صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اعزام کاروان 13 نفره شمشیربازی به قهرمانی آسیا

از مأموریت مهم سابر تا بی‌توجهی به فلوه و اپـــــــه

رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی آسیا در حالی از شنبه هفته آینده در چین آغاز می‌شود که کاروان 13 نفره ایران راهی این رقابت‌ها شده تا در سه اسلحه سابر، اپه و فلوره با حریفان آسیایی به رقابت بپردازند. البته که در این میان سهم زنان تنها چهار سهمیه در اسلحه سابر است و در فلوره و اپه سهمیه‌ای ندارند.
 
رقابت حساس برای تیم سابر
 یکی از مهم‌ترین بخش‌های این رقابت‌ها برای ایران، رقابت تیمی سابریست‌هاست. تیمی که سرآمد اسلحه‌های شمشیربازی برای ایران است و در مسیر کسب سهمیه المپیک هم در جایگاه خوبی قرار دارد. جایگاهی که البته نیاز دارد طی یک سال آینده آن را حفظ کرده و البته اجازه ندهد ژاپن، به‌عنوان جدی‌ترین رقیب آسیایی، بالاتر از آنها بایستد.
طبق قانون فدراسیون جهانی، در پایان مسابقاتی که در روند کسب سهمیه دارای امتیاز هستند، چهار تیم اول رده‌بندی جهانی و برترین تیم‌های هر قاره از بین رده‌های پنجم به بعد، بلیت پاریس را دریافت خواهند کرد. در همین راستا پس از کره جنوبی که تیم اول دنیاست و همین حالا حضورش در المپیک قطعی شده، تیم ایران نخستین آسیایی رده‌بندی جهانی است و ژاپن را پایین‌تر از خود می‌بیند.
رقابت‌های قهرمانی آسیا هم در این دوره به طور مستقیم در روند گرفتن سهمیه توسط تیم‌ها دخیل بوده و دارای امتیاز است. پس تیم ایران سوای بحث مدالی، به امتیاز خوب و غلبه بر تیم‌های ژاپن و حتی چین برای قرار گرفتن در رده‌ای بالاتر از آنها نیاز دارد.
 
گام بلند در مسیر پاریس؟
تیم سابر ایران در جام جهانی مادرید که نخستین مسابقه مؤثر در مسیر کسب سهمیه المپیک بود، با رسیدن به نیمه نهایی و کسب مدال برنز، امتیاز فوق‌العاده‌ای را کسب کرد. آن هم در مسابقه‌ای که چین خیلی زود حذف شده بود و ژاپن به‌عنوان رقیب اصلی ایران، در یک چهارم نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفته بود.
حالا در قهرمانی آسیا دیگر خبری از قدرت‌های اروپایی و امریکایی دنیای شمشیربازی نیست و تیم ایران تنها با رقبای آسیایی روبه‌رو خواهد شد. یک رقابت رو در رو و نفسگیر که از یک طرف شانس یک گام بلند را برای المپیکی شدن به ایران می‌دهد و صد البته از طرف دیگر این شانس را برای ژاپنی‌ها به وجود می‌آورد که بتوانند جبران مافات کرده و اختلاف ایجاد شده را جبران کنند.
پیش از جام جهانی اسپانیا اختلاف ایران و ژاپن تنها دو امتیاز بود اما حالا تیم ایران با کسب 228 امتیاز، در رده ششم دنیا قرار دارد و ژاپن با 208 امتیاز در رده هشتم قرار دارد. اختلاف 20 امتیازی در صورت برتری ایران در این دوره و قرار گرفتن در جایگاهی بهتر نسبت به سامورایی‌ها، بیشتر شده و باعث طی شدن بخش اعظم مسیر المپیکی شدن توسط تیم ایران می‌شود.
 
سهم سابر بیشتر از دو اسلحه دیگر
 مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا در حالی از 27 خرداد در شهر ووشی چین آغاز می‌شود که کاروان ایران با 13 شمشیرباز در این رقابت‌ها حاضر خواهد بود.
علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر ارسباران (سابر مردان)، کیانا باقرزاده، نجمه سازنچیان، فائزه رفیعی و شیدا عالمی در (سابر زنان) و محمد اسماعیلی، محمد رضایی، محمد رضا وثوقی و امیر حسین موشحی در (اپه مردان) و ماهان میرزایی در (فلوره مردان) نفرات اعزامی به این رقابت‌ها هستند.
همین لیست نفرات اعزامی گویای وضعیت سه اسلحه شمشیربازی ایران در هر دو بخش مردان و زنان است. در بخش بانوان که حتی وضعیت سابریست‌های ایران هم تعریف چندانی ندارد اما در هر صورت چهار نماینده از ایران به قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند. در دو اسلحه دیگر اما اثری از بانوان نیست و حتی یک نفر هم در لیست نفرات اعزامی به چین دیده نمی‌شود.
از طرف دیگر در کاروان 13 نفره ایران 8 سهمیه به سابر اختصاص پیدا کرده و دو اسلحه دیگر تنها 5 سهمیه دارند. آن هم در رویدادی که تنها مسابقه رسمی و مهم آنها در طول سال به حساب می‌آید.
تیم اپه ایران چهار سهمیه در بخش مردان دارد و تیم فلوره هم تنها یک شمشیرباز برای خالی نبودن عریضه! دو اسلحه‌ای که سال‌هاست فراموش شده‌اند. به عبارت بهتر شاید همین لیست اعزامی گویای شرایط شمشیربازی ایران در سه اسلحه‌ای باشد که هیچ توازنی در وضعیت آنها وجود ندارد!

 

جستجو
آرشیو تاریخی