اولین مدال بسکتبال با ویلچر ایران در قهرمانی جهان

ترنم پیروزی

محسن وظیفه
روزنامه نگار

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در پایان رقابت‌های قهرمانی جهان نتیجه مهم و عجیبی را کسب کرد و دست به کار بزرگی زد. سومی دنیا افتخاری است که برای اولین بار برای بسکتبال ایران به دست می‌آید و حالا بعد از والیبال نشسته و فوتبال 5 نفره و فوتبال 7 نفره می‌توان از این رشته تیمی هم در المپیک و مسابقات قهرمانی جهان توقع درخشش داشت.
بسکتبالیست‌های ایران با شکست مقابل بریتانیا و امریکا، مسابقات قهرمانی جهان را شروع کردند اما بعد از آن به عراق، فرانسه، آلمان و هلند رحم نکردند تا با کسب سومی دنیا به ایران برگردند. این تیم بعد از دو شکست سخت مقابل قهرمان و نایب قهرمان جهان در دوره گذشته به سختی مسابقات را شروع کردند اما در ادامه خودشان را جمع کردند و توانستند به بهترین نتیجه تاریخ دست پیدا کنند. این پیروزی برای تیم ملی بسکتبال اهمیت زیادی دارد؛ این تیم در یک جنگ نابرابر توانست به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند. نه اردوی مناسبی داشتند و نه امکاناتی که رقبا برخوردار بودند را در اختیار داشتند اما با این‌حال این تیم توانست شاهکار خود را در این بازی‌ها تکمیل کند و با قدرت روی سکوی سوم بایستد. تیم ملی بسکتبال باویلچر در دوره گذشته به‌عنوان چهارمی رسیده بود اما با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته بدون انجام حتی یک مسابقه تدارکاتی راهی امارات شد. ضمن اینکه برای در اختیار گرفتن لژیونرها هم دچار مشکل بود و در اردوها نمی‌توانست از آنها استفاده کند. تقریباً نیمی از تیم ایران لژیونر هستند و در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند.
تیم ملی بسکتبال باویلچر که بعد از دومین شکست مقابل بریتانیا در نیمه‌نهایی به دیدار رده‌بندی رفته بود، مقابل هلند دست به کار بزرگی زد و با نتیجه 72 بر 54 برنده شد تا سومی دنیا را مقتدرانه به دست بیاورد. تیم ایران در کوارتر اول 25 بر 15 پیروز شد و در کوارتر دوم نیز به برتری 17 بر 16 رسید تا نیمه اول با نتیجه 42 بر 31 تمام شود. برتری شاگردان محمدرضا دستیار در کوارتر سوم نیز ادامه داشت و آنها 16 بر 11 برنده شدند. در کوارتر چهارم نتیجه 14 بر 12 به ثبت رسید تا ایران در نهایت به پیروزی 72 بر 54 برسد. نکته جالب‌توجه در این مسابقه این بود که تیم هلند لحظاتی قبل از پایان مسابقه به‌دلیل اختلاف امتیاز زیاد دست از رقابت کشید و به چهارمی مسابقات اکتفا کرد.
اتفاق مهمی هم در پایان بازی رخ داد که بازیکنان تیم ملی بسکتبال باویلچر ایران به یاد ترنم شاهین‌زاده، که چند روز پیش در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد، حلقه اتحاد تشکیل دادند و نام او را صدا زدند. آنها با این کار سعی کردند تا این بانوی بسکتبالیست را هم در شادی خود سهیم کنند.
هدایت تیم ملی بسکتبال باویلچر ایران برعهده محمدرضا دستیار است که حالا بعد از این برد تاریخی وعده موفقیت در رویدادهای مهم دیگری را می‌دهد: «امیدوارم این موفقیت‌، آخرین کار بزرگ تیم نباشد و دوست دارم این اولین‌ها تکرار شود. ان‌شاءالله بتوانیم به سهمیه پارالمپیک برسیم و به یک افتخار دیگر دست پیدا کنیم. هدف بعدی‌مان طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو است اما برای موفقیت در پارالمپیک پاریس هم برنامه‌ریزی کردیم.» دستیار با اشاره به شرایط حریفان تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات قهرمانی جهان ادامه داد: «تیم‌های اروپایی در این دوره از مسابقات مثل هلند، فرانسه و آلمان تیم‌های خوبی بودند. هلند در دیدارهای تدارکاتی پیش از این رقابت‌ها هم امریکا و هم بریتانیا را شکست داده بود. این تیم در نیمه‌نهایی هم مقابل امریکا پیش افتاده بود و در نهایت با اختلاف کمی باخت. امروز بچه‌ها مقابل هلند عملکرد خوبی داشتند و به آنالیز ما گوش دادند. شب گذشته فیلم بازی حریف را دیدیم و روی تک تک نفرات حریف آنالیز داشتیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی