صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی و چهار - ۰۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و چهار - ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و دوم

سقوط با سه تیم و پنج دروازه‌بان

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار

نفت مسجدسلیمان برای سقوط کردن چیزی کم نداشت و این را می‌شد در نوسانات زیاد این تیم دید؛ سه سرمربی برای یک فصل، اخراج و بازگشت مربی ناموفق و مهم‌تر از همه استفاده از بازیکنان مختلف بخوبی نشان می‌داد که نفت کاملاً بدون برنامه در این دوره از رقابت‌ها حضور داشت.
این تیم در طول 30 هفته بیست و دومین دوره لیگ برتر، از 35 بازیکن استفاده کرده است. یعنی حداقل به اندازه سه تیم برای نفت بازی کردند.
 
مهاجری تیم را ته جدول تحویل داد
نفت مسجدسلیمان کارش را در لیگ بیست و دوم با رضا مهاجری شروع کرد.
مهاجری با وجود اینکه تلاش زیادی در این تیم داشت، نتوانست نتایج قابل قبولی کسب کند. نفت با هدایت مهاجری 12 هفته به میدان رفت و حاصل آن 7 باخت، 2 برد و 3 تساوی بود که آمار خوبی برای مهاجری به حساب نمی‌آمد و اتفاقاً با این نتایج وقتی مهاجری از نفت مسجدسلیمان جدا شد، تیم در انتهای جدول قرار گرفته بود.
در بازی هفته دوازدهم نفت مسجدسلیمان در رویارویی با فولاد یک باخت سنگین 4 بر یک داشت که همین بازی باعث اخراج مهاجری از این تیم شد.
 
 تیم اشکش بدون برد
و بدون گل زده
با رفتن مهاجری از نفت مسجدسلیمان، مسئولان این تیم هدایت شاگردان مهاجری را به اشکش دادند؛ مربی که تجربه چندانی نداشت و البته با امیدواری کار را در این تیم شروع کرد، اما آمار این سرمربی بی‌نهایت فاجعه بود.
نفت مسجدسلیمان با هدایت اشکش از هفته سیزدهم تا هفدهم یعنی 4 بازی به میدان رفت و هر چهار بازی را باخت و جالب‌تر این بود که در طول این هفته‌ها، نفت مسجدسلیمان حتی نتوانست یک بار دروازه حریفان را باز کند.

عنایتی می‌دانست
از نفت رفتنی است
رضا عنایتی در حالی هدایت نفت مسجدسلیمان را در اختیار گرفت که این تیم اصلاً شرایط خوبی نداشت و البته تغییرات روی نیمکت این تیم و روحیه ضعیف بازیکنان حسابی مسجدسلیمانی‌ها را کلافه کرده بود.
عنایتی هفتــــــــــــــــــه 17 وارد نفت مسجدسلیمان شد و امیدوار بود که بتواند این تیم را از قعر جدول جدا کند، اما موفق نشد. عمر سرمربیگری عنایتی هم طولانی نبود و 6 هفته بیشتر در کنار مسجدسلیمانی‌ها نماند. عنایتی در اولین بازی مقابل تیم سابق خود یعنی هوادار قرار گرفت و یک مساوی را کسب کرد. به طور کلی عنایتی از 6 هفته‌ای که بود، توانست فقط 4 مساوی بگیرد و دو بار هم باخت، اما بردی در کارنامه عنایتی ثبت نشد. در حالی که انتظار می‌رفت عنایتی تا پایان بازی‌ها بماند، اما او ترجیح داد از این تیم خداحافظی کند.
 
 اشکش، سانس دوم و سقوط
با رفتن رضا عنایتی از مسجدسلیمان، مسئولان تیم با ناامیدی کامل بازگشتی به سرمربی ناموفق تیم داشتند و اشکش دوباره روی نیمکت نفت نشست. از هشت بازی باقی‌مانده، اشکش و شاگردانش فقط دو برد مقابل تیم‌های ذوب‌آهن و ملوان کسب کردند و بقیه بازی‌ها را از دست دادند تا سانس دوم حضور اشکش با سقوط نفت همراه شود.
 
رنجبری، بهترین بازیکن نفت
تلاش‌های پیمان رنجبری برای حفظ تیمش در لیگ برتر بی‌نتیجه ماند، اما او توانست در تیمی که ثباتی نداشت، نسبتاً خوب عمل کند. رنجبری برای نفت در 27 بازی به میدان رفت و 2259 دقیقه بازی کرد. حاصل این تعداد بازی برای نفت، 5 گل زده و 2 پاس گل بود که به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که نفت داشت، رنجبری توانست عملکرد خوبی از خود به جا بگذارد.
 
 ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ
نفت مسجدسلیمان فقط در فاز تهاجمی و بازی‌سازی مشکل نداشت، این تیم که از اول فصل با مشکلات زیادی مواجه بود، در خط دفاع هم نتوانست به ثبات لازم برسد و ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را به خود اختصاص داد. این تیم در 30 بازی، 59 گل خورد که تقریباً هر بازی 2 گل خورده برای نفتی‌ها ثبت شد. این آمار وضعیت به هم ریخته خط دفاع این تیم را بیش از هر چیزی نشان داد.
 
 استفاده از پنج دروازه‌بان
نفت مسجدسلیمان شاید تنها تیمی در لیگ بیست و دوم بود که از 5 دروازه‌بان استفاده کرد. فوتبالی‌ها می‌دانند که داشتن یک دروازه‌بان مطمئن یکی از فاکتورهای لازم برای موفقیت است. شاید یکی از دلایل سقوط نفتی‌ها هم در اختیار نداشتن یک دروازه‌بان ششدانگ بود.

ZOOM

نحوه بیشترین
گل‌های زده:
پاس در عمق: 8 تا
نحوه بیشترین گل‌های خورده:          
پاس در عمق: 21
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه :
نیمه اول: صفر
نیمه دوم:  2 تا
تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه:
نیمه اول: 3 تا
نیمه دوم: 7 تا
داوران بازی‌های خانگی:
 زیاری، رحیمی مقدم، پیام حیدری، مهدوی، آشوری، شریفی، صفایی، حاج ملک، رحیم‌زاده، خورشیدی(2)، زمانی، بنیادی‌فر، عادل، خسروی
کمک داوران بازی‌های خانگی:
افشون، قاسمی، احمدی(3)، راهی، حکیم، پورمتقی، بابایی، تازه‌پور، طوسی، سلمان‌نژاد، قدیری، شفیعی، مرادی، رستمی، یعقوب سخندان، منصوری، داودزاده، پناهی، راهی،افخمی، مداح، سیفی، نادری، کلوندی

 

جستجو
آرشیو تاریخی