صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

فینال جذاب رولان گاروس؛ جوکوویچ – کسپر رود

حمله نوله به گرنداسلم شماره 23

روز جمعه هفته گذشته مجموعه ورزشی فلیپ شاتریه پاریس میزبان دو مسابقه بسیار حساس نیمه‌نهایی بخش مردان تنیس آزاد فرانسه موسوم به رولان گاروس بود. دو رقابت نیمه نهایی بین نواک جوکوویچ-کارلوس آلکاراس و کسپر رود-الکساندر زورف برگزار شد. مسابقاتی که در نهایت با پیروزی نواک جوکوویچ و کسپر رود مقابل حریفانشان به پایان رسید تا تنیس جهان امروز در آخرین روز رقابت‌های فصل خاک فصل 2023 شاهد یک رقابت فوق‌العاده جذاب بین اسطوره صرب و ستاره جوان نروژی برای رسیدن به جام قهرمانی دومین گرند اسلم فصل باشد.

مأموریت ناتمام به اتمام می‌رسد؟
درخشش کسپر رود نروژی در رقابت‌های فصل گذشته تنیس جهان با صعود او به بازی نهایی رولان گاروس 2022 آغاز شد، اما او مقابل رافائل نادال پادشاه این مسابقات شکست خورد و پاریس را با مدال نقره رولان گاروس ترک کرد. حالا پس از گذشت یک سال ستاره جوان و نروژی تنیس جهان بار دیگر به فینال تنیس آزاد فرانسه صعود کرده است. این بارهم مانند دوره گذشته کار سختی برای رسیدن به عنوان قهرمانی دومین گرنداسلم فصل دارد اما ستاره نروژی حالا نسبت به سال قبل تجربه بیشتری دارد و به نظر می‌رسد در بازی امروز جوکوویچ کار سختی مقابل او داشته باشد. نکته جالب اینکه کسپر در بازی نیمه نهایی به مصاف الکساندر زورف آلمانی رفت، بازیکنی که سال گذشته در همین مرحله مقابل نادال به علت مصدومیت از ادامه رقابت انصراف داد. در واقع زورف پس از یک سال بار دیگر با وجود حضورش در مرحله نیمه نهایی موفق نشد به بازی نهایی صعود کند تا طلسم نیمه نهایی رولان گاروس برای مشهور‌ترین تنیس‌باز آلمانی جهان و دارنده مدال طلای المپیک همچنان پا برجا باشد. شاید هم طلسم نیمه‌نهایی مسابقات فرانسه برای زورف ناشی از کسب عنوان قهرمانی المپیک برای او باشد، زیرا پیش از این هم اندی ماری اسکاتلندی پس از کسب عنوان قهرمانی تنیس انفرادی بازی‌های المپیک تابستانی 2016 ریو در سراشیبی سقوط قرار گرفت. سقوطی که همچنان به علت پیش آمدن مصدومیت‌های سریالی برای او ادامه دارد. مشابه همین اتفاق برای الکساندر زورف پس از کسب عنوان قهرمانی مسابقات تنیس انفرادی المپیک 2020 توکیو رخ داد و او را در مسیر سقوط قرار داد.
 
پیش به سوی گرنداسلم شماره 23
نواک جوکوویچ صربستانی در سال 2023 پس از به اتمام رسیدن ممنوعیت‌های حضورش در میادین مختلف به علت عدم تزریق واکسن کرونا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و در اولین گام موفق شد در مسابقات استرالیا (تورنمنت آدلاید و گرنداسلم ملبورن) به قهرمانی برسد و سرزمین کانگوروها را دست پر ترک کند.
این عملکرد مطلوب با عدم صدور ویزا برای نوله جهت سفر به ایندین ولز و میامی برای حضور در دو مسترز مهم تنیس جهان متوقف شد و پس از آن هم صربیناتور در فصل خاک نمایش مطلوبی از خود ارائه نداد. جالب اینکه عملکرد او با آغاز گرنداسلم فرانسه متحول شد و این بازیکن موفق شد در کمال ناباوری به مراحل نهایی مسابقات صعود کند و در نهایت هم در نیمه‌نهایی مقابل آلکاراس به پیروزی 3-1 برسد و به فینال صعود کند. جوکو با صعود به بازی نهایی تنها یک گام تا کسب بیست و سومین عنوان خودش در گرنداسلم فاصله دارد؛ اتفاقی که باید دید در پایان بازی نهایی رخ می‌دهد یا اینکه کسپر رود نروژی پس از یک دوره ناکامی جام قهرمانی رولان گاروس 2023 را با خودش به خانه می‌برد.

آلکاراس: از خودم ناامید شدم

کارلوس آلکاراس مرد اول تنیس جهان روز جمعه در چهار ست مقابل نواک جوکوویچ شکست خورد و از صعود به فینال دومین گرنداسلم فصل باز ماند. مرد اول تنیس جهان که در مرحله نیمه‌نهایی رولان گاروس برابر قهرمان ۲۲ دوره گرنداسلم به میدان رفته بود، در دو ست اول پا به پای حریف پرآوازه خود پیش رفت اما در اوایل ست سوم به دلیل فشار مضاعف روانی از چندین ناحیه دچار گرفتگی عضلانی شد و پس از آن عملاً بازی را وا داد. بعد از این مسابقه، آلکاراس با اظهار ناامیدی از عملکرد خود گفت: «از خودم ناامید شدم. از نظر بدنی در شرایط خوبی پا به این مسابقه گذاشتم اما متأسفانه این اتفاق افتاد. در اواخر ست دوم ابتدا عضلات دستم شروع به اسپاسم کرد و در ست سوم تمام بدنم گرفت.» او در ادامه با اشاره به حساسیت و اضطراب بالای این دیدار افزود: «فشار روانی مسابقه بسیار بالا بود. بازی را با اضطراب آغاز کردم و هر دو ست نیز بسیار نزدیک و دلهره‌آور بود. نبرد بسیار خوبی بین ما شکل گرفت. دراپ شات‌ها، دویدن‌های زیاد و امتیازات طولانی داشت. مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا این اتفاق رخ دهد اما دلیل اصلی، فشار روانی ‌بالایی بود که در دو ست اول تجربه کردم.» این بازیکن ۲۰ ساله درباره اینکه چرا در پی این مصدومیت از ادامه بازی انصراف نداده اظهار داشت: «خب، اگر انصراف می‌دادم بعداً افسوس می‌خوردم. در نیمه‌نهایی یک گرنداسلم حضور داشتم و اگر آن را نیمه‌کاره رها می‌کردم نمی‌تواستم با آن کنار بیایم. با خودم فکر می‌کردم که شاید یک درصد شانس برگشت داشته باشم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی