صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

شمارش معکوس برای فینالی که همه منتظرش بودند

تاشکند منتظر بازی بزرگ

آرمن ساروخانیان
@armen9971

تیم ملی دیروز اولین تمرینش در تاشکند را برگزار کرد. شاگردان امیر قلعه‌نویی شنبه از قرقیزستان به ازبکستان سفر کردند و عصر همان روز به اقامتگاه جدیدشان رسیدند. حضور تیم ملی در ازبکستان با آخرین بازی مرحله گروهی ازبکستان همگروه شد که توانست تاجیکستان را 5 بر یک شکست دهد. قطعاً کادر فنی تیم ملی این بازی را بررسی کرده تا شناخت بیشتری از حریف سه‌شنبه تیمش داشته باشد.
 
تحلیل بازی ازبکستان
ازبکستان پیش از این بازی به لطف برد مقابل عمان و ترکمنستان سرگروهی‌اش را قطعی کرده بود، ولی در سومین بازی هم با انگیزه بالایی به زمین رفت تا با 9 امتیاز به کارش پایان بدهد. نیمه اول این بازی با برتری یک بر صفر تاجیکستان به پایان رسیده بود، ولی ازبکستان در نیمه دوم پنج بار دروازه حریفش را باز کرد.
الدور شاهمرادف، مهاجم اسپتزیا زننده گل دوم تیمش از روی نقطه پنالتی بود. او در بازی با ترکمنستان هم هر دو گل تیمش را زده بود و با سه گل زده بهترین گلزن ازبکستان در این تورنمنت است. این در حالی است که او در بازی اول مقابل عمان غایب بود. این مهاجم بلندقد مهم‌ترین عنصر تهاجمی ازبکستان است و انتظار می‌رود که در فینال مدافعان میانی تیم ملی یارگیری نزدیکی با او داشته باشند.
عباس‌بک فیض‌الله‌اف، پدیده فوتبال ازبکستان هم در این بازی حاضر بود و گل سوم تیمش را زد. وینگر 19 ساله پاختاکور به تازگی همراه تیم جوانان ازبکستان در جام جهانی آرژانتین حاضر بود و کمک کرد که تیمش به یک هشتم نهایی هم صعود کند. او قطعاً یکی از بازیکنان اصلی تیم امید ازبکستان هم خواهد بود که قرار است شهریور ماه میزبان تیم امید ایران باشد.
جلال‌الدین ماشاریپف، دیگر بازیکن کلیدی ازبکستان است که برای فوتبال ایران چهره آشنایی محسوب می‌شود. او مدت‌ها مورد توجه استقلال بود، ولی در نهایت لیگ‌های عربی را انتخاب کرد.
 
آماده‌باش برای تدارک جدی
فینال سه‌شنبه مسابقه‌ای است که همه از روز اول منتظرش بودند و قابل پیش‌بینی بود که بقیه تیم‌ها نمی‌توانند مقابل ایران و ازبکستان مقاومت کنند.
تیم ملی در دو بازی مقابل افغانستان و قرقیزستان کار نسبتاً آسانی داشت، ولی ازبکستان حریف جدی‌تری است و می‌تواند بازی تدارکاتی خوبی پیش از جام ملت‌های آسیا باشد. ازبکستان یکی از تیم‌های خوب قاره است که در برابر تماشاگرانش با انگیزه زیادی بازی خواهد کرد و محک مناسبی برای تیم ملی خواهد بود.
قلعه‌نویی در دو بازی قبلی تلاش کرد از ترکیب‌های مختلفی استفاده کند و به بازیکنان تازه‌وارد بازی بدهد، ولی برای فینال بهترین ترکیبش را به زمین می‌فرستد. این بازی می‌تواند برآورد دقیق‌تری از ایده‌های سرمربی جدید تیم ملی و ترکیب مورد نظرش بدهد. همچنین اثرات تمرینات روزهای گذشته و حضور آنتونیو مانیکونه، مربی ایتالیایی مشخص خواهد شد.
 
طارمی، محور تیم
در دو بازی قبلی مهدی طارمی محور حملات تیم ملی بوده. او به‌عنوان مهاجم دوم بازی می‌کند و در این موقعیت یارگیری‌اش برای مدافعان میانی حریف کار سخت‌تری است، چرا که محدوده حرکتش بین خط دفاع و خط میانی است. او همچنین اجازه دارد با توجه به شرایط بازی به نقاط مختلف خط حمله سر بزند و به اصطلاح بازیکن آزاد است. در گل اول تیم ملی به قرقیزستان هم او حرکتش را از فضای جلوی دفاع شروع کرد و با پاس جهانبخش و حرکت به عمق دفاع تک به تک شد.
این همان نقشی است که طارمی فصل گذشته در پورتو داشت و کاملاً به شرایط این پست عادت کرده است. در فینال همه نگاه‌ها به زوج طارمی – آزمون است که بتوانند قفل دفاع میزبان را باز کنند. آنها روی هم در این دو بازی 9 گل زده‌اند و هماهنگی‌شان روز به روز بیشتر می‌شود.
قلعه‌نویی قطعاً برای جام ملت‌های آسیا هم روی این زوج حساب زیادی باز کرده و چیدمان و مدل بازی تیم ملی هم بر اساس این دو گلزن بین‌المللی تیم ملی خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی