صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

هلند – کرواسی، نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا

نبرد بزرگ در روتردام

تیم ملی هلند امشب در شهر روتردام میزبان کرواسی در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا است و صعود به فینال را هدف اصلی خود قرار داده است.
نارنجی‌ها در گروه 4 لیگ A ملت‌های اروپا درخشش خیره‌کننده‌ای داشتند و در طرف مقابل شطرنجی‌پوشان کرواسی با غلبه بر فرانسه مدافع عنوان قهرمانی توانستند صعود خود به نیمه‌نهایی را رقم بزنند.
هلندی‌ها قبل از جام جهانی 2022 که باز هم یک تورنمنت بی‌نتیجه برای آنها بود در رقابت‌های لیگ اروپا درخشش ویژه‌ای داشتند و با کسب 16 امتیاز از 18 امتیاز ممکن مقابل تیم‌های بلژیک، لهستان و ولز مسیر صعود خود به چهار تیم پایانی لیگ ملت‌ها را قدرتمندانه طی کردند.
هیچ تیمی در لیگ A ملت‌های اروپا بیشتر از تیم رونالد کومان امتیاز نگرفته است، تیمی که با زدن 14 گل بهترین خط حمله را نیز در این رقابت‌ها در اختیار دارد و فقط تساوی 2-2 مقابل لهستان مانع کسب امتیازات کامل از سوی آنها شد.
هلند در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های اروپا با نتیجه سنگین 4-0 مقابل فرانسه مغلوب شد تا مشخص شود روند خوب آنها گویا فقط در لیگ ملت‌ها است و در رقابت‌های رسمی دیگر با مشکل مواجه هستند. هلند چند روز بعد از آن شکست مقابل جبل‌الطارق با نتیجه 3-0 برنده شد. حالا رونالد کومان و تیمش اما روی موفقیت در لیگ ملت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.
در 9 دیداری که هلند در لیگ ملت‌ها میزبان بوده آنها فقط یک بار مقابل ایتالیا با نتیجه 1-0 در سال 2020 مغلوب شدند. برنده نبرد هلند و کرواسی در فینال رودرروی ایتالیا یا اسپانیا قرار می‌گیرد.
تیم ملی کرواسی در سال‌های اخیر حکایت نزدیک شدن و رسیدن را در اکثر جام‌ها تجربه کرده است و این داستان تیم زلاتکو دالیچ در جام جهانی 2022 در خاورمیانه نیز ادامه پیدا کرد و شطرنجی‌پوشان کرواسی با مدال برنز تورنمنت را ترک کردند تا آن را در کنار مدال نقره‌ای قرار دهند که در جام جهانی 2018 به دست آوردند. آنها همیشه یک تیم مدعی و بزرگ در تورنمنت‌های مهم نشان داده‌اند اما نتوانسته‌اند به قهرمانی برسند.
تیم دالیچ شروعی کابوس‌وار در لیگ ملت‌ها با شکست 3-0 مقابل اتریش در بازی اول داشت اما بازگشت خوبی را رقم زد و در پنج بازی بعدی بدون شکست ماند و تنها دو گل دریافت کرد. آنها در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های اروپای 2024 نیز شروع خوبی داشته‌اند و در صدر جدول گروه خود قرار دارند. تساوی 1-1 مقابل ولز و سپس برد 2-0 مقابل ترکیه باعث شد کرواسی روند خوبی را در سال 2023 داشته باشد و آنها امیدوار هستند که این روند خوب را که سه ماه پیش شروع شد در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا و در مرحله نیمه‌نهایی مقابل هلند نیز ادامه دهند.
این سومین نبرد بین هلند و کرواسی در تاریخ رقابت‌های دو تیم است. کرواسی در بازی رده‌بندی جام جهانی 1998 هلند را شکست داد و هلند در دیداری دوستانه در سال 2008 با نتیجه 3-0 مقابل کرواسی به پیروزی رسید تا همه چیز بین این دو تیم برابر باشد.
 
اخبار دو تیم
هلندی‌ها یک مصدوم مهم دارند که ممفیس دپای ستاره خط حمله این تیم است که از ماه مه ‌هنوز نتوانسته از مصدومیت کشاله ران خود خلاص شود. کومان از زمانی که هدایت تیم ملی هلند را در اختیار گرفته تغییراتی در ترکیب تیم ایجاد کرده و بازیکنانی مثل تیجانی ریندرس و دیلی بلیند را کنار گذاشت و البته بازیکنانی مثل رایان گراونبرخ، استیون برهایس، استفان دفری و جرمی فریمپونگ نیز دیگر غایبان تیم هستند. کودی خاکپو مهاجم لیورپول حالا امید اصلی گلزنی هلندی‌ها است و ناتان آکه با کسب سه‌گانه قهرمانی همراه با منچسترسیتی با روحیه‌ای بالا به تیم ملی برمی‌گردد.
در کرواسی مهم‌ترین غایب یوسکو گواردیول مدافع سرشناس این تیم است و مارکو لیوایا نیز در خط حمله دیگر غایب کروات‌ها خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی