صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

حاشیه و بحران دست از سر جودو برنمی دارد

نگران آشوب‌های احتمالی پس از آرش!

رضا عباسپور
روزنامه نگار

اگرچه ثانیه‌شمار به روزهای پایانی تعلیق بین‌المللی جودوی ایران نزدیک شده است، اما همچنان حواشی و بحران دست از سر این رشته رزمی برنمی‌دارد. اهالی جودو در شرایطی که منتظر پایان محرومیت و بازگشت روی تاتامی‌های بین‌المللی بودند، ماجرای برکناری آرش میراسماعیلی رئیس نام آشنای این فدراسیون و البته حواشی عجیب و غریب و مخربی که پیرامون او وجود داشته و دارد، باعث شد تا بار دیگر این مجموعه وارد بحرانی جدید شود. بحرانی که از یک سو خانواده جودو را نگران سرنوشت و آینده این رشته و تعیین تکلیف رئیس جدید برای فدراسیون جودو کرده است، از سوی دیگر نیز در آستانه بازی‌های آسیایی و رفع تعلیق جودو، ملی‌پوشان این رشته را بابت شرایط اعزامشان به رویدادهای مهم آتی، خصوصاً بازی‌های هانگژو بلاتکلیف بین زمین و آسمان رها کرده است!
 
 دست و پنجه نرم کردن سرپرست جودو با حواشی تمام نشدنی!
پس از اینکه دادگاه و مرجع عالیرتبه قضایی به خاطر حواشی و اتهامات نسبتاً بزرگی که به آرش میراسماعیلی نسبت داده شده بود و مورد تأیید مرجع قضایی نیز قرار گرفته بود، رأی به عزل قهرمان پیشین جودوی جهان داد، وزارت ورزش بسرعت پریچهره یکی از مدیران کهنه‌کار و نام آشنای خود را به‌عنوان سرپرست جودو و جانشین آرش میراسماعیلی موقتاً جایگزین او کرد تا زمام امور و فرمان هدایت جودو از دست مجموعه ورزش کشور در نرود. این اتفاق عجیب اما قابل پیش‌بینی در حالی رخ داد که جودوی ایران آرام آرام داشت خود را مهیای پایان دوره محرومیت و خروج از بند تعلیق 4 ساله می‌کرد. تعلیقی تحمیلی از سوی مسئولان فدراسیون جهانی جودو که موجب شد این رشته در طول 4 سال گذشته درگیر بحران‌های جدی و حواشی مخرب فراوانی شود. ولی عزل آرش میراسماعیلی توسط مراجع قضایی و کنار گذاشتن او از ریاست فدراسیون جودوی ایران، همین‌طور حواشی و شائبه‌های فراوان پیرامونی این ماجرای تلخ موجب شد تا بار دیگر در آستانه رفع تعلیق طولانی‌مدت جودو، بار دیگر مجموعه جودوی ایران درگیر موجی از حواشی مخرب خودساخته داخلی و البته بین‌المللی شود. موضوعات تلخ و ناخوشایندی که حتی با حضور نصرالله پریچهره به‌عنوان سرپرست موقت فدراسیون جودو، بازهم ممکن است این مجموعه را وارد بحرانی جدید کند. بحرانی که اگر درست مدیریت و هدایت نشود، می‌تواند بار دیگر حتی پس از پایان تعلیق هم دوباره برای جودوی ایران دردسرساز شود، زیرا اگرچه حضور آرش میراسماعیلی در رأس هرم مدیریتی جودوی ایران و دوره مدیریتی او پر بود از حاشیه و درگیری، اما بازهم نام آرش میراسماعیلی موجب می‌شد تا مسئولان فدراسیون جهانی جودو، حتی اگر دنبال نیش زدن به جودوی ایران بودند، به خاطر افتخاراتی که او در روزگار قهرمانی برای جودوی جهان کسب کرد، اندکی تأمل کرده و بی‌خیال برخی مسائل می‌شدند. اما حالا اگر زودتر وضعیت مدیریتی جودو تعیین تکلیف نشود، این‌طور به نظر می‌رسد که خیلی نباید منتظر آینده‌ای روشن و خوش برای جودو حتی پس از تعلیق بود.
 
 بلاتکلیف و مضطرب!
همین بلاتکلیفی که این روزها در سیستم مدیریتی فنی جودوی ایران احساس می‌شود (حتی اگر عکس این موضوع وانمود شود) قطعاً تبعات منفی بسیاری را می‌تواند برای ملی‌پوشان این رشته که تازه داشتند طعم آرامش را در اردوهای تیم ملی می‌چشیدند داشته باشد، زیرا باور داشته باشیم یا نه، الان بلاتکلیفی مدیریتی و فنی جودوی ایران باعث شده است تا ملی‌پوشان جودو برای آینده خود نگران باشند، زیرا در آستانه خروج جودوی ایران از محرومیت 4 ساله، همه منتظر بودند تا ما بتوانیم در عرصه داخلی و بین‌المللی رنگ آرامش را به چشم ببینیم، اما حالا که آرش میراسماعیلی با آن وضعیت عجیب و غریب از ریاست کنار گذاشته شد و بار دیگر جودو درگیر بلاتکلیفی مدیریتی شده است، ما باز هم باید منتظر بمانیم و ببینیم که از دل حواشی متعدد قرار است چه گزینه‌ای در آینده‌ای نزدیک سکان هدایت جودوی ایران را به دست بگیرد؟ از آن مهم‌تر اینکه گزینه جدید ریاست جودو تا چه حد می‌تواند بعد از کسب کرسی ریاست، خودش را با سیستم مافیایی جهانی جودو سازگار و همراه کرده تا بار دیگر این رشته از گزند شیطنت‌های بین‌المللی پشت پرده دور مانده و گرفتار آسیب‌های جبران‌ناپذیری همچون تعلیق و تحریم نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی