صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

پایان هفته اول لیگ ملت‌های والیبال و جایگاه یازدهمی برای ایران

سقوط خطرناک

هفته اول لیگ ملت‌های والیبال در حالی به پایان رسید که دو جایگاه یازدهمی را برای ایران به ارمغان آورد. شاگردان بهروز عطایی با کسب یک پیروزی برابر چین و متحمل شدن 3 شکست برابر تیم‌های ژاپن، لهستان و اسلوونی در رده یازدهم جدول شانزده تیمی لیگ ملت‌های 2023 قرار گرفتند. در پایان رقابت‌های هفته اول هم فدراسیون جهانی والیبال رده‌بندی جدید تیم‌های مردان را با احتساب نتایج چهار بازی اول اعلام کرد که ایران با از دست دادن 17 امتیاز، یک پله سقوط کرد و در جایگاه یازدهمی دنیا ایستاد.
 
یکه تازی حریف آسیایی
ژاپنی‌ها که در روز اول لیگ ملت‌ها و در نخستین بازی، ایران را در سه ست پیاپی از پیش رو برداشت، در ادامه صربستان، بلغارستان و فرانسه را هم شکست داد تا با کسب 4 برد 3 امتیازی، تبدیل به تنها تیم 12 امتیازی و چهار برده هفته اول شود. ژاپنی‌ها از امتیاز میزبانی در این هفته نهایت استفاده را کردند و در شرایطی که جزو آماده‌ترین تیم‌های دنیا به حساب می‌آیند، با چهار برد در صدر جدول جا خوش کردند.
آنها در رده‌بندی جهانی نیز همچنان در رده هفتم قرار دارند و 305 امتیاز دارند. 55 امتیاز بیشتر از ایران و در شرایطی بسیار مطمئن‌تر در مسیر کسب سهمیه المپیک!
 
هشدار جدی در مسیر المپیکی شدن
لیگ ملت‌های والیبال هیچگاه مثل امسال اهمیت نداشته. رقابت‌هایی که این بار با تصمیم فدراسیون جهانی، در روند توزیع سهمیه المپیک حائز اهمیت است و تأثیر مستقیمی روی آن دارد.
از میان 11 سهمیه توزیعی برای المپیک (بجز فرانسه میزبان)، شش سهمیه به رقابت‌های انتخابی اختصاص دارد. جایی که ایران با برزیل، ایتالیا، کوبا، اکراین، قطر، آلمان و چک همگروه است و به طور واضح شانس چندانی برای کسب یکی از دو سهمیه گروه خود را ندارد.
در نهایت 5 سهمیه باقیمانده در بخش مردان بازی‌های المپیک هم به برترین تیم‌های رده‌بندی جهانی، پس از رقابت‌های لیگ ملت‌های 2024 داده می‌شود. در این میان رقابت‌های امسال هم برای اولین بار امتیازبندی شده و به‌صورت مستقیم در رده‌بندی جهانی و کسب سهمیه تأثیر‌گذار است. عاملی که با توجه به نتایج کسب شده، جایگاه ایران را به خطر انداخته است.
طبق اعلام فدراسیون جهانی، 5 سهمیه‌ای که قرار است به برترین تیم‌های سهمیه نگرفته در رنکینگ داده شود، به برترین تیم‌های هر قاره داده می‌شود و البته قاره‌هایی که سهمیه نگرفته باشند، در اولویت قرار دارند. به این ترتیب با توجه به اختلاف قابل توجهی که بین ایران و ژاپن ایجاد شده، شرایط کسب سهمیه برای شاگردان عطایی هر روز دشوارتر می‌شود.
 
امیدواری به المپیکی شدن ژاپن در انتخابی!
در این میان شاید تنها امید تیم ایران بتواند به ادامه روند کنونی ژاپن و کسب سهمیه آنها در مسابقات انتخابی باشد. جایی که باز هم میزبانی را در اختیار داشته و گروه آسان‌تری هم نسبت به ایران دارند. ژاپن در گروه سوم انتخابی المپیک با امریکا، اسلوونی، صربستان، ترکیه، تونس، مصر، فنلاند همگروه هستند و اگر اتفاق شرایط امروز برقرار باشد، نامزد اصلی کسب جایگاه دوم و کسب دومین سهمیه پس از امریکا به حساب می‌آیند. اتفاقی که مسیر ایران در راه کسب سهمیه را قدری ساده‌تر می‌کند اما تیم ایران همچنان نیاز دارد تا بتواند حداقل جایگاه دهمی خود را در رده‌بندی جهانی حفظ کند.
به این ترتیب در صورت توزیع شش سهمیه در رقابت‌های انتخابی، میزبانی فرانسه و غیبت احتمالی روس‌ها، 8 تیم اول رده‌بندی سهمیه می‌گیرند و به این ترتیب به طور قطع یکی از پنج سهمیه آتی به ایران خواهد رسید.
 
ادامه صدرنشینی لهستان و سومی روسیه غایب
در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی، تیم والیبال لهستان با پایان این مسابقات هفته اول، همچنان در صدر جهان قرار دارد. این تیم با امتیاز 75/378 بهترین تیم دنیاست. تیم ملی والیبال برزیل موفق شد دو پله در رده‌بندی جهانی صعود کند و در رده دوم جهان بایستد. برزیل اکنون دارای 31/375 امتیاز است.
تیم ملی والیبال روسیه که از حضور در مسابقات محروم است، همچنان یکی از قدرت‌های جهان شناخته می‌شود چرا که این تیم بدون بازی در رده سوم رده‌بندی قرار دارد.

ZOOM

تیم ملی والیبال پس از پایان هفته اول لیگ ملت‌های 2023 پس از سال‌ها از رده دهم رده‌بندی جهانی یک رده پایین‌تر آمد و به رده یازدهم رسید. جایگاهی که شانس این تیم برای کسب یکی از 12 سهمیه المپیک را با تهدید روبه‌رو می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی