صنعت‌نفت، جنگجو می‌خواست

خالدی: سخت‌ترین فصل را تجربه کردم

سمیرا شیرمردی
روزنامه‌نگار

صنعت‌نفت آبادان در چند فصل گذشته شرایط چندان خوبی نداشت و همیشه با مشکلات زیادی مواجه می‌شد اما فصل بیست و دوم سخت‌تر از همیشه رقم خورد. زردپوشان آبادانی کار را با رضا پرکاس که سرمربی بومی بود،  شروع کردند اما به هفته ششم نرسیده،  تغییرات ایجاد شد تا جای او را فیروز کریمی بگیرد. کریمی نتوانست هیچ بردی به دست بیاورد تا او هم برود و ادسون تاوارس سرمربی صنعت‌نفت شود. تاوارس در همان بازی اول یک برد به دست آورد اما در ادامه دیگر خبری از پیروزی نبود تا او هم رفتنی شود. به این ترتیب عبدالله ویسی در ۸ بازی پایانی هدایت صنعت‌نفت آبادان را پذیرفت و تیم را به شکل عجیبی از این رو به آن رو کرد. به صورتی که فاصله ۸ امتیازی با مس کرمان را از بین برد و توانست تیم را در لیگ برتر نگه دارد. امید خالدی مدافع باتجربه صنعت‌نفت آبادان در رابطه با شرایط سختی که در فصل گذشته تجربه کردند،  صحبت می‌کند.
 
 فصل گذشته به نظر می‌رسد خیلی سخت گذشت...
فصل گذشته سخت‌ترین فصلی بود که تجربه کردم. سخت‌ترین شرایط را داشتیم. ۴ سرمربی در تیم حضور پیدا کردند که هر بار باید خودمان را با ایده‌ها و تفکرات آنها هماهنگ می‌کردیم و کارهایی که می‌خواستند انجام می‌دادیم اما به محض اینکه عادت می‌کردیم،  نفر بعدی می‌آمد. در کل فصل سختی برای ما بازیکنان،  هواداران،  باشگاه و... بود.
چرا فصل گذشته چنین شرایطی برای صنعت‌نفت به وجود آمد؟
هر کسی اشتباهاتی می‌کند و در صنعت‌نفت آبادان هم شرایط اینطور بود. اشتباهاتی که اول فصل شد مثل یارگیری،  بحث مربی،  مصدومیت بازیکنان،  پول نداشتن و... همه‌اش تأثیر داشت.
 صحبت از یارگیری شد. به نظر می‌رسد اشتباه اصلی در جذب بازیکنان خارجی بود چون کارایی چندانی نداشتند و ضعیف عمل کردند.
این نظر سرمربی بود که چنین بازیکنانی جذب شوند و حتماً خودشان آنالیز کردند که به تیم آمدند.
 فکر می‌کنی بازیکنان خارجی باکیفیت نبودند یا اینکه از آنها خوب بازی گرفته نشد؟
کیفیت آنچنانی نداشتند و بازیکنان خودمان بهتر بودند. وگرنه هر بازیکنی خوب کار کند،  مربی از خدایش است که او را در ترکیب بگذارد و از آنها بازی بگیرد. در کل بازیکنان خارجی تیم ما کیفیت خوبی نداشتند.
 البته به نظر می‌رسید شیرالدین بابایوف بهتر از دیگر بازیکنان خارجی بود که او هم خیلی زود مصدوم شد.
شیرالدین واقعاً بدشانسی آورد. او بازیکن خوبی است اما تیم ما دونده و جنگجو می‌خواست. او این شرایط را نداشت و به کار تیم نمی‌آمد.
 مهدی ممی‌زاده مؤثرترین بازیکن صنعت‌نفت در فصل گذشته بود که ۵ گل زد و ۴ پاس گل داد. چه نظری در مورد او داری؟
ممی‌زاده بازیکن خیلی خوبی است که اگر اعتماد به نفسش را بالا بیاورد،  می‌تواند در تیم ملی بازی کند و لژیونر هم شود. البته حسن بیت‌سعید هم خیلی تأثیرگذار بود و مصدومیت باعث شد بازی‌های زیادی را از دست بدهد وگرنه یکی از بهترین‌هاست که در بازی‌های آخر هم خیلی کمک کرد.
 اما انتظار از بیت‌سعید بیشتر از این بود.
بیت‌سعید واقعاً بدشانسی آورد که نتوانست در همه بازی‌ها حضور داشته باشد. او در بازی حساس مقابل استقلال گل زد،  در بازی آخر مقابل گل‌گهر،  ممی‌زاده را در شرایط گل قرار داد تا بتوانیم دروازه حریف را باز کنیم و ببریم. در کل حسن مثمرثمر بود.
 فرزین گروسیان هم در بازی‌های آخر خیلی خوب کار کرد و مثل ستاره درخشید.
گروسیان از وقتی آقای ویسی آمد،  کلاً زیر و رو شد. ۶۰ درصد تیم در ۸ بازی آخر،  گردن فرزین گروسیان بود. یک سری توپ گرفت که اعتماد به نفسش بالا آمد و هر بازی جلوتر می‌رفتیم بهتر کار می‌کرد. خدا را شکر توانستیم با درخشش او،  نتایج خوبی در بازی‌های آخر بگیریم و شرایط‌مان بهتر شد تا بمانیم.
 محمد طیبی هم بیشترین حضور در ترکیب تیم را داشت که نشان می‌دهد هنوز هم یکی از بهترین مدافعان است.
طیبی ستون تیم است که همیشه بیشترین بازی‌ها را انجام می‌دهد. هر جا بوده کاپیتان بود و اینجا هم در کنار طالب ریکانی و حکیم نصاری،  کاپیتان‌های تیم بودند که همیشه بزرگی کردند و جوان‌ها را راهنمایی کردند. بازیکنانی مثل ممی‌زاده،  فردین یوسفی،  رضا امانی،  شریعت‌زاده و... با راهنمایی‌های آنها،  اعتماد به نفس لازم را پیدا کردند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. خدا را شکر هواداران هم از آنها راضی بودند.
 هواداران صنعت‌نفت که همیشه همراه و واقعاً یار تیم هستند...
بله،  هواداران سنگ‌تمام گذاشتند،  مخصوصاً این فصل که شرایط خوبی نداشتیم. یک نفر هم بی‌احترامی نکرد و همیشه تیم را تشویق کردند و انگیزه دادند. هیچ‌جای ایران نمی‌توانید چنین هوادارانی ببینید که در آن شرایط سخت،  کوچکترین توهینی نکردند.
 قرارداد عبدالله ویسی برای فصل آینده تمدید شد. فکر می‌کنی این تصمیم خوب بود؟
صددرصد تصمیم خوبی بود. آقای ویسی در آن ۸ بازی خیلی زحمت کشید. در شرایطی که هیچ مربی قبول نمی‌کرد هدایت تیم را به عهده بگیرد و تیم را سقوط کرده می‌دانستند،  ویسی آمد،  کار کرد. از لحاظ فنی و روحی- ‌روانی واقعاً روی تیم تأثیر خیلی مثبتی داشت و توانست موفق باشد. پس حقش بود قراردادش تمدید شود.
 در کل،  صنعت‌نفت در آن ۸ بازی آخر به طور معجزه‌آسایی در لیگ برتر ماند.
بچه‌ها تلاش کردند،  ویسی کمک کرد،  مدیریت زحمت کشید و همه دست به دست هم دادیم که خدا خواست در لیگ برتر بمانیم. در آن ۸ بازی،  تلاش،  اعتماد به نفس بالا،  روحیه خوب و تمرینات خوب باعث شد چنین شرایطی به وجود بیاید و خدا کمک کند تا بمانیم.
 از عملکردت در فصل بیست و دوم راضی هستی؟
بله،  چون همیشه تمام وجودم را می‌گذارم. شاید اشتباهاتی داشته باشم اما حتی یک ثانیه هم دست از تلاش نکشیدم و همیشه تمام توانم را گذاشتم که به تیم کمک کنم.

ZOOM

طیبی ستون تیم است که همیشه بیشترین بازی‌ها را انجام می‌دهد. هر جا بوده کاپیتان بود و اینجا هم در کنار طالب ریکانی و حکیم نصاری،  کاپیتان‌های تیم بودند که همیشه بزرگی کردند و جوان‌ها را راهنمایی کردند. بازیکنانی مثل ممی‌زاده،  فردین یوسفی،  رضا امانی،  شریعت‌زاده و... با راهنمایی‌های آنها،  اعتماد به نفس لازم را پیدا کردند تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند. خدا را شکر هواداران هم از آنها راضی بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی