صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ایتالیا – اسپانیا، نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا

جنگ غول‌ها برای قابل دسترس‌ترین جام!

دومین دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا امشب بین دو تیم بزرگ فوتبال قاره سبز یعنی ایتالیا و اسپانیا برگزار می‌شود. این برای دومین سال متوالی است که این دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا رودرروی هم قرار می‌گیرند و این بار شهر انسخده هلند میزبان این نبرد است. در سال 2021، لاروخا برنده این مسابقه بود اما آنها در بازی فینال مغلوب فرانسه شدند. این بار ایتالیایی‌ها به‌دنبال انتقام سال گذشته خود هستند.

فرخ حسابی
روزنامه نگار
ایتالیا
اسپانیا و ایتالیا حریفانی قدیمی هستند که در سال‌های اخیر نیز نبردهای جذاب زیادی را مقابل یکدیگر داشته‌اند. ایتالیا در مسیر قهرمانی جام ملت‌های اروپا 2020 که البته در تابستان 2021 برگزار شد، با هدایت روبرتو مانچینی از سد اسپانیا گذشت.
ایتالیا به قهرمانی جام ملت‌های اروپا رسید اما روزهای سخت این تیم باز هم از راه رسید و آنها یک جام جهانی دیگر (2022) را نیز به شکلی باورنکردنی از دست دادند و از صعود به جام جهانی برای دومین دوره متوالی بازماندند. شکست در نبرد فینالیسما مقابل آرژانتین نیز دیگر ناکامی مانچینی و تیمش بود.
بعد از یک شروع سخت در لیگ ملت‌های اروپا، ایتالیا فرمول پیروزی مقابل دو تیم انگلیس و مجارستان را به دست آورد. آنها البته شکست سنگین 5-2 مقابل آلمان را هم تجربه کردند اما در نهایت در گروه 3 به رتبه اول رسیدند. مجارستان دوم شد و آلمان و انگلیس دو رتبه آخر جدول را کسب کردند.
دو سال قبل ایتالیا در خانه خود، رتبه سوم لیگ ملت‌ها را کسب کرد و حالا آنها به‌دنبال رسیدن به فینال این رقابت‌ها هستند. در آن سال در نیمه‌نهایی به ایتالیا باختند و با شکست دادن بلژیک در دیدار رده‌بندی در تورین به مدال برنز رسیدند. در رقابت‌های انتخابی یورو 2024، ‌ایتالیا که بار دیگر با انگلیس همگروه شده با نتیجه 2-1 مغلوب سه شیرها در ماه مارس شد و سه روز بعد از آن مسابقه تیم مالت را شکست داد. متئو رتگی، بازیکن آرژانتینی‌الاصل ایتالیا در هر دو بازی برای آتزوری گلزنی کرد.
بعد از ناکامی سه تیم ایتالیا در چند هفته اخیر در سه فینال اروپایی (لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس) ستاره‌های تیم ملی ایتالیا گرد هم آمدند تا در لیگ ملت‌ها جبران مافات کنند. مانچینی می‌تواند به روند ناامیدکننده فوتبال ایتالیا در رقابت‌های قاره‌ای و بین‌المللی پایان دهد و در این راه به کسب قهرمانی لیگ ملت‌ها نگاهی ویژه دارد.

اسپانیا
12 ماه پرهیاهو برای اسپانیا از سال گذشته در همین مواقع شروع شد، زمانی که با دو تسای و دو برد رقابت‌های لیگ ملت‌ها را استارت زدند. با وجودی که در ماه سپتامبر مقابل سوئیس شکست خوردند اما اتفاقاتی که در براگا افتاد باعث صعود قرمزها به جمع چهار تیم پایانی لیگ ملت‌ها شد.
در حالی که تنها چند دقیقه تا نرسیدن اسپانیا به نیمه‌نهایی فاصله باقی مانده بود، آلوارو موراتا با گلی که به پرتغال زد صدر جدول گروه 2 را به لاروخا هدیه داد. شکست مقابل سوئیس اولین شکست خانگی اسپانیا از سال 2018 بود و از همان زمان کم‌کم مشخص شد که دوران لوئیس انریکه در تیم ملی اسپانیا رو به پایان است و البته این پایان با نتایج خوبی برای انریکه در جام جهانی همراه نبود.
اسپانیا در مرحله حذفی جام جهانی با شکست مقابل مراکش حذف شد و انریکه جای خود را به لوئیس دلافوئنته سرمربی سابق تیم‌های زیر 19 سال و زیر 21 سال اسپانیا داد.
شروع کار سرمربی جدید روی نیمکت اسپانیا هم خیلی خوب رقم نخورد. آنها انتخابی جام ملت‌های اروپا 2024 را با پیروزی مقابل نروژ شروع کردند اما شکست مقابل اسکاتلند اشکالات قدیمی تیم را بار دیگر نمایان کرد.
حالا دلافوئنته، مدافع سابق تیم بیلبائو، در سومین بازی خود روی نیمکت بزرگسالان اسپانیا به‌دنبال کسب پیروزی در این مسابقه و رسیدن به فینالی است که او را در آستانه کسب یک جام ارزشمند در روز یکشنبه قرار می‌دهد.
بار دیگر لاروخا باید از سد آتزوری بگذرد. آنها سال گذشته باعث قطع شدن روند 37 بازی بدون شکست متوالی ایتالیا شدند و در همین مرحله نیمه‌نهایی حریف خود را مغلوب کردند.

ZOOM

اخبار دو تیم
در ترکیب اسپانیا از سرخیو بوسکتس، پدری و فران تورس خبری نیست و فقط 6 بازیکن از تیم سال 2021 در فهرست فعلی تیم ملی حضور دارند. کاپیتان تیم اما چهره‌ای آشنا و کهنه‌کار است: جوردی آلبا که به تازگی از بارسلونا خداحافظی کرده، در نود و دومین بازی ملی خود بازوبند کاپیتانی لاروخا را به بازو می‌بندد. رابین لو نورماند فرانسوی که به تازگی شهروند اسپانیا شده ممکن است پاداش این تغییر ملیت را با حضور در مرکز خط دفاعی اسپانیا دریافت کند. در اسپانیا، دومنیکو براردی و متئو پسینا به‌دلیل مصدومیت غایب هستند. متئو رتگی آماده حضور در خط حمله است و البته چیرو ایموبیله نیز از مصدومیت رها شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی