صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نگاهی به قهرمانی جوکوویچ در رولان گاروس 2023

تاریخ‌سازی صربیناتور در قلمرو دشمن

امیررضا همایون
خبرنگار

روز پایانی رقابت‌های رولان گاروس 2023 به برگزاری بازی فینال رقابت‌های بخش مردان بین کسپر رود نروژی و نواک جوکوویچ صربستانی اختصاص داشت. رقابتی که در پایان با نتیجه سه بر صفر به سود صربیناتور به پایان رسید تا این فوق ستاره تنیس جهان به بیست و سومین گرند اسلم دوران حرفه‌اش برسد و رود ستاره جوان نروژی هم به مانند رقابت‌های سال گذشته یک ناکامی دیگر را در فینال فلیپ شاتریه تجربه کند.
 
 بالاتر از تمام اسطوره‌ها
پیروزی مقابل کسپر رود برای نواک جوکوویچ بیست و سومین عنوان قهرمانی‌اش در گرند اسلم‌ها را به ارمغان آورد و او از این حیث تاریخ‌ساز شد و بالاتر از تمام ستارگان دنیای تنیس از جمله رافائل نادال، راجر فدرر و سایرین قرار گرفت. این عنوان برای او صدر جدول برترین تنیس‌بازان مرد جهان موسوم به ATP را هم به ارمغان آورد و نوله از صبح روز گذشته که رتبه‌بندی جدید تنیس مردان جهان از سوی انجمن تنیس‌بازان جهان منتشر شد بار دیگر به صدر جدول رسید. بسیاری از هواداران نوله در انتظار رخ دادن این اتفاق پس از پایان رقابت‌های رولان گاروس 2023 بودند.
نکته جالب اینکه رافائل نادال رقیب سنتی جوکوویچ که حضور در رولان گاروس این فصل را به علت مصدومیت از دست داده بود، بلافاصله پس از قطعی شدن پبروزی نوله مقابل شاگرد آکادمی‌اش، با انتشار پیامی در فضای مجازی کسب این عنوان و تاریخ‌سازی نواک را تبریک گفت. نادال در توئیتی که پس از قهرمانی جوکوویچ در رولان گاروس منتشر کرد، نوشت: «تبریک فراوان بابت این دستاورد شگفت‌انگیز. 23 عددی است که تا همین چند سال پیش حتی فکر کردن به آن هم غیرممکن بود، اما تو به آن رسیدی!» دنیای تنیس امسال به علت مصدومیتی که گریبانگیر رافا شد از تماشای نبرد این دو در قلمرو اسطوره اسپانیایی تنیس جهان محروم ماند و شاید هم اگر نادال در این مسابقات حضور داشت با توجه به تبحری که در رولان گاروس دارد او به جای نوله تبدیل به اولین تنیسور تاریخ می‌شد که به بیست و سه جام قهرمانی گرند اسلم‌های مختلف دست یافته است.
 
 23 قهرمانی در یک نگاه
جوکوویچ بسیاری از عنوان‌های قهرمانی‌اش در گرند اسلم‌ها را در رقابت‌های آزاد استرالیا به دست آورده است. این تنیسور در ملبورن پارک استرالیا 10 عنوان قهرمانی از 23 عنوان قهرمانی‌اش در گرند اسلم‌ها را کسب کرده است، نکته‌ای که باعث شده استرالیا برای جوکوویچ تبدیل به یک قلمرو شود، قلمروی که شکست دادن نوله در آن و رسیدن به جام قهرمانی برای سایر تنیسورها به سخت‌ترین کار ممکن تبدیل شده است. پس از رقابت‌های استرالیا مسابقات ویمبلدون قرار دارد که 7 قهرمانی جوکو در آن به‌دست آمده است. پس از ویمبلدون رقابت‌های آزاد فرانسه و امریکا با سه قهرمانی که به جوکو هدیه داده‌اند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بدون تردید هواداران رافائل نادال در سراسر جهان روز 11 ژوئن 2023 (21 خرداد 1402) را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند. زیرا در این روز دشمن قدیمی بازیکن محبوبشان در قلمرو رافا که بیشترین قهرمانی را در آن به دست آورده، رکورد قهرمانی‌های گرند اسلم را شکسته است.
 
 تمجید فوق‌العاده رود از آقای گرند اسلم
کسپر رود که در مسابقات امسال بار دیگر به فینال رسیده بود و این بار هم مقابل جوکو شکست خورد و از رسیدن به جام قهرمانی بازماند در مراسم اهدای جام با تمجید از نوله گفت: «یک روز دیگر و یک رکورد تازه برای تو. بازهم تاریخ تنیس را از نو نوشتی. حتی توصیف این دستاورد باور نکردنی هم دشوار است. احتمالاً از قهرمانی‌های دیگرت شیرین‌تر بود. خوشحالم اولین نفری هستم که به تو تبریک می‌گویم.»

جوکوویچ:
وقتی گرند اسلم می‌برم چرا باید به پایان فکر کنم؟

نواک جوکوویچ اسطوره صربستانی تنیس جهان پس از کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های آزاد فرانسه درباره رسیدن به بیست و سومین قهرمانی خودش در گرند اسلم‌ها گفت: «این‌ یکی از بزرگترین عناوین من است. سعی کردم مانند هر مسابقه دیگری برای این مسابقه آماده شوم، اما اگر بگویم به این دستاورد تاریخی فکر نمی‌کردم، دروغ گفته‌ام.»
او ادامه داد: «نمی‌خواهم بگویم که من بزرگترین تنیس‌باز تاریخ هستم، زیرا احساس می‌کنم این بی‌احترامی به قهرمانان دوره‌های دیگر است که به شیوه‌ای کاملاً متفاوت از امروز بازی می‌کردند. هر قهرمان بزرگ میراثی از خود به جای می‌گذارد.‌ بحث راجع به اینکه چه کسی بزرگترین بازیکن است را به بقیه واگذار می‌کنم. من به خودم و توانایی‌هایم اعتقاد زیادی دارم و این جام گواهی است بر سطح تنیسی که ارائه می‌دهم.»
 نوله درباره رقابتش با فدرر و نادال نیز گفت: «من همیشه خودم را با فدرر و نادال مقایسه می‌کردم، زیرا این دو رقیب بزرگ من بودند و بازی مرا شکل دادند. من ساعت‌های طولانی را صرف فکر کردن به این موضوع کردم که چگونه در برابر فدرر و نادال پیروز شوم. این دو نفر در ۱۵ سال گذشته ذهن من را بسیار درگیر کرده بودند... فوق‌العاده است که حالا از هر دوی آنها در گرند اسلم‌ها جلوتر هستم. اما هر کس تاریخ خود را می‌نویسد.»
صربیناتور درباره زمان خداحافظی‌اش از دنیای راکت توضیح داد: «وقتی همچنان گرند اسلم می‌برم، چرا باید به پایان فکر کنم؟ از همین حالا بی‌صبرانه منتظر ویمبلدون هستم.»
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی