صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و چهار - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و چهار - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

کارشکنی ادامه‌دار امریکایی‌ها و امکان انصراف ‌ایران از ادامه مسابقات

تهدید والیبال عملی می‌شود؟

محسن آجرلو
روزنامه نگار

 رقابت ایران و امریکا در هفته دوم لیگ ملت‌ها در شرایطی برگزار شد که حواشی خارج زمین بر متن غلبه داشت. کارشکنی امریکایی‌ها در زمینه صدور ویزا برای برخی بازیکنان ایران از یک طرف و ماجرای ارسال ایمیل برای برخی بازیکنان ایران پیش از بازی دیشب درباره رد شدن مجدد درخواست ویزای آنها، حواشی بین این دو تیم را به اوج خود رسانده و در آستانه هفته سوم، تیم ایران را در آستانه انصراف از ادامه مسابقات قرار داده است.
 
کارشکنی تکراری
بحث عدم صدور ویزا برای برخی ورزشکاران ایرانی از سوی امریکا، اقدام تازه‌ای نیست. طی سال‌های گذشته بارها و بارها پیش آمده که تیم‌های مختلف ورزشی برای سفر به این کشور دچار مشکل شده و گاهی نتوانسته‌اند تمام نفرات را با خود ببرند. در این میان تیم ملی والیبال در شرایطی دچار این مشکل شده که برعکس اکثر فدراسیون‌ها، خیلی زود ماجرا را علنی، رسانه‌ای و از طریق فدراسیون جهانی پیگیر شد.
چند هفته‌ای از اعلام رسمی فدراسیون والیبال مبنی بر عدم صدور ویزا برای دو بازیکن تیم ملی و تعدادی از نفرات کادرفنی می‌گذرد. طبق اعلام فدراسیون، امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی، دو بازیکن تیم ملی هستند که امریکا به دلایل واهی برای آنها ویزا صادر نکرده است.
فدراسیون والیبال پیش از آغاز بازی‌ها به طور رسمی اعتراض خود به این رفتار را اعلام و به طور رسمی از طریق FIVB به پیگیری ماجرا پرداخت. با این حال با گذشت بیش از 2 ماه از زمان درخواست ویزا از سوی نفرات تیم ایران، امریکایی‌ها هنوز هیچ اقدامی در مسیر حل این مشکل انجام نداده‌اند و رفتارهای اخیرشان نشان می‌دهد که قصدی هم برای این کار ندارند.
 
ارسال ایمیل در شب بازی با ایران؟
روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها از ارسال ایمیلی عجیب از سوی سفارت امریکا برای برخی از بازیکنان ایران خبر داد. این‌طور که شنیده می‌شود در فاصله 24 ساعت مانده تا بازی دیشب ایران و امریکا، سفارت این کشور با ارسال ایمیل به یکی، دو بازیکن ایرانی از رد مجدد درخواست صدور ویزای آنها خبر داده است. اقدام عجیبی که شاید در فاصله اندک باقیمانده تا رقابت بین این دو تیم، شائبه‌های زیادی را به وجود آورد.
تیم والیبال امریکا که در بالای جدول رده‌بندی قرار دارد و مشکل چندانی برای صعود به مرحله پایانی ندارد  این سؤال را ایجاد می‌کند که هدف اصلی آنها برای این رفتارهای غیر ورزشی چیست؟ آیا چیزی به جز شیطنت‌هایی که رنگ و بوی سیاسی دارد و پیش از این هم بارها تکرار شده در این ماجرا ایفای نقش می‌کند؟
 
تهدید به کناره‌گیری عملی می‌شود؟
محمدرضا داورزنی از همان ابتدا که متوجه کارشکنی عمدی و غیراصولی امریکایی‌ها در روند صدور ویزا شد، با ارسال نامه به فدراسیون جهانی، به صراحت اعلام کرد که تیم ایران یا با همه نفرات راهی امریکا می‌شود و یا به طور کامل از حضور در هفته سوم کناره‌گیری خواهد کرد.
اقدام داورزنی که در آن زمان بیش از هر چیز به تهدیدی برای رفع این مشکل شباهت داشت اما حالا یکی از گزینه‌هایی است که به طور جدی روی میز او قرار دارد. او در تازه‌ترین صحبت‌هایش با مسئولان فدراسیون جهانی نیز همچنان به کارشکنی امریکایی‌ها اعتراض کرده و خواستار رسیدگی سریع این موضوع شده است. این‌طور که شنیده می‌شود داورزنی همچنان بر موضع قبلی خود مانده و به فدراسیون جهانی اعلام کرده که اگر امریکا در نهایت به تیم ایران به صورت نصف و نیمه ویزا بدهد، درباره اعزام یا عدم اعزام این تیم به هفته سوم لیگ ملت‌ها در آناهایم امریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد.
تیم ملی والیبال عصر امروز آخرین رقابت خود در هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال را برابر هلند برگزار می‌کند تا کارش در این هفته به پایان برسد. حالا باید دید که تکلیف اعزام تیم به امریکا و هفته سوم چه خواهد شد. هفته سرنوشت‌سازی که تیم ایران کار بسیاری دشواری برای کسب سهمیه صعود به مرحله نهایی پیش رو دارد. تیم ایران جایگاه چندان مناسبی در جدول ندارد و شاید هم همین عامل در تصمیم فدراسیون برای عدم سفر به امریکا تأثیر‌گذار باشد!

جستجو
آرشیو تاریخی