صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بررسی جدول نیم فصل اول و دوم لیگ بیست و دوم

سپاهان قهرمان نیم فصل دوم، نساجی سقوط به لیگ یک

برزگر
روزنامه نگار

اینکه می‌گویند در نیم فصل دوم لیگ دروازه‌ها کوچک و گل زدن سخت‌تر می‌شود خیلی هم پربیراه نیست. در این دو جدول 13 تیم جایگاه‌شان تغییر کرده که نشان دهنده سختی رقابت در نیمه دوم فصل فوتبالی است.

سپاهان قهرمان نیم فصل دوم
یحیی گل‌محمدی و پرسپولیس با اینکه در نیم فصل دوم دو امتیاز بیشتر از نیم فصل اول به دست آوردند اما کمتر از سپاهان امتیاز کسب کردند. در واقع آنها خیلی خوش‌شانس بودند که سپاهان در نیمه اول لیگ امتیازهای با ارزشی را از دست داد. به طوری که با احتساب کسب 11 امتیاز بیشتر نسبت به نیم فصل اول باز هم نتوانستند قهرمان شوند. اما تیم مورایس عملکرد خیلی متفاوت و بهتری داشت که اگر همین روند را از ابتدای لیگ داشتند قطعاً با اختلاف و چند هفته زودتر از پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر می‌بردند. طلایی‌پوشان طبق آمار در نیم فصل اول 27 و در نیم فصل دوم 38 امتیاز کسب کردند و هوادارانش بدون شک هیچ‌وقت تساوی خانگی مقابل ملوان را که منجر به از دست رفتن صدر و در نهایت قهرمانی شد را فراموش نخواهند کرد. آنها فقط یک شکست داشتند که آن هم مقابل تراکتور در هفته بیست و پنجم بود.

سقوط هفت پله‌ای گل‌گهر
نیم فصل اول که به پایان رسید فقط دو تیم گل‌گهر و آلومینیوم اراک به دلیل لغو مسابقات‌شان 14 بازی انجام داده بودند که بعد از برگزاری بازی و نتیجه صفر-صفر جایگاه‌شان در جدول تغییر و سیرجانی‌ها به رده دوم رسیدند. جایگاهی فوق‌العاده خوب که هوادارانش را امیدوار به قهرمانی یا حداقل کسب سهمیه آسیایی کرد.
اما روند نزولی آنها بعد از انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی آغاز شد. سعید الهویی هدایت تیم را برعهده گرفت و نتایجش در 6-5 هفته پایانی آنقدر ضعیف بود که این تیم را به رده نهمی سوق داد. البته زمانی که قلعه‌نویی از این تیم جدا شد آنها در مکان چهارم جدول بودند.

استقلال نایب قهرمان
تیم استقلال بعد از باخت به تراکتور در هفته پانزدهم با 27 امتیاز تا رده چهارم جدول سقوط کرد. اما شاگردان ساپینتو در نیم فصل دوم تیم بهتری شدند. طبق آمار، استقلالی‌ها 35 امتیاز به دست آوردند و در جدول نیم فصل دوم به جایگاه دوم رسیدند. البته آنها شروع خوبی نداشتند و در هفته شانزدهم به سپاهان باختند اما بعد از آن روند خوبی را در پیش گرفتند تا اینکه در دربی برگشت که بیش از سه امتیاز ارزش داشت نتیجه را به حریف واگذار کردند.

صعود پنج پله‌ای صنعت
نیم فصل اول که تمام شد صنعت نفت با ایستادن در جایگاه پانزدهم یکی از تیم‌های سقوط کننده بود اما بعد از تغییر چند باره کادر فنی و حضور عبدالله ویسی شرایط برای این تیم بهتر و در نهایت لیگ برتری ماندند. نفتی‌های آبادان در نیم فصل دوم تیم دهم جدول و بالاتر از تیم‌هایی همچون پیکان، هوادار و.. هستند. تراکتور تبریز هم نسبت به نیم فصل اول دو پله صعود داشت.

نساجی سقوط کرد
یکی از تیم‌هایی که ماندنش در لیگ برتر را مدیون امتیاز‌های نیم فصل اولش بوده نساجی مازندران است. آنها در پایان هفته پانزدهم جایگاه نهم را به خود اختصاص دادند در حالی که در نیم فصل دوم و بعد از جدایی حمید مطهری و حضور مربی اسپانیایی با کسب شش امتیاز به قعر جدول سقوط کردند. همین آمار نشان می‌دهد که تغییرات روی نیمکت نساجی از سوی مدیران این باشگاه نتیجه مثبت به همراه نداشته است.

جایگاه ثابت سه تیم
در میان 16 تیم لیگ برتری فقط سه تیم پیکان، فولاد خوزستان و مس رفسنجان جایگاه‌شان تغییر نکرد. البته در مقاطعی تیم مس رفسنجان خودش را به جمع پنج تیم هم رساند اما در ادامه روند نزولی‌شان آغاز شد.

جستجو
آرشیو تاریخی