صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی مهم‌ترین نتایج تیم ملی فوتبال ایران مقابل رقبای آسیای میانه

لشکرکشی مقابل شبه تزارها

مجتبی حسین مرشدی
روزنامه‌نگار ورزشی
حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های آسیای میانه موسوم به کافا برای شاگردان امیر قلعه‌نویی نتایج پرگلی را رقم زد؛ آنچه باعث شد تیم ملی یکی از بهترین نتایج تاریخشان را در بدترین تورنمنت تاریخ کسب کنند. در ادامه نگاهی به بهترین و مهم‌ترین پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم‌های آسیای میانه مانند ازبکستان، قرقیزستان و سایرین خواهیم انداخت.

ازبکستان
شاید بتوان گفت ازبکستان مهم‌ترین و پرقدرت‌ترین رقیب تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های آسیای میانه است.
 جالب اینکه نخستین بازی تیم ملی مقابل ازبکستان در تاریخ 23 آذر 1377 برگزار شده که در آن مسابقه تیم ملی با 3 گل مقابل ازبک‌ها به پیروزی رسید.
مهم‌ترین بازی چند سال اخیر دو تیم به 22 خرداد 1396 باز می‌گردد که تیم ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در مسابقه‌ای که به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، به مصاف این تیم رفت و در نهایت با نتیجه 2 بر صفر مقابل این تیم به پیروزی رسید و صعودش به جام جهانی 2018 روسیه را به‌عنوان دومین تیم در جهان قطعی کرد.

قرقیزستان

عملکرد تیم ملی فوتبال مقابل قرقیزستان همواره مطلوب بوده و ملی‌پوشان فوتبال ایران در بیشتر مواقع مصاف‌هایشان مقابل این تیم را با کسب نتایج پرگل پشت سر گذاشته‌اند. اولین جدال فوتبال ملی ایران مقابل قرقیزستان به رقابت‌های انتخابی جام جهانی 1998 فرانسه در قاره آسیا باز می‌گردد.
جدالی که 14 خرداد 1376 به میزبانی ورزشگاه عباسیون دمشق سوریه برگزار شد و تیم ملی ایران موفق شد قرقیزستان را با نتیجه پرگل 7 بر 1 شکست دهد. دومین بازی ایران مقابل این تیم در دور برگشت انتخابی جام جهانی 1998 به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و فوتبالیست‌های ایران با نتیجه 3 بر 1 مقابل آنها به پیروزی رسیدند.
 فوتبال ملی ایران مقابل قرقیزها در سالیان اخیر بازی مهم دیگری را برگزار نکرده و می‌توان گفت این دو بازی مهم‌ترین مصاف‌های ایران مقابل قرقیزستان تا به امروز بوده است.

تاجیکستان

بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران مقابل تاجیکستان هم با پیروزی‌های پرگل برای یوزهای ایرانی همراه بوده. نکته جالب اینکه تیم‌های ملی فوتبال ایران و تاجیکستان تا به امروز تنها 4 بار مقابل یکدیگر بازی کرده‌اند. ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ مسابقات این دو تیم به بازی اولشان باز می‌گردد. رقابتی که در 23 خرداد 1372 در چهارچوب بازی‌های جام اکو 1993 برگزار شد و ایران با تک گل علی اصغر مدیر روستا مقابل این تیم به پیروزی رسید. آخرین بازی این دو تیم هم به تابستان سال 1391 و زمانی باز می‌گردد که کارلوس کی‌روش به‌عنوان نفر اول کادر فنی روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته بود و تیم هم در حال آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 برزیل قرار داشت و موفق شد با نتیجه 6 بر 1 مقابل تاجیک‌ها به پیروزی برسد و مقتدرانه‌ترین پیروزی تاریخش مقابل این تیم را هم جشن بگیرد.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی