صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

ما برای خودمان بازی کردیم اما پرسپولیس سود کرد

مؤمنی: ماندن در لیگ برتر راضی‌کننده بود

سمیرا شیرمردی
روزنامه‌نگار
ملوانی‌ها در فصل بیست و دوم شرایط سختی را تجربه کردند اما با هدایت مازیار زارع که اولین فصل سرمربیگری خود در لیگ برتر را تجربه کرد، توانستند در این رقابت‌ها بمانند. مهدی مؤمنی هافبک ملوانی‌ها که یکی از بهترین بازیکنان این تیم بود، درباره فصلی که گذشت، صحبت می‌کند.
 
فصل بیست و دوم برای ملوان چطور گذشت و آیا به اهدافی که مد نظر داشتید، رسیدید؟
خب با توجه به اینکه ملوان بعد از چند سال، فصل گذشته به لیگ برتر برگشت، ماندن در این رقابت‌ها رکن اول بود. البته هر تیمی می‌خواهد بهترین رتبه را کسب کند و ما هم خیلی تلاش کردیم و می‌توانستیم رتبه را بهتر کنیم اما همین که در لیگ برتر ماندیم، راضی‌کننده است.
ملوان شروع خوبی نداشت و کار به جایی رسید که حتی بحث تغییر کادرفنی هم به وجود آمد.
درست است. در تیم ما ۷۰، ۸۰ درصد بازیکنان برای اولین سال، حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کردند و همین بی‌تجربگی و البته زمان کوتاهی که نفرات دیگر اضافه شدند و همچنین نداشتن بازی دوستانه کافی، باعث شد این مشکل به وجود بیاید. من فکر می‌کنم بازی دوستانه مهمترین رکن اول فصل برای هر تیمی است که ما فقط ۲ بازی داشتیم و بعد از آن وارد رقابت‌ها شدیم که این مسأله به تیم ما لطمه وارد کرد. ۶، ۷ هفته اول خوب بازی می‌کردیم و آمار گلزنی‌مان هم خوب بود اما در دفاع تیمی مشکل داشتیم. تیمی که ۱۱ نفر آن دفاع نکند به مشکل می‌خورد. این مساله به ما ضربه زد که کادرفنی روی دفاع تیمی کار کرد و خدا را شکر درست شد و توانستیم رفته رفته امتیاز بگیریم. البته تعطیلات لیگ هم این روند را قطع کرد و در بازی‌هایی که خوب بودیم و جلو می‌افتادیم در دقایق آخر گل می‌خوردیم یا برد را با مساوی عوض می‌کردیم یا مساوی را با باخت.
همانطور که اشاره کردی، ملوان در ۱۵ دقیقه پایانی گل‌های زیادی خورد. دلیل این مسأله چه بود؟
نکته اول همان مسأله بی‌تجربگی تیم بود. همانطور که قبلاً گفتم ۷۰ درصد بازیکنان سال اول حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کردند و اعتماد به نفس و روحیه لازم را نداشتند. آنها با دریافت اولین گل، روحیه خود را از دست می‌دادند و شیرازه تیم بهم می‌خورد. بازیکنان باتجربه تیم هم کم بودند. به جز من، صادق بارانی، ایمان صادقی و میلاد جهانی، بقیه بازیکنان از جمله بازگیر، ‌مهران احمدی، سهیل فداکار، میلاد شعبانلو و... که بازیکنان خیلی خوبی هستند، تجربه کافی نداشتند و برای اولین بار در لیگ برتر حضور پیدا کردند که باز هم می‌گویم بی‌تجربگی بیشترین لطمه را به تیم ما زد.
نکته جالب و البته عجیب در مورد ملوان این بود که هیچ بردی خارج از خانه نداشتید که این مسأله یک ضعف بزرگ به حساب می‌آید.
این مسأله برمی‌گردد به تفکرات مربی که از بازیکنان چه می‌خواهد اما تیمی که بیرون از خانه برد نیاورد، مشکل بزرگی است. ما بازیکنان دوست داشتیم همیشه تیم ببرد و تلاش می‌کردیم اما شرایط جوری بود که تیم قدرت لازم را در بیرون خانه نداشت. آمارمان بیرون خانه فاجعه است و کادرفنی باید در مورد این مسأله نظر بدهد.
سجاد بازگیر موثرترین بازیکن ملوان در فصل گذشته بود. چه نظری در مورد او دارید؟
بازگیر بازیکن جوان و بااستعدادی است که بدون شک سا‌ل‌های بعد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
شما هم بهترین پاسور تیم شدید.
من ۴ گل زدم، ۳ پنالتی گرفتم و ۲ پاس گل دادم که احتمالاً پنالتی‌ها را هم جزو پاس گل حساب کردید. درست است که ملوان از کم‌تجربگی و بودجه کم که فکر می‌کنم به لحاظ هزینه جزو ۳ تیم پایین جدول بودیم، لطمه خورد اما از اشتباهات داوری هم خیلی ضرر کردیم. یا پنالتی‌های‌مان را نمی‌گرفتند یا اینکه گل سالم را خطا اعلام می‌کردند. من فکر می‌کنم ملوان بین ۳ تیمی بود که بیشترین ضرر را از اشتباهات داوری داشت.
با همه این اتفاقات، ملوان نقش مهمی در قهرمانی داشت.
آن زمان، شرایط خوب‌مان بود و اینطور نبود که برای پرسپولیس بازی کرده باشیم. ما در خارج از خانه یک برد هم نداشتیم و جزو ۵، ۶ تیم پایین جدول بودیم که با یک باخت و یک برد، تیم‌ها در جدول خیلی جا به جا می‌شدند. ما همه تلاش‌مان را کردیم امتیاز بگیریم که در لیگ برتر بمانیم چون شرایط پایین جدول سخت شده بود. همین مساوی قهرمانی را از سپاهان گرفت و مهمترین بازی سپاهان بود که نتوانست امتیازات کامل را بگیرد.
بعد از این مساوی، واکنش‌ها چطور بود؟
هر کسی می‌تواند نظر بدهد اما ملوان برای خودش جنگید و با یک مساوی از خطر سقوط دور شد که این تساوی بیشترین سود را به پرسپولیس رساند.
مسأله مهم و جالب در مورد ملوان هم این بود که در تیم‌تان هیچ بازیکنی کارت قرمز نگرفت.
درست است. این مسأله به کادرفنی برمی‌گردد و آرامشی که در تیم به وجود آوردند. ما جزو یکی، ۲ تیم پایین جدول بودیم که بودجه‌مان از همه پایین‌تر بود. بعضی تیم‌ها یکی، ۲ بازیکن‌شان به اندازه کل بودجه تیم ما بود اما ما با آرامش بیشتری کار کردیم و اخراجی نداشتیم که پوئن مثبتی است و البته تعجب‌آور.

از عملکرد خودت در فصلی که گذشت، راضی هستی؟
من تا نیم فصل اول خوب کار کردم و گل هم زدم اما بعد از آن از ناحیه دنده مصدوم شدم که بعد از آن بازی به من کم رسید و نتوانستم عملکرد خوبی داشته باشم اما در کل عملکردم مطلوب بود.
بعد از پایان فصل هم مازیار زارع اعلام کرد نمی‌تواند در ملوان بماند و کنار رفت.
به هر حال هر مربی می‌خواهد تیمش آرامش داشته باشد که بتواند برنامه‌هایش را پیش ببرد اما بودجه پایین تیم و حمایت نکردن باعث ناراحتی همه شد. وقتی تیم خوب بسته شود هواداران راضی هستند و حمایت می‌کنند اما اگر تیم خوب بسته نشود، هوادار که در جریان خیلی مسائل نیست و به خاطر اینکه تیم خوب نتیجه نمی‌گیرد، شعار سر می‌دهد و انتقاد می‌کند که هیچ‌کس این شرایط را دوست ندارد. مازیار هم نمی‌خواست این شرایط در بازی‌های خانگی به وجود بیاید و وقتی دید ملوان حمایت نمی‌شود، کنار رفت.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی