صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و چهار - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و چهار - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بی‌اطلاعی قایدی از سرنوشت حق انتقالش به الاهلی

یک میلیون و 800 هزار دلار در استقلال ناپدید شد

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
بارها در روزنامه ایران ورزشی بر لزوم مشخص شدن سرنوشت حق انتقال مهدی قایدی و حتی اللهیار صیادمنش به تیم‌های خارجی مطالب متعددی را نوشتیم تا شاید سرنوشت مبالغی که مدیران باشگاه استقلال بابت انتقال دو ستاره خود به دست آورده‌اند مشخص شود.
سکوت محض در باشگاه استقلال طی این ایام نکته‌ای مبهم و بحث‌برانگیزی بوده و از آن شگفت‌آورتر اینکه نهادهای نظارتی نیز به هر دلیل پیگیر این ماجرا نشده‌اند تا برای افکار عمومی روشن شود که این پول آیا گرفته شده یا خیر؟ اگر گرفته شده، صرف چه اموری شده و اگر برخی مدعی‌اند که این پول را دریافت نکرده‌اند اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟!
مهدی قایدی در تازه‌ترین اظهارات خود اما مهر تأیید زده بر دریافت این مبلغ از سوی باشگاه استقلال.
یک میلیون و 800 هزار دلار از سوی باشگاه شباب الاهلی امارات بابت این انتقال بزرگ به حساب باشگاه استقلال آمده و این‌طور که خود قایدی گفته از سرنوشت پول انتقالی به باشگاه استقلال هیچ اطلاعی در دست نیست. قایدی در این راستا گفته: «پول انتقال من به الاهلی یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو بود. نمی‌دانم آن پول چه شد اما هم می‌توانستند کل بدهی‌های باشگاه را پرداخت کرده و هم می‌توانستند بازیکنان خوبی را هم جذب کنند ولی نمی‌دانم آن پول به چه کسی رسید. آن پول ناپدید و هیچ کس هم پیگیرش نشد. سررشته‌ای هم از کارهای مدیریتی ندارم و واقعاً نمی‌دانم چه شد که آن پول ناپدید شد.»
عمق فاجعه را اکنون می‌شود با شنیدن اظهارات مهدی قایدی بیشتر درک کرد!
 استقلال درست در دورانی این مبلغ را در اختیار داشته که درگیر یکی از قطورترین پرونده‌های مالی خود بوده و می‌توانسته با پولی که از این جا‌به‌جایی به دست آورده، تمام بدهی‌های خود به آندره‌آ استراماچونی و دیگر خارجی‌ها را پرداخت کند.
استقلال زمانی که از سوی استراماچونی محکوم شناخته شد طبق حکمی که از سوی فیفا داده شد باید رقمی در حدود یک میلیون و 200 هزار دلار به حساب این مربی ایتالیایی پرداخت می‌کرد. با مبلغی که از انتقال قایدی به دست آمده بود، به سادگی می‌شد این بدهی را پرداخت و مابقی را ذخیره یا خرج دیگر بدهی‌ها کرد اما آنقدر اهمال و سستی شد که در نهایت با یک سال و اندی تأخیر و در حالی که سود عجیب و غریبی روی بدهی اولیه آمده بود، استقلال ناچار به پرداخت مبلغی بیش از یک میلیون و 700 هزار دلار شد.
به طور قطع اگر سران باشگاه استقلال در موعد تعیین شده از سوی فیفا این بدهی را به حساب استراماچونی واریز می‌کردند 600 هزار دلار از حق انتقال قایدی در حساب باشگاه استقلال باقی می‌ماند اما تأخیر بیش ازحد باعث شد تا به تقریب تمام آنچه بابت انتقال قایدی به حساب استقلال آمده، به‌عنوان بدهی در اختیار استراماچونی قرار بگیرد.
ابهام بزرگ‌تر در ماجرای دریافت حق انتقال مهدی قایدی آنجا است که مسئولان باشگاه استقلال در دورانی که درگیر پرداخت حق ترانسفر قایدی به باشگاه الاهلی بودند نیز از پولی که ابتدا از باشگاه شباب الاهلی گرفته بودند در راستای پرداخت به خود باشگاه الاهلی استفاده نکرده‌اند!
یک سال بعد از اینکه قایدی در شباب الاهلی بازی کرد، استقلال خواهان بازگشت قایدی شد که باشگاه اماراتی مبلغی را از باشگاه استقلال طلب کرد تا این بازیکن را به طور قرضی در اختیار استقلال قرار دهد.
حتی توافق شده بود باشگاه استقلال درهم پرداخت کند اما مسئولان باشگاه استقلال حتی حاضر به پرداخت بموقع مبالغ خواسته شده باشگاه اماراتی از کنار پولی که از خود الاهلی بابت انتقال اولیه قایدی گرفته شده بود نیز نشدند!
وضعیت به وجود آمده اوج نابسامانی مالی در باشگاه استقلال را به رخ می‌کشد که متأسفانه از سوی مسئولان ذی ربط و نهادهای نظارتی جدی گرفته نمی‌شود. اینکه حق انتقال قایدی کجا خرج شده و چرا هزینه بدهی‌های جاری این باشگاه نشده یا اینکه چرا با این مبلغ بدهی استراماچونی سر وقت انتقال داده نشده، سؤالات مهمی است که افکار عمومی به‌دنبال پاسخ آن است.
بدون شک با اظهارات اخیر قایدی الزام به تحقیقات جدی از سوی نهادهای نظارتی پیرامون سرنوشت یک میلیون و 800 هزار دلار جدی‌تر می‌شود و باید بسرعت در این راستا شفاف‌سازی شود. هرچند که روشن شدن تکلیف پولی که بابت انتقال صیادمنش گرفته شده نیز حائز اهمیت است و باید درباره آن مسأله مالی نیز روشنگری صورت گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی