.
اگر رقم قرارداد فصل قبل گولسیانی 400 هزار دلار باشد پرسپولیس برای خرید لوکادیا، گولسیانی و دیاباته چیزی بیش از 53 میلیارد تومان هزینه کرده و تنها مبلغ 5 میلیارد و 750 میلیون تومان سهم قرارداد هنانوف خواهد شد که با دلار 30 هزار تومانی چیزی حدود 191 هزار دلار خواهد شد که منطقی به نظر می‌رسد.
پرسپولیس سال قبل برای فسخ قرارداد تمیروف، خرید ناکارآمد باشگاه و گل‌محمدی حدود 1.5 میلیارد تومان هزینه کرد. حالا این مبلغ را بگذارید کنار آن 12 میلیارد تومانی که لوکادیا به‌عنوان 40 درصد قراردادش گرفت و به رقم قرارداد گولسیانی، دیاباته و هنانوف اضافه کنید که در مجموع 42.5 میلیارد  تومان می‌شود.
اما پرسپولیس در فصل زمستان هم یک خرید خارجی دیگر داشت و با لئاندرو پریرا قراردادی یک سال و نیمه بست که قرارداد نیم فصل این مهاجم برزیلی با پرسپولیس 360 هزار دلار بوده است. پریرا در تاریخ 7 بهمن سال گذشته به پرسپولیس آمد که در آن روز دلار حدود 42 هزار تومان معامله می‌شد. با این حساب پریرا در نیم فصل دوم لیگ بیست و دوم بیش از 15 میلیارد تومان برای باشگاه هزینه داشته است و با این حساب بازیکنان خارجی باشگاه چیزی حدود 57.6 میلیارد تومان برای باشگاه هزینه در بر داشته‌اند. البته بیشتر این نفرات حدود 15 تا 20 درصد ارقام قرارداد خود را دریافت نکرده‌اند اما بزودی آن را هم می‌گیرند ضمن اینکه پاداش‌های کلانی هم به‌عنوان آپشن بابت قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی به آنها می‌رسد که این‌طوری مجموع رقم پرداختی به آنها حیرت انگیزتر خواهد شد.
اما موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که بخواهیم وارد فصل تازه بشویم. با توجه به اینکه دیاباته از پرسپولیس جدا شده، پرسپولیس همچنان پریرا و هنانوف را به‌عنوان بازیکن تحت قرارداد در اختیار دارد. قرارداد پریرا برای فصل آینده 740 هزار دلار است که با دلار 50 هزار تومانی امروز بالغ بر 37 میلیارد تومان می‌شود. همچنین اگر قرارداد هنانوف 20 درصد (حدود 20 هزار دلار) افزایش داشته باشد او باید در فصل آینده چیزی بین 210 تا 220 هزار دلار از باشگاه دریافت کند که رقمی بین 10.5 تا 11 میلیارد تومان خواهد شد. حال اگر پرسپولیس موفق شود قرارداد گولسیانی را یک فصل دیگر تمدید کند و با او به توافق برسد باید 20 درصد روی 400 هزار دلار فصل قبل این بازیکن بگذارد و این‌طوری رقم قرارداد گئو 480هزار دلار خواهد شد و رقم قرارداد ریالی او به 24 میلیارد تومان می‌رسد. در واقع قرارداد ریالی او با توجه به صعود وحشتناک نرخ ارز دو برابر می‌شود. با این حساب حتی اگر پرسپولیس بازیکن خارجی دیگری جذب نکند باید مجموعاً رقم 72 میلیارد تومان را برای این سه بازیکن هزینه کند. این یعنی حدود یک پنجم کل سقف هزینه‌کرد باشگاه برای بازیکنان و مربیان در فصل آینده که 325 میلیارد تومان است باید به این سه بازیکن اختصاص پیدا کند که عقلانی نیست. در عین حال بحث ممنوعیت عقد قرارداد دلاری و یورویی هم مطرح است و کار برای باشگاه پرسپولیس فوق‌العاده دشوار خواهد شد مگر اینکه هم سقف بودجه به نوعی شکسته شود هم اینکه باشگاه منابع وسیعی برای تأمین بودجه این قراردادهای کلان پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی